لزوم ورود بخش خصوصی به صنعت پتروشیمی
لزوم ورود بخش خصوصی به صنعت پتروشیمی
تحریم دو جنبه دارد یکی اینکه دسترسی به دانش فنی و منابع مالی و امکانات خارجی را محدود می‌کند اما در عین حال از مزیت‌های آن این نکته است که در حال حاضر تحریم به نوعی واحدهای داخلی را فعال کرده چرا که در شرایط غیر تحریمی ممکن است چنین امکان و فرصتی برای واحدهای تولید داخلی فراهم نشود.

 

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس گفت: فقط در بخش پایین دستی، با توجه به اینکه دسترسی به دانش فنی و لایسنس کمی مشکل است در همه حوزه‌ها نتوانسته توسعه پیدا کند از این رو نیاز است که در این زمینه‌ها کار جدی صورت گیرد.

 

به گزارش نبض‌انرژی،«جعفر قادری» عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر تحریم بر صنعت پتروشیمی و اینکه روند صنعت پتروشیمی را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: ما در بخش بالادستی و میان دستی، تقریبا وضعیت خوبی را داریم فقط در بخش پایین دستی، با توجه به اینکه دسترسی به دانش فنی و لایسنس کمی مشکل است در همه حوزه‌ها نتوانسته توسعه پیدا کند از این رو نیاز است که در این زمینه‌ها کار جدی صورت گیرد البته طی سالهای گذشته که در حوزه دانش فنی توانستیم به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم بیشتر در بخش بالادستی و میان دستی فعال شدیم.

او افزود: بنابراین، شرایط، شرایط سختی است اما باز هم همه چیز امکان پذیر است و به نظر می‌رسد ما در بخش‌های پایین دستی ، این توانایی را داریم که دانش فنی و لایسنس را به دست آوریم تا بتوانیم عقب افتادگی‌ها را جبران کنیم چراکه بخش پایین دستی از حوزه‌هایی است که بخش خصوصی به راحتی می‌تواند به آن ورود پیدا کرده و به نوعی می‌تواند در این حوزه نقش گره‌گشا و مهمی ایفا کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: بنده بر این باورم که باید در کار سرمایه‌گذاران این حوزه، سهولت‌هایی درنظر گرفته شود و در عین حال تسهیلاتی به آنها در حوزه زیرساختی و زیربنایی اعطاء شود اینها تا حدود زیادی کمک می‌کند که مسائل و مشکلات واحدها حل شود.

جعفر قادری درباره اقدامات کمیسیون‌های تخصصی مجلس در این باره با توجه به اینکه اخیرا کمیسیون ویژه‌ای تحت عنوان جهش تولید در مجلس تشکیل شده است، بیان کرد: ما به تازگی، اقداماتی را آغاز کرده‌ایم ما در کمیسیون جهش تولید و نظارت بر سیاست‌های اصل 44 با قائم مقام ستاد تسهیل، بانک مرکزی و گمرک و دستگاه‌های مختلف جلسه داشتیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی را حل کنیم و در آن چهار قانون کلیدی، قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید، قانون سیاست ‌های اصل 44، اصلاحاتی را داریم که امیدواریم این اصلاحات را انجام بدهیم تا کار واحدها را با سرعت و دقت بیشتری بتوانیم انجام دهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که روند فعلی صنعت پتروشیمی را به ویژه در بحث اشتغال چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: به هر حال درست است که تحریم دو جنبه دارد یکی اینکه دسترسی به دانش فنی و منابع مالی و امکانات خارجی را محدود می‌کند اما در عین حال از مزیت‌های آن این نکته است که در حال حاضر تحریم به نوعی واحدهای داخلی را فعال کرده چرا که در شرایط غیر تحریمی ممکن است چنین امکان و فرصتی برای واحدهای تولید داخلی فراهم نشود.

بنابراین از جنبه ‌های مثبت تحریم، همان حمایت از واحدهای تولیدی داخلی و ظرفیت‌های داخلی است تا بتوانیم مشکلات واحدها را حل کنیم./دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض انرژی