نباید با اعداد و ارقام منافع ملی کشور را به خطر انداخت| سرمایه گذاری در بالادست به طور جد دنبال شود
نباید با اعداد و ارقام منافع ملی کشور را به خطر انداخت| سرمایه گذاری در بالادست به طور جد دنبال شود
کارشناس مسائل انرژی گفت: اگر می‌خواهیم در شرایط تحریمی صادرات نفت داشته باشیم، دلیلی ندارد در شرایط فعلی آماری را مطرح کنیم؛ چرا که این موضوع در آینده منافع کشور را در شرایط تحریم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حمیدرضا شکوهی کارشناس مسائل انرژی در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» در خصوص اعلام آمار و ارقام صادرات نفت اظهار کرد: افزایش تولید نفت با توجه به شواهدی که در دست است بعید است که اتفاق افتاده باشد بخاطر اینکه آمار‌هایی که از سوی اوپک اعلام می‌شود هیچ‌کدام هیچ افزایشی محسوس را در تولید نفت ایران نشان نمی‌دهد. تولید نفت در چندماهه اخیر در حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار بشکه در روز است ما ظرفیت پالایشی ثابتی داریم و خریداران نفت نیز مشخص است.

وی تصریح کرد: حتی اگر افزایش تولید نفت و صادرات داشته باشیم نباید در شرایط تحریمی اعلام شود؛ حتی اگر توانستیم میزان تولید و صادرات را افزایش دهیم نباید از سوی مسئولان به این موضوع پرداخته شود. اگر می‌خواهیم نفتمان را در شرایط تحریم صادر کنیم دلیلی ندارد که در این خصوص آماری را مطرح کنیم؛ و این موضوع در آینده منافع کشور را در شرایط تحریم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شکوهی در رابطه با نامگذاری شعار سال نیز در صنعت نفت گفت: بکارگیری شرکت‌های دانش بنیان در برنامه توسعه‌ای صنعت نفت، مسیر افزایش تولید نفت را هموار و اشتغال بالایی ایجاد می‌کند که در راستای نامگذاری سال جدید به عنوان «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری خواهد بود؛ لذا ضروریست ساز و کار افزایش تولید نفت در کشور فراهم شود و سرمایه گذاری در بالادست به طور جدی تری در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: در دولت قبلی اتفاقات خوبی در حوزه ساخت تجهیزات صنعت نفت رخ داد حتی در زمانی که تحریم‌ها برداشته شد ابلاغیه وزارت نفت در هیات دولت در حقیقت واردات هر گونه تجهیزات صنعت نفت در تولید داخل به کشور ممنوع اعلام شد. این اتفاق مهم باعث شد که برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان مسیر توسعه و پیشرفت را طی کنند.

این کارشناس ادامه داد:حتی در راستای حمایت از ساخت داخل ۱۰ قلم کالای ایران مطرح شد تا جاییکه در حوزه صنعت حفاری اتفاقات بزرگی رخ داد.

وی تأکید کرد: ما باید داخلی سازی را در دو حوزه در نظر بگیریم نخست اینکه تجهیزات نفتی را خودمان را تولید و ارتقا دهیم. همچنین با توجه به اینکه از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات خوبی صورت گرفته که نیاز به حمایت بیشتر دارند. نکته دوم اینکه از توان و تجربه شرکت‌های خارجی در کنار شرکت‌های داخلی استفاده کنیم تا شرکت‌های داخلی توانمند شوند. این مهم نیازمند رفع تحریم است و تنها در این صورت این گزینه عملیاتی خواهد شد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: تمام تجهیزات صنعت نفت نیازمند یک استاندارد بین‌المللی هستند که استاندارد API آمریکا است، اما در زمان تحریم در حقیت انجمن سازندگان تجهیزات نفتی در کشور به عنوان یک تشکل غیردولتی با هماهنگی وزارت نفت یک استاندارد داخلی را طراحی و تدوین کردند و شرکت‌هایی که در کشور اقدام به تولید تجهیزات در داخل می‌کنند بتوانند از یک استاندارد داخلی استفاده کنند.