فریدون عباسی با اشاره به اینکه توزیع سهمیه بنزین به افراد در حد پیشنهاد است، اظهار کرد: سهمیه بندی بنزین در کشور موضوع جدیدی نیست، در یک دوره کارت بنزین را حذف کردند و کنترل از دست دولت خارج شد. اکنون کارتها به چرخه توزیع سوخت بازگشته و عرضه و تقاضا به صورت مناسب کنترل میشود.
به گزارش نبضانرژی،وی با تصریح اینکه هر گونه تغییر در روند کنونی توزیع بنزین نیازمند برنامهریزی مناسب است، افزود: وزیر نفت و همکاران ایشان پیش از هر تصمیمی باید ابتدا قیمت واقعی فرآوردههای نفتی را بر مبنای قیمت فروش نفت مشخص کنند و بگویند قیمت تمام شده فرآیندی که در پالایشگاه روی نفت انجام میشود چقدر است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به هزینههای پس از تولید فرآوردههای نفتی مانند قیمت حمل و نقل ادامه داد: باید مشخص شود آیا دستمزد ناوگان حمل و نقل به موقع پرداخت میشود و یا جایگاهداران توزیع سوخت از مبلغی که بابت توزیع سوخت دریافت میکنند راضی هستند؟
عباسی با تصریح اینکه باید قیمت تمام شده حاملهای انرژی از جمله بنزین در نظر گرفته شود، گفت: هزینههای حفظ پالایشگاهها، درآمدهای دولت و مالیاتی که باید بر مصرف سوخت بسته شوند همگی در تعیین قیمت حاملهای انرژی موثر هستند تا مشخص شود بنزین باید با چه قیمتی دست مصرف کننده برسد.
وی با اشاره به اینکه قطعاً قیمت تمام شده محصول بنزین در کشور ما 3 هزار تومان نیست، خاطرنشان کرد: مسئله کشور توجه به حقوق و دستمزدی است که کارکنان دولت و بخش خصوصی دریافت میکنند که اکنون متناسب با هزینهها نیست.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اکنون هزینه معیشت خانوار زیاد شده، ارز گران شده، ارزش پول ملی افت کرده و سرمایه ایرانی کاهش پیدا کرده است. لذا هر حرکتی نیازمند آن است که ابتدا نظام دستمزد اصلاح شود تا بتوانیم در مورد سهمیه بندی حاملهای انرژی صحبت کنیم.
عباسی خاطرنشان کرد: پیش از تصمیمی، این وضعیتی است که باید انجام شود که نیازمند کار کارشناسی دقیق و برگزاری جلسات تنگاتنگ میان کمیسیونهای تخصصی مجلس با وزارتخانهها و معاونان دولت است تا مردم در این پروسه آسیب نبینند.
ایسکانیوز