آیا سهم دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت وگاز افزایش می‌یابد؟
آیا سهم دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت وگاز افزایش می‌یابد؟
کارشناس مسائل انرژی، گفت:صنعت نفت به عنوان یکی از صنایع مهم و زیرساختی که درآمد‌های حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های آن برای کشور حائز اهمیت بوده به گونه‌ای که از سا ل‌ها قبل با توجه به تاکیدات رهبری، موضوع توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه حوزه فناوری و دانش بومی را در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

سیدمحمد اقبالی کارشناس مسائل انرژی، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در رابطه با نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبری تحت عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»، اظهار کرد: این نامگذاری‌ها همانند سال‌های گذشته مسئولیت نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی را در قبال این شعار چندین برابر کرده است، به گونه‌ای که افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش سهم در تولید دانش، یکی از مباحثی است که بار‌ها مورد توجه رهبری قرار داشته است.

وی تصریح کرد: صنعت نفت به عنوان یکی از صنایع مهم و زیرساختی که درآمد‌های حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های آن برای کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، از سا ل‌ها قبل با توجه به همین تاکید‌های رهبری، موضوع توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه حوزه فناوری و دانش بومی را در دستور کار داشته است.
اقبالی گفت: موضوع توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، از معدود موضوعاتی است که در همه دوره‌ها و دو لت‌ها به طور مستمر و جدی دنبال شده و توانسته است سهمی قابل توجه را در میان اعتبارات دولتی برای خود جذب کند. براساس این گزارش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های کاربردی و ساختاری به جز صنعت نفت همچون سلامت و پزشکی، تصفیه آب وهوا، کشاورزی و نساجی و صنایع خودروسازی و … کاربرد داشته‌اند و امروز شرکت‌های داشن بنیان ایرانی در رقابت با کشور‌های تراز اول قرار دارند.

این کارشناس اضافه کرد: بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه صنعت نفت در سا ل‌های اخیر نیاز‌های خود را با کمک و ورود شرکت‌های دانش بنیان پیگیری کرده‌اند و همین اعتماد و حضور باعث فعالیت بیشتر و جریان رو به رشد در این صنعت شده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان در شتاب بخشیدن به روند خودکفایی ملی و گذر از بحران و اعتماد بیشتر به صنعت داخلی تاثیر قابل توجهی داشته اند. فعالیت این شرکت‌ها در حوزه‌های انجام تحقیقات کاربردی، ارایه خدمات تخصصی و مشاوره ای، تولید محصولات یا فناوری نوین، ایجاد مراکز رشد و خدمات، ارائه خدمات توسعه محصول جدید یا ورود به بازار‌های ملی و بین‌المللی تاکنون موفقیت‌های بزرگی را برای صنعت نفت رقم زده است.

وی خاطرنشان کرد: صنعت نفت هم زمینه‌های خوبی برای فعالیت این شرکت‌ها تاکنون فراهم کرده است از جمله ایجاد فضا‌های تعامل و حضور همچون پارک‌های علم و فناوری به خصوص تدوین قوانین و مقررات و تسهیل فعالیت این شرکت‌ها در همکاری با صنعت نفت، از مهم‌ترین اقدامات بوده است.

در همین راستا وزیر نفت دولت سیزدهم در برنامه خود که با عنوان سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه مطرح کرده، موضوع دانش‌بنیان کردن صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز با تاسیس و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان برای طراحی، مهندسی، ساخت، نصب تجهیزات و انتقال فناوری به منظور افزایش خودکفایی را مورد تاکید قرار داد.

وزیر نفت در بندی با عنوان ارتقای فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف افزایش ساخت داخل، نگاهی ویژه به موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان دارد و از جمله در این بخش از موضوع‌هایی همچون توسعه نوآوری در صنعت نفت مبتنی بر نظام ملی نوآوری، بهبود مستمر فرایند‌ها و محصولات مبتنی بر پیشرفت رو به جلوی فناوری، سازمان و بازار با هدف خلق ارزش اقتصادی بیشتر در دوره گذار انرژی از سوخت‌های فسیلی به سوی انرژ ی‌های تجدیدپذیر و تحول دیجیتال و هوش مصنوعی به عنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد کرده است.

در همین راستا جواد اوجی روز سه شنبه در این توئیت نوشت: ‏بالغ بر۱۵۰شرکت دانش بنیان در گام نخست فراخوان وزارت نفت برای دانش بنیان کردن صنعت نفت در زمینه های اولویت‌دار و ‎اشتغال آفرین چون بهینه سازی، احیای چاه ها و زنجیره ارزش مشارکت کردند.

وی تاکید کرد: پس از تأییدنهایی، در اردیبهشت ماه، انعقاد قرارداد و ارائه تسهیلات به این شرکت‌ها آغاز می‌شود.

مشارکت بیش از ۱۵۰ شرکت دانش بنیان برای فعالیت در صنعت نفت