باید از خام‌فروشی به سمت فرآورده فروشی حرکت کنیم| نگاه داخلی به توسعه و رشد ظرفیت پتروپالایشگاهی
باید از خام‌فروشی به سمت فرآورده فروشی حرکت کنیم| نگاه داخلی به توسعه و رشد ظرفیت پتروپالایشگاهی
طی سال‌های اخیر همزمان با پیشرفت و توسعه دانش و فناوری صنایع مختلف در راستای افزایش بهره‌وری، یکسان‌سازی تولید توجه ویژه‌ای داشتند، در همین راستا یکی از راهکار‌های اساسی برای بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی، تغییر رویکرد از خام‌فروشی به سمت فرآورده‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» امروزه جهت‌گیری کشور‌های پیشرفته دنیا به سمت احداث واحد‌های پترو پالایشی معطوف شده که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که احداث پتروپالایشگاه‌ها بستری برای افزایش حاشیه سود فرآوری نفت، کاهش آلودگی، کاهش هزینه‌های تأمین خوراک، مدیریت یکپارچه و هماهنگی میان واحد‌ها می‌انجامد.

براساس این گزارش طی سال‌های اخیر همزمان با پیشرفت و توسعه دانش و فناوری صنایع مختلف در راستای افزایش بهره‌وری، یکسان‌سازی تولید به این مقوله توجه ویژه‌ای داشتند و در این میان ساخت پتروپالایشگاه‌ها به عنوان مصداقی از تجمیع واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.‌
می‌توان گفت؛ یکی از راهکار‌های اساسی برای بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی، تغییر رویکرد از خام‌فروشی به سمت فرآورده‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر است. همچنین حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری نقطه عطفی در سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت پتروپالایشی در کشور است که می‌تواند نقش موثری در پایان دادن به رکود احداث پتروپالایشگاه در کشور داشته باشد.

طبق این گزارش یکی از مهم‌ترین تحریم‌هایی که بر گلوگاه بودجه و معیشت مردم در این سال‌ها اعمال شده تحریم‌های نفتی است. هرچند دور زدن تحریم‌های نفتی نیز یکی از راه‌های نجات‌بخش اقتصاد ایران است، ولی تصور اینکه این اقدام، راهی پایدار و مطمئن برای رشد و توسعه اقتصاد است، اشتباه است. در یک کلام می‌توان اسم رمز خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی علیه اقتصاد ایران را در توسعه ظرفیت پتروپالایشگاهی خلاصه کرد چرا که پس از آن نه تنها نفت صادراتی از یک مشتری دائمی داخلی بهره‌مند می‌شود، بلکه از این ماده خام مواد با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌شود و تاثیر بسزایی در رشد تولید ناخالص ملی داشته و درآمد‌های ارزی کشور را نیز افزایش می‌دهد.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت؛ اجرای یک پتروپالایشگاه با مقیاس مگاپروژه چند میلیارد دلاری به الزامات بنیادی نیاز دارد. از مهم‌ترین الزامات، قوانین حمایتی برای تسهیل در روند اجرای پروژه است. در این ارتباط قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات‌گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی که در سال ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و الحاقیه قانون که در سال جاری ابلاغ شد به همراه آیین‌نامه‌های اجرایی آن، پشتیبانی و حمایت حاکمیت از اجرای طرح‌ها را رقم زده است. استفاده از مزیت اقتصادی تنفس خوراک، ضمانت بازپرداخت انواع تسهیلات در زمان ساخت را به‌دنبال دارد که در نوع خودش بی‌نظیر است.

در مجموع به نظر می‌رسد تمام آنچه از لحاظ قانونی و حقوقی مورد نیاز بوده است، فراهم شده و تنها عزم و اراده مسئولان وزارت نفت که یکی از برنامه‌های اصلی خودشان را به اتمام رساندن طرح‌های پتروپالایشی عنوان کرده بودند را می‌طلبد.