(FATF)، آغازِ راهی است که پایانی ندارد
(FATF)، آغازِ راهی است که پایانی ندارد
بودجه نفتی 1400 و خوش بینانه بودن آن از سوی گروه بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس، اهرمی را از سوی گروه دیگر برای پذیرش (FATF)، بعنوان آخرین راه رهایی از مشکلات کنونی اقتصادی کشور اعلام کرده که در صورت بی توجهی به آن، پیامدی جز ادامه معضلات اقتصادی کنونی به دنبال نخواهد داشت.

 

 

به گزارش نبض‌انرژی،مصطفی گودرزی-اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، شیوع بحران کرونا، توسعه و رونق تجدیدپذیرها، همه از جمله عواملی به شمار می آیند که باعث شد؛ اقبال عمومی به «نفت» کمتر از قبل باشد و به ویژه این امر برای ایران بسیار قابل لمس تر شد.

اما همزمان با پیروزی «بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا، و زمزمه حذف تحریم و فشارهای علیه ایران، کورسوی روزنی را در تعاملات اقتصادی و غیراقتصادی ایران باز کرد که خیلی زود تشعشع نور آن کم و کمتر شد.

پی گیری رسانه ای و غیررسانه ای «انتخابات اخیر امریکا» در سطوح مختلف در ایران، و سرانجام پیروزی بایدن، با واکنش های مختلفی مواجه شد. گروهی بر این اعتقاد هستند که مسلماً این رخداد باعث تحولات اقتصادی و سیاسی مطلوبی در منطقه و برای ایران خواهد شد و گروهی نیز بر این باور هستند که تغییر رئیس جمهور آمریکا، هیچ سودی برای ایران نخواهد داشت.

چرا که مهلت یک ماهه گروه ویژه اقدام مالی(FATF) در حال اتمام می باشد، و این به معنی آن است که در صورت نپذیرفتتن (FATF)، باز هم ایران در لیست سیاه قرار می گیرد و راهی برای تبادلات مالی در دنیای کنونی نخواهد داشت.

بررسی مسئله FATF در نهادهای مختلف کشور مانند؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت، مجلس و…. و کشمکش ها در این زمینه، حتی پیش از اعمال تحریم ها به قدری به طول انجامید که در رفت و برگشت های فراوان آن، متولی اصلی اجرا و بررسی مفقود شد! وضع قوانین بسیار دراین زمینه در بعضی نهادهای غیرمسئول و مسئول در نهایت باعث اعلام عدم پذیرش شد و تاکنون نیز بر همین منوال ادامه یافت.

اما زمزمه و گمان پایان تحریم های دوران «پساترامپ» باعث شد گروهی مجدداً به تلاطم افتند و به رفت و آمدهای بسیار به دفتر مقام معظم رهبری جهت تعیین تکلیف این مسئله اقدام کنند که در نهایت به اعلام نظر ایشان مبنی بر؛ “واگذاری بررسی و تصمیم گیری FATF به مجلس و دولت ” شد.

اقدامی که باز هم به اظهار نظر و برداشت های متفاوتی از این مسئله شد.

اعلام فروش روزانه حدود 2میلیون بشکه نفت در بودجه 1400، از سوی گروهی از نمایندگان مجلس بسیار خوشبینانه ذکر شده که به احتمال زیاد محقق نخواهد شد و مشکلات زیادی در این زمینه را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

عده ای از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی در واکنش به سهم فروش حدود 2 میلیون بشکه نفتِ روزانه ایران در بودجه سال آینده، آن را بسیار خوش بینانه اعلام کرده و معتقدند که مدیریت بودجه به این طریق فقط رفع تکلیفی است که تبعات آن به دولت آتی خواهد رسید.

سید کاظم موسوی در گفت و گو با خبرنگار نبض انرژی، ضمن اینکه پذیرش FATF را برای کشورمان در شرایط کنونی مطلوب ارزیابی نمی کند، می گوید:

مقام معظم رهبری، با درایت ویژه نسبت به تمام امور، بالاخص FATF توجه دارند و اعلام نظر ایشان در باره واگذاری بررسی این امر به مجلس و دولت نیز در راستای این مهم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در صورت پذیرش FATF از سوی ایران، حتماً بابِ اما و اگرهای دیگری نیز گشوده خواهد شد که ایران را بیشتر از پیش به کنج خواهد راند اظهار داشت :

شرایط دشوار اقتصادی کشور و رنج و زحمتی که مردم در حال حاضر با آن مواجه هستند، به طور قطع مدنظر ما نیز هست، اما اگر اقدامی در این خصوص انجام شود که بهبودی و رونقی را به دنبال نداشته باشد، مسلماً راهگشا و مورد پذیرش نیست.

موسوی با تاکید بر اینکه البته فصل الخطاب این موضوع نیز مانند امور دیگر «مقام معظم رهبری» است، یادآور شد :
پذیرش (FATF) تا پیش از زمان حال حاضر مدنظر مسئولان نبوده و برخلاف منافع کشور اعلام شد ه است، اما شاید به مرور زمان با توجه به شرایط متفاوت، امکان بررسی بیشتری داشته باشد.

موسوی ضمن اشاره به اینکه پذیرش (FATF) بر خلاف منافع نهادها و سازمان ها ارزشمند کشورمان مانند؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج نیروهای مسلح است تصریح کرد:

منافع ملی ایران نقطه عطف بررسی طرحهایی است حتماً در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مصطفی گودرزی