علت توسعه نیافتگی انرژی خورشیدی درکشور چیست؟
علت توسعه نیافتگی انرژی خورشیدی درکشور چیست؟
با وجود استعداد و قابلیت بالای ایران در تامین انرژی خورشیدی، اما این کشور از ظرفیت بالای این انرژی بسیار کم استفاده کرده است. شاید یکی از دلایل اصلی آن عدم تمایل مسئولان برای همکاری با بخش خصوصی و عدم حمایت از شرکت‌های تولیدی در این حوزه باشد.

به گزارش خبرنگار« نبض انرژی» یکی از مباحثی که می‌تواند در چرخه تولید انرژی به کشورها کمک کند موضوع استفاده از فناوری‌های نوین به ویژه پنل‌های خورشیدی است که باعث می‌شود کشورها علاوه برتامین سوخت پاک محیط سالمی نیز داشته باشند.
بسیاری از کارشناسان براین باورند که ایران کشوری است که دارای ۳۰۰ روز آفتابی است یعنی چیزی حدود بیش از دو سوم آن و متوسط تابش ۵,۵ – ۴,۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز از پتانسیل های این کشور به شمار می‌رود و در صورت بهره‌ برداری از این نعمت خدادادی می‌تواند در حوزه تولید سلول خورشیدی یا به نوعی پنل‌های خورشیدی در بین کشورهای منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد؛ چرا که بر اساس آمارهای بین المللی میزان تابش خورشید و کریدورهای بادی متعدد موجود در ایران بالاتر از میانگین کشورهای اروپایی فعال در این حوزه است که نشان دهنده استعداد فوق العاده ایران در تامین انرژی های نو است .اما نکته ای که در این بین حائز اهمیت است متاسفانه در کشور ما علی رغم برخوردار بودن از آن تا کنون قدم مثبتی در این حوزه برداشته نداشته و بیشتر در حد صحبت بوده و گاهی نیز برخی از شرکت‌ها در این زمینه ورود کرده‌اند.
به گفته مسئولان حتی شرکت های خارجی فعال در حوزه انرژی های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی از لحاظ ساخت، مشکلی برای همکاری با ایران ندارند اما؛ به لحاظ سرمایه گذاری، محدود شده اند. این مهم به این دلیل است که ایران در شرایط فعلی با تحریم کشورهای بیگانه دست و پنجه نرم می‌کند. اما نباید وابسته به کشورهای خارجی بود که چرا طی سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان قدری با توانمندی بالا توانسته دستگاه‎‌های های تک و بالاتر از استانداردهای جهانی تولید کنند و این شرکت‌ها می تواند چرخه و سبد انرژی کشور را متنوع سازند.
با وجود استعداد و قابلیت بالای ایران در تامین انرژی خورشیدی، اما این کشور از ظرفیت بالای این انرژی بسیار کم استفاده کرده است. یکی از مشکلات این شرکت به ویژه شرکت‌های بخش خصوصی نبود نقدینگی و حمایت مسئولان است که متاسفانه مسئولان رغبتی برای همکاری با آنها نشان نمی‌دهند.
در این راستا برنامه‌ریزی دولت برای تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این زمینه و از طرفی هم سیاست‌گذاری برای توسعه است؛ یعنی سیاست فعلی دولت احداث مستقیم نیروگاه‌های خورشیدی و بادی توسط خود دولت نیست، این در حالی است که باید یکی از اولویت های دولت پرداختن به این موضوع باشد چرا که کشور در حوزه تولید انرژی به دلیل فرسودگی نیروگاه و کمی بارش در بخش تولید برق با مشکلاتی مواجه است به گونه ای که در زمان اوج مصرف توانایی تامین برق مصرفی خانگی و حتی کارخانجات را ندارد بایستی در این زمینه تدابیری هوشمندانه اتخاذ شود.
باید این نکته را متذکر شد که کمبود سوخت، تامین آب مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی و مسایل مربوط به آلاینده‌های زیست محیطی از عمده مسائل موجود در تامین انرژی است و رسیدن به این هدف نیازمند توجه ویژه به توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است؛ چرا که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، مصرف سوخت در کشور را کاهش داده، نیازی به استفاده از آب ندارد و هم دوست‌دار محیط زیست خواهد بود و می‌تواند زیست بهتری را برای مردم کشورمان به همراه داشته باشد.