ساخت داخل همچنان مورد بی‌مهری مسئولان|باید عزم ملی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت ایجاد شود
ساخت داخل همچنان مورد بی‌مهری مسئولان|باید عزم ملی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها در صنعت نفت ایجاد شود
یک کارشناس انرژی گفت: مسئولان بجای حمایت از توانمندی داخلی مدام با واردات بی‌رویه تجهیزات مشابه خارجی چوب لای چرخ تولیدکنندگان می‌گذارند و این مهم با منویات مقام معظم رهبری منافات دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یکی از مباحثی طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته موضوع ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به چرخه صنعت کشور است که با ورود آن‌ها مسیر توسعه برای اقتصاد و صنعت هموار شده است؛ اما نکته‌ای که در ایم میان حائز اهمیت است بحث حمایت از ساخت داخل و رفع موانع کلیدی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است. بسیاری از کارشناسان براین باورند که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند علاوه براشتغالزایی بستر برای رونق اقتصادی فراهم خواهد شد.

«تولید»، «اقتصاد» و «اشتغال» جزو کلیدواژه‌هایی هستند که در سال ۱۴۰۱ نیز با هم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و ایشان در انتخاب شعار سال همیشه این موضوعات را در نظر داشته اند. بدون تردید یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی حاکم بر کشور، مشکلات بخش تولید و چالش‌هایی است که فعالان این عرصه و تولیدکنندگان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

در همین راستا حسین عبداللهی کارشناس صنعت انرژی در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» با اشاره به شعار سال تحت عنوان «تولید»، «اقتصاد» و «اشتغال» اظهار کرد: کلید واژه‌های انتخابی از سوی رهبر انقلاب هوشمندانه بوده؛ چرا که در شرایط فعلی این مباحث یکی از ارکان توسعه نظام به ویژه صنعت نفت و گاز کشور است که باید در این زمینه تدابیر هوشمندانه اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند تجهیزات و قطعات کلیدی را در صنعت نفت و گاز طراحی و تولید کنند، اما همچنان با بی‌مهری مسئولان این صنعت روبه‌رو هستند. مسئولان بجای حمایت از توانمندی داخلی مدام با واردات بی‌رویه تجهیزات مشابه خارجی چوب لای چرخ تولیدکنندگان می‌گذارند و این مهم با منویات مقام معظم رهبری منافات دارد.

این کارشناس ادامه داد: دولت باید در شرایط فعلی بستر‌های حمایتی را برای این شرکت‌ها فراهم سازد و با حمایت از آن‌ها بتواند مانع خام فروشی، واردات بی‌رویه و خروج نخبگان از کشور شود.
وی افزود: عنوان کردن یک شعار از سوی رهبری تنها نباید در سربرگ نامه‌های اداری باشد بلکه باید برای تحقق آن تلاش کرد.