روزهای اوج صنعت پتروشیمی کشور دور نیست/ پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی قابل جایگزین نیست
روزهای اوج صنعت پتروشیمی کشور دور نیست/ پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی قابل جایگزین نیست
تنوع بازار صادراتی پتروشیمی ایران که بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرید مختلف محصول پتروشیمی را در بخش گسترده‌ای از جهان صادر می‌کنیم، از عمده دلایل سخت‌ کردن و غیرممکن کردن مسیر تحریم پتروشیمی کشورمان توسط کشورهایی چون آمریکاست.

 

 

قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: به زودی شاهد اوج کار در صنعت پتروشیمی کشور خواهیم بود زیرا محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی جایگزینی ندارد.

 

به گزارش نبض‌انرژی،فریبرز کریمایی در گفتگویی اختصاصی با اشاره به اینکه حجم تولیدات پتروشیمی ایران رقمی قابل‌توجه‌ای است و سالهاست که بخشی از مصرف‌کنندگان محصولات پتروشیمی به تولیدات آن وابسته هستند،گفت: به‌نظر من، تولیدات پتروشیمی ایران در بازار جهانی به این سادگی قابل جایگزینی نیست.

وی با اشاره به اینکه تغییر بخش تأمین مواد در صنعت پتروشیمی برای یک مصرف‌کننده همیشگی، نیازمند یک برنامه بلند‌مدت است،افزود: محصولات پتروشیمی، محصولاتی با ارزش افزوده‌اند، یعنی محصولاتی هستند که روی آن کار بسیار شده، فرآیند طی شده، تکنولوژی سوار شده و تبدیل به یک محصول دیگر شده‌اند؛ ذخیره معدنی نیستند که بگوییم مواد خام را از معدن دیگری تأمین می‌کنیم، بلکه هر نوع تغییر باید در یک مسیر فرآیندی گنجانده شود.

کریمایی افزود: تحریمهایی که علیه صنعت پتروشیمی کشور اجرا شده است به‌مراتب از تحریم نفت پیچیده‌تر و غیرقابل اجراتر است وبه نظر من با به قدرت رسیدن ((جو بایدن)) در آمریکا زمینه صادراتی برای محصولات پتروشیمی ایرانی بیشتر از گذشته خواهد شد.

قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: در زمینه پالایشگاه‌ها و مصرف نفت‌خام نیز تغییر مبدأ تأمین نفت خام به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و هزینه‌های بسیاری را به پالایشگاه تحمیل می‌کند، اما این‌کار در صنعت پتروشیمی به‌مراتب سخت‌تر و هزینه‌برتر است که بخواهیم به یک کارخانه تولید محصولات پایین‌دستی پتروشیمی بگوییم از این پس به‌جای تأمین محصولات پتروشیمی پایه از ایران برو از جای دیگری محصولات مورد نظر خود را تأمین کن که به نظر بنده امکان وقوع چنین اتفاقی وجود ندارد.

قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی اضافه کرد: در صنعت پتروشیمی اگر بخواهند به یک خریدار محصولات پتروشیمی که برای ارزش افزوده آفرینی و تبدیل آن محصول به محصولی دیگر، آن را می‌خرد، بگویند((این محصول را از جای دیگری غیر از مبدأ همیشگی خرید خود، خریداری کن)) علاوه بر تحمیل هزینه‌های متعدد به آن خریدار، باید فروشندگانی را معرفی کنند که بتوانند با عرضه بیشتر جای پتروشیمی ایران را بگیرند که این به‌معنای میلیون‌ها دلار و یا حتی میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در این بخش است تا بتوانند مازاد بر عرضه فعلی، عرضه محصولات داشته باشند.

وی افزود: این‌که شرکت‌های پتروشیمی فعال در بخش بالادستی این صنعت، زیر بار این حجم از سرمایه گذاری بروند که نیاز بازار پتروشیمی را به‌جای محصولات ایرانی تأمین کنند، بحثی گسترده و پیچیده است؛ اولین نکته آن است که این شرکت‌ها چقدر به ادامه تحریم‌ها و اثرگذاری آن، در صورت تلاش برای تحریم پتروشیمی ایران، خوشبین و مطمئن هستند که بر اساس آن بخواهند افزایش ظرفیت بدهند؛ زیرا در صنعت پتروشیمی پیش از تولید، بازارها مشخص می‌شود و این‌طور نیست که ابتدا تولید کنیم و بعد به‌دنبال بازاریابی باشیم.

وی افزود: تحریم های صنعت پتروشیمی کشور آثار خودش را بر میزان فروش محصولات پتروشیمی می گذارد اما نکته مهم اینجاست که تنوع بازار صادراتی پتروشیمی ایران که بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرید مختلف محصول پتروشیمی را در بخش گسترده‌ای از جهان صادر می‌کنیم، از عمده دلایل سخت‌ کردن و غیرممکن کردن مسیر تحریم پتروشیمی کشورمان توسط کشورهایی چون آمریکاست.

کریمایی اضافه کرد: پیروزی دموکراتها در انتخابات آمریکا می‌تواند گام مهمی در صنعت پتروشیمی به منظور افزایش میزان صادرات باشد اما بایداز طرف دیگربه این نکته توجه داشته باشیم که سطح زندگی در جهان و تکنولوژی‌های جدیدی که با ارتقای سطوح تکنولوژی به بازار جهانی راه پیدا می‌کنند، بازارهای جدیدی را پیش‌ِروی صنعت پتروشیمی قرار می‌دهند که بازار گسترده فعلی را گسترده‌تر از قبل می‌کنند و تحریم و مدیریت تحریمی چنین بازار گسترده‌ای به‌راحتی امکان‌پذیر نیست./دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی