بومی‌سازی سامانه قطع خودکار شیرهای بین‌راهی
بومی‌سازی سامانه قطع خودکار شیرهای بین‌راهی
سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز ایران از نصب و راه‌اندازی سامانه کنترل قطع خودکار شیرهای بین‌راهی خط دوم سراسری توسط کارکنان این منطقه عملیاتی خبر داد.

به گزارش نبض انرژِ به نقل از شرکت انتقال گاز ایران، پیمان خضرایی گفت: با توجه به قدمت عمل‌کننده‌های یادشده و محدودیت‌های موجود در تأمین قطعات یدکی ناشی از تحریم و مشکلات و معایبی که مشاهده شده بود، با همکاری بخش خصوصی نسبت به بازطراحی و بومی‌سازی سیستم کنترل عمل‌کننده اقدام شد.

وی با اشاره به مزایای سیستم‌های کنترل جدید گفت: دارا بودن بازه دقت و تنظیم بالاتر، طراحی جدید و اطمینان از تأمین قطعات یدکی در کشور با توجه به بومی‌سازی آن، کاهش تعمیرات و خطای عملکرد سیستم به تناسب کاهش تعداد قطعات ابزار دقیقی، حذف رگولاتور و تبدیل کل برد کنترل سیستم به قطعات فشار بالا، افزایش اطمینان از صحت کارکرد سیستم قطع خودکار و بهبود سیستم فیلتراسیون با طراحی فیلتر جدید از مزایای سیستم جدید است.

سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز تصریح کرد: قدمت خط دوم سراسری و تجهیزات آن حدود ۵۰ سال است و عمل‌کننده‌های آن، نخستین سری از عمل‌کننده‌ها هستند که ساخت کشورهای خارجی است و به‌عنوان محرک و کنترل‌کننده شیرهای ۵۶ اینچ توپی روی این خط نصب و بهره‌برداری شده‌اند که به‌روز رسانی شدند.

خضرایی یادآور شد: این سیستم جدید برای هشت عدد شیر بین‌راهی ۵۶ اینچ مسیر خط دوم سراسری نصب و در سرویس بوده و عملکرد آنها مطلوب و رضایت‌بخش است.

منطقه ۵ عملیات انتقال گاز با برخورداری از خطوط لوله فشار قوی و  تأسیسات تقویت فشار گاز وظیفه انتقال حدود ۷۵ درصد گاز تولیدی کشور را در گستره‌ای به وسعت استان‌های فارس، کهگیلویه و بویر احمد، بخش‌هایی از استان‌های بوشهر و یزد عهده‌دار است.