10 توصیه مهم بورسی
10 توصیه مهم بورسی
امروز آخر دنیا نیست، پس عزا نگیرید و غمگین و افسرده و عصبانی نباشید و به جای بروز احساسات، فرصت خوبی است که بیشتر فکر کنید.

به گزارش نبض انرژی، سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در کانال تلگرامی سواد سایبری نوشت: اگر شما از تازه واردین بازار بورس هستید و احتمالا در طی ماه‌های اخیر تازه وارد بازار بورس شده‌اید و امروز برایتان شوک آور بوده است ، این ۱۰ نکته را از طرف یک دوست که بیش از ده سال است چنین روزهایی را بارها در انواع بازارهای مالی دیده است قبول کنید:

۱- امروز آخر دنیا نیست، پس عزا نگیرید و غمگین و افسرده و عصبانی نباشید و به جای بروز احساسات، فرصت خوبی است که بیشتر فکر کنید.

۲- هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و بازار در طی چند روز و با دخالت حقوقی ها می تواند به روزهای قبل برگرددد . این کاهش ها از اصول و بدیهیات هر بازار مالی همانند بورس یا فارکس یا رمرز ارزها و غیره است و هیچ بازاری همیشه صعودی یا همیشه نزولی نیست .

۳- بازار بورس ایران در طی چند ماه گذشته رشد افسانه ای داشته است و ممکن است خیلی از شما با سودای این رشد خیلی دیر وارد بازار شده و فقط اصلاح اخیر نصیب شما شده باشد ، پس بدانید که زیان و کاهش هم بخشی از این بازی است و برای مدیریتش باید به اصول بدیهی برگردید .

۴- حتی اگر یک بازار سود افسانه ای دارد، هیچ وقت ، هیچ وقت همه دارایی خود را در یک بازار سرمایه گذاری نکنید، چه بورس ، چه مسکن ، چه ارز و طلا و چه سپرده بانکی . دارایی خود را مثل یک پیتزا در اسلایس های مختلف توزیع کنید و به اصل تشکیل سبد دارایی در بازارهای مختلف باور داشته باشید .

۵- سطح ریسک شخصی خود را بشناسید و سرمایه‌گذاری هایی متناسب با سطح ریسک خود انتخاب کنید . با سطح ریسک پایین، دنبال حداکثر سودهای ممکن نباشید.

۶- سرمایه گذاری یک امر کاملا شخصی است و برای هر فرد ویژگی های متفاوتی دارد، پس در سرمایه گذاری از روی دست هم کپی نکنید .

۷- اگر تخصص ندارید و با تحلیل آشنا نیستید، هرگز مستقیم وارد بازارهای مالی نشوید و از ابزارها و روش های واسطه ای استفاده کنید .

۸ – همیشه با دارایی های مازاد خود وارد بازارها شوید، هرگز پول منزل و ماشین زیر پای خود را با سودای سود وارد هیچ بازاری نکنید و اگر هزینه های روتین زندگی شما وابسته به سرمایه گذاری شماست، انتخاب بازار سرمایه گذاری شما کاملا متفاوت است.

۹-  به سودهای عجیب و خارج از عرف مشکوک باشید و تردید نکنید که سودها و رشدهای هیجانی کوتاه مدت است و بازارها پس از مدتی به روال منطقی خود بر می‌گردند .

۱۰- نترسید ! نترسید ! نه هیچانی وارد شوید و نه هیجانی خارج شوید و روزهای سبز و پر سود هم در انتظار شماست ، فقط زمانش شاید معلوم نباشد.