دولت گذشته اهمیتی به سرمایه‌گذاری در بخش بالادست نفت نمی‌داد
دولت گذشته اهمیتی به سرمایه‌گذاری در بخش بالادست نفت نمی‌داد
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت گذشته اهمیتی به سرمایه‌گذاری در بخش بالادست نفت نمی‌داد، گفت: الحق والانصاف در بخش نفت در دولت سیزدهم در همین مدت کوتاه یک اقدام انقلابی صورت گرفته که علاوه بر عدم قطعی برق و گاز، در مناطق شمالی نیز دچار افت فشار گاز نبودیم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بحرانی برشمردن مشکلات ناترازی گاز در زمستان ۱۴۰۰ اظهار کرد: در زمان تحویل دولت جدید، کشور با ناترازی شدید گاز در بخش مصرف مواجه بود و تمام نگرانی‌ نیز از این جهت بود که علاوه بر زمستان در تابستان نیز دوباره برای صنایع‌ دچار مشکل شویم و قطعا همه‌ی کارشناسان نیز نسبت به این وضعیت بحرانی، هشدار داده بودند که ممکن است در زمستان علاوه بر قطعی گاز، دچار خاموشی و قطعی برق نیز بشویم. چون عمده‌ی نیروگاه‌ها از گاز استفاده می کنند و از طرف دیگر نیز مشکلات جدی در زمینه تامین گاز وجود داشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه با اشاره به ناترازی بالای گاز در زمستان ۱۴۰۰ و اقدامات خوب وزارت نفت برای عبور از زمستان بدون قطعی گاز و خاموشی افزود: با توجه به افزایش شدید مصرف خانگی، شاهد ناترازی حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعبی بودیم که نگرانی بسیار جدی برای بحرانی شدن اوضاع در سال اول دولت سیزدهم و با این سرمایه بسیار شدید هوا وجود داشت. با همه این عوامل مدیریت بسیار خوب وزارت نفت و مجموعه شرکت گاز و مجموعه‌های مرتبط سبب شد که بالعکس دولت قبلی ما در زمستان ۱۴۰۰ با قطعی گسترده گاز و برق مواجه نباشیم.

وی ادامه داد: در بخش تولید نیز متاسفانه دولت گذشته هیچ اهمیتی به سرمایه‌گذاری در بخش بالادست صنعت نفت و توسعه میادین نداشت. الحق والانصاف در وزارت نفت یک اقدام انقلابی صورت گرفته که علاوه بر عدم قطعی برق و گاز، در مناطق شمالی نیز دچار افت فشار گاز نبودیم.

یوسفی با اشاره به اتخاذ تصمیم صحیح در تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها قبل از شروع زمستان، این تصمیم را یکی از اقدامات خوب دولت و مجلس به عنوان متولیان حکمرانی کشور عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات بسیار خوب مجلس یازدهم، تصویب طرح تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها در بودجه بود که متاسفانه دولت قبل در زمینه گاز خانگی اجرا نکرد اما این دولت به محض روی کار آمدن، اصلاح و افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف را اجرایی کرد تا از این طریق رانت هایی که برای بخش خاص و پرمصرف جامعه و حتی صنایع بزرگ به وجود امده، از بین برود.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پایان صحبت‌های خود به اقدام مثبت دیگری وزارت نفت دولت سیزدهم در جهت برقراری ارتباط با همسایگان در زمینه فعال‌سازی دیپلماسی انرژی و ظرفیت قراردادهای سوآپ اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات خوب دولت قرارداد سوآپ گازی بود که متاسفانه به دلیل سوءمدیرت‌ها در دولت قبل از بین رفته بود و این قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان کمک کرد که افت فشار و ناترازی گاز کشور حداقل در استان‌های شمالی برطرف شود و بخشی از ناترازی نیز به این شکل برطرف شد.