نوش‌ دارو پس از مرگ سهراب| سرعت گرفتن پروژه میانکاله پس از اعلام مخالفت رئیس‌جمهور
نوش‌ دارو پس از مرگ سهراب| سرعت گرفتن پروژه میانکاله پس از اعلام مخالفت رئیس‌جمهور
پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره احداث پتروشیمی مازندران در میانکاله متوقف شده، این در حالیست که پیمانکار این پروژه پس از دستور توقف پروژه از سوی رئیس جمهوری روند اجرایی پروژه را شدت بخشیده است.

به گزارش خبرنگار«نبض انرژی» یکی از موضوعاتی امروزه مورد توجه فعالان محیط‌زیست بوده بحث احداث پتروشیمی مازندران در نزدیکی منطقه حفاظت شده میانکاله است و این موضوع به نوعی نگرانی‌هایی را برای فعالان این عرصه به وجود آورده است. با این حال، شکی نیست که احداث این پتروشیمی می‌تواند موجب رشد اقتصادی بسیار مناسبی برای منطقه شود.

کارشناسان محیط زیست و فعالان این حوزه معتقدند که احداث مجتمع پتروشیمی مازندران در پنج کیلومتری تالاب میانکاله، علاوه بر افزایش آلودگی، حیات وحش را به نابودی می‌کشد و سلامت مردم منطقه را به خطر می‌اندازد. آنها براین باورند که صنعت پتروشیمی بیشتر از صنایع فولادی آب بر بوده و میزان آب ورودی به تالاب میانکاله به دلیل بارگذری‌های بیش از اندازه کمتر خواهد شد؛ به همین دلیل اجرای این پروژه، تالاب میانکاله را با خطر جدی مواجه می‌کند. همچنین ایجاد پتروشیمی در این منطقه علاوه بر افزایش آلودگی، احتمال فروپاشی اکوسیستم را نیز در پی خواهد داشت و با این روش امنیت منطقه نیز به خطر می‌افتد.

همچنین طرح پتروشیمی میانکاله علاوه بر ایرادات زیست‌محیطی و تخریب تالاب میانکاله از جنبه اقتصادی نیز زیرسوال است و معلوم نیست انتخاب آن منطقه برای احداث پتروشیمی بر چه مبنایی در دولت دوازدهم صورت گرفته است.

در این بین اخباری مبنی بر مخالفت سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور با این طرح مطرح شده است و به نظر می‌رسد بررسی ابعاد اقتصادی و زیست‌محیطی این طرح در اولین جلسه هیئت دولت در دستور کار قرار می‌گیرد.

برخی از افراد اذعان براین دارند که احداث این پتروشیمی با اصرار برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و این فشار نمایندگان برای همگان جای بسی تعجب است که چرا با حرکت اصرار به نابودی محیط زیست دارند.

پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره احداث پتروشیمی مازندران در میانکاله متوقف شده، این در حالیست که پیمانکار این پروژه پس از دستور توقف پروژه از سوی رئیس جمهوری روند اجرایی پروژه را شدت بخشیده است. امید است با ورود دولت و مجلس به زودی تصمیم نهایی برای توقف این طرح و لغو مجوز آن صادر شود.

گفتنی است میانکاله شبه جزیره‌ای ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتاری در شرقی‌ترین نقطه شمالی‌ترین استان ایران است؛ با طبیعتی کم نظیر اما ده‌ها مشکل که در این سال‌ها با آن دست و پنجه نرم کرده است تا بتواند زیبایی خودش را حفظ کند.