واقعی‌سازی مصرف برق با کنتورهای هوشمند
واقعی‌سازی مصرف برق با کنتورهای هوشمند
نصب کنتور‌های هوشمند سبب می‌شود که میزان مصرف مشترکان به طور کامل رصد شده و خود مشترک نیز بتواند از میزان مصرف خود آگاهی کافی داشته باشد و در کنار آن مصرف برق واقعی‌سازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار« نبض انرژی» طی سال‌های اخیر به دلیل به روز نبودن تاسیسات نیروگاهی و مصرف بیش از اندازه مشترکان و از سوی استخراج رمز به صورت غیرقانونی باعث که کشور در تامین برق خانگی و صنایع با مشکلات زیادی مواجه شوند. تا جاییکه بعد از کش و قوس‌های فراوان مراکز استخراج غیرقانونی بسته شد.
یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود در تامین برق کمبود نداشته باشیم موضوع بهینه سازی نیروگاه‌ها، رفتن به سمت تولید انرژی تجدیدپذیر و تامین برق از طریق پنل‌های خورشیدی است. در کنار این مهم نصب کنتورهای هوشمند برق در راستای کنترل مصرف مشترکان است.
در همین رابطه هادی مدقق مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر، از نصب یک میلیون کنتور هوشمند برای مشترکین پرمصرف در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، ادارات و مراکز تجاری بزرگ خبر داده است. به گفته وی هدف از نصب این کنتورها قابل رویت شدن میزان مصرف مشترکین است. نصب کنتورهای هوشمند به معنای اعمال خاموشی در واحدهای پرمصرف مانند بخش‌های صنعتی نیست بلکه ایجاد شرایط رویت میزان مصرف برق مشترکین بزرگ، امکان توزیع مناسب برق را به نحوی فراهم می‌کند که احتمال اعمال محدودیت را به حداقل خواهد رساند.
به گفته وی در سال جاری حدود 300 هزار مشترک خانگی کنتور هوشمند را نصب کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال یک میلیون و 500 هزار کنتور دیگر نصب شود.
باید این نکته را متذکر شد که با نصب کنتورهای هوشمند، هزینه‌های بهره برداری از برق را در ساعات اوج مصرف و عادی، به شیوه متفاوتی محاسبه کرد.
مزیت دیگر نصب کنتورهای هوشمند، افزایش سرعت و دقت در صدور صورتحساب‌های برق است.
باید گفت که کاهش آزمون و خطا، افزایش سرعت عمل و روشن شدن تعهد کار از موارد قابل توجه و مهم سیستم هوشمند کنتورهاست که البته ثبت مصرف واقعی مشرکان برق در کاهش یا سازماندهی میزان استفاده تاثیر بسزایی دارد. همچنین نصب کنتور‌های هوشمند موجب می‌شود میزان مصرف مشترکان به طور کامل رصد شود و خود مشترک نیز بتواند از میزان مصرف خود آگاهی کافی داشته باشد.