بهره برداری از بزرگترین پروژه هیدروژن سبز در چین
بهره برداری از بزرگترین پروژه هیدروژن سبز در چین
بزرگترین پروژه هیدروژن سبز جهان با 150 مگاوات الکترولیزر در چین به بهره برداری رسید.

به گزارش نبض انرژی، بزرگترین پروژه هیدروژن سبز جهان، با یک الکترولیزر آلکلاین 150 مگاواتی، به طور کامل در شمال غربی چین کلید خورده که انرژی آن توسط یک آرایه خورشیدی 200 مگاواتی تامین می شود.
در واقع گروه انرژی Baofeng تولید کننده مواد شیمیایی مبتنی بر زغال سنگ، کمی قبل از کریسمس سال گذشته این پروژه را در منطقه خودمختار Ningxia در مرکز چین به پایان رساند؛ اما به نظر می رسد که این خبر را مسکوت نگه داشته است.
حتی غول نفتی شِل با شبکه ای از تحلیلگران و دسترسی بین المللی اش از آن اطلاعی نداشت و هفته گذشته گزارش داد که الکترولیز 20 مگاواتی آینده اش تنها 10 مگاوات کوچکتر از بزرگترین پروژه هیدروژن سبز موجود در جهان خواهد بود.
به گفته شیاتینگ وانگ، متخصص هیدروژن در گروه تحلیلگر BloombergNEF، پروژه 150 مگاواتی Baofeng در 22 دسامبر سال گذشته به طور کامل عملیاتی شد.
با این حال، رکورد جدید آن کوتاه مدت خواهد بود، زیرا غول نفتی چینی ساینوپک ساخت یک تاسیسات الکترولیزر قلیایی 260 مگاواتی را در سین کیانگ، شمال غربی چین آغاز کرده است که قرار است در اواسط سال 2023 تکمیل شود. وانگ در یادداشت تحلیلی می نویسد، این تأسیسات با مقادیر تقریباً مساوی از انرژی خورشیدی (از یک آرایه 300 مگاواتی در محل) و مزارع بادی مجاور تأمین می شود.
پروژه Baofeng از آوریل سال گذشته، زمانی که 30 مگاوات اول را راه اندازی کرد، رکورد جهانی بزرگترین الکترولیز عملیاتی را در اختیار داشت. این رکورد قبلاً متعلق به پروژه 20 مگاواتی Bécancour Air Liquide در کِبک کانادا بود.
شرکت Baofeng می‌گوید اکنون می‌تواند 27000 تن هیدروژن سبز را در سال تولید کند، اما به گفته وانگ، اگر الکترولیزور با حداکثر ظرفیت برای هر ساعت از روز کار کند، این امکان وجود ندارد. او محاسبه می کند که یک ماشین 150 مگاواتی که به صورت شبانه روزی کار می کند تنها 23700 تن هیدروژن در سال تولید می کند.
وانگ همچنین ادعای Baofeng مبنی بر اینکه قیمت H2 سبز 1.2 دلار به ازای هر کیلوگرم است را مورد تردید قرار می دهد و استدلال می کند که رقم واقعی بیش از دو برابر بیشتر است.
Baofeng ادعا می کند که هزینه H2 سبز این شرکت 1.2 دلار به ازای هر کیلوگرم خواهد بود، که بسیار نزدیک به هزینه فعلی تولید H2 خاکستری از گازسازی زغال سنگ (1 دلار / کیلوگرم) است.
Baofeng استهلاک را برای تمام هزینه‌های تجهیزات در طول 25 سال اعمال می‌کند، در حالی که هزینه سرمایه و تخریب سیستم را نادیده می‌گیرد. همچنین تامین برق مداوم را بدون پرداختن به هزینه استفاده از برق شبکه فرض می کند. BloombergNEF تخمین می زند که هزینه واقعی تولید H2 اندازه گیری شده در یک متریک سطح بندی شده طبق روال صنعت حداقل دو برابر بیانیه این شرکت است.

Baofeng همچنین برنامه‌های خود را برای ساخت 150 مگاوات الکترولیز هر سال تا سال 2040 فاش کرده است.
طبق گزارش BNEF، سینوپک انتظار دارد که دستگاه الکترولیز 260 مگاواتی خود در سین کیانگ بازده سالانه 20000 تن هیدروژن سبز را تولید کند و به نرخ بهره برداری 48.8 درصدی دست یابد. H2 سبز حاصل (که تنها 0.5 درصد از تولید هیدروژن سالانه شرکت را نشان می دهد) از طریق خط لوله برای استفاده در یک پالایشگاه نفت سینوپک حمل می شود.