صادرات طلای سیاه توسط بخش خصوصی و سنگ اندازی وزارت نفت
صادرات طلای سیاه توسط بخش خصوصی و سنگ اندازی وزارت نفت
رئیس سابق اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی با خائن خواندن برخی عوامل داخلی در بدنه دولت از مانع تراشی‌ها در وزارت نفت علی رغم قول مساعدشان به منظور صادرات نفت خام توسط کنسرسیوم‌های ایجاد شده توسط بخش خصوصی گفت.
رئیس سابق اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی با خائن خواندن برخی عوامل داخلی در بدنه دولت از مانع تراشی‌ها در وزارت نفت علی رغم قول مساعدشان به منظور صادرات نفت خام توسط کنسرسیوم‌های ایجاد شده توسط بخش خصوصی گفت.
به گزارش نبض انرژی، حسن خسروجردی، رئیس سابق اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی و رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا در برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع «درآمدهای نفتی، اهداف و اولویتهای توسعه‌ای با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در مسیر بهره برداری درست از نفت برای آبادانی کشور» گفت: الان شرایط خوبی داریم تا بتوانیم پول درآمدهای نفتی را از اقتصاد جدا کنیم چرا که دولت هم دست از این درآمد برداشته است البته عواملی به غیر از دولت نقش دارند که باید دست‌شان را کوتاه کنیم.
وی افزود: چاه‌های نفت در آمریکا نمی‌توانند نفت مقرون به صرفه و متعارف تولید کنند و هزینه چاه نفت در آمریکا گران است. می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم هرچند تحریم هستیم اما این تحریم‌ها شکستنی است و می‌توان تحریم را دور زد البته باید درآمد حاصل از این کار را صرف بخش عمرانی کرد.
شایعاتی در بخش نفت
در بخش دیگری خسروجردی با بیان اینکه درباره نفت ایران و شرایط آن یکسری شایعات در داخل وجود دارد، ادامه داد: یکسری شایعات داریم مثل اینکه یهودیان در بخش نفتی دست دارند هرچند اینها نادرست است ولی این شایعات نقش دارند.
رئیس سابق اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه با انتقاد از وضعیت ساخت پالایشگاه در داخل باتوجه به قدرت بخش خصوصی برای راه اندازی آنها درباره ساخت پالایشگاهی در چابهار گفت: برای ساخت این پالایشگاه بخش خصوصی با توجه به ظرفیت مراکز دانش بنیان پای کار آمدند در حالی که این بخش ۲۴۰۰ میلیارد تومان پول در بانک داشت اما بانک مرکزی پول راه اندازی را نمی‌دهد و این شرکت به التماس افتاده است!
مانع تراشی برای فعالیت بخش خصوصی
وی افزود: این شرکت خصوصی می‌خواست با امکانات خودش کار را دنبال کند و نمی‌خواستند از منابع صندوق توسعه استفاده کنند در حالی که خودشان منابع داشتند و برای پایان کار هم می‌توانند از ظرفیت سرمایه گذار خارجی استفاده کنند.
رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا در بخش دیگری گفت: تقویت بخش خصوصی داخلی انجام شده است اما ناقص است. [اشاره به راه اندازی پالایشگاه‌هایی که بخش داخلی به جای شرکت‌های خارجی همچون توتال کار کردند. ]
مجلس پای کار نفت ایران بیاید
وی پیشنهاد کرد: از محل درآمدهای نفتی باید مجلس طرح‌های عمرانی را تصویب کند. معتقدم درآمدهای نفتی می‌تواند به مجلس سپرده شود تا آنها صرف تصویب طرح‌های عمرانی کنند.
این فعال اقتصادی در پاسخ به این نقد که مجلس یک نهاد تخصصی نیست که بتواند عهده دار نگهداری درآمد نفتی باشد، جوابی به این مضمون داد که در مدیریت درآمدهای نفتی کشور فرد عاقل خائن نمی‌خواهیم و چنین فردی در مجلس راهی ندارد.
وی ادامه داد: نهادی باید درآمد نفتی را نگه داری کند که زورش زیاد باشد، مجلس یا دولت هستند که چنین زوری را دارند.
حمل بنزین گران تر از نفت به بعضی مقاصد
در بخش دیگری خسروجردی درباره راه اندازی پالایشگاه‌ها در خارج کشور و صادرات نفت خام به این مقاصد گفت: حمل یک تن بنزین به کشورهایی همچون اندونزی خرج بیشتری از حمل نفت دارد. برای اینکه حمل مقرون به صرفه باشد تأسیس پالایشگاه در کشورهای دیگر اهمیت دارد. راه اندازی این مراکز توسط «آقای هدایت زاده» به هم خورد در حالی که این به نفع داخل بود.
وی همچنین در بخش دیگری از این گفت وگو از لزوم تلاش برای فراوری مواد نفتی در داخل گفت.
رئیس سابق اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی سپس گفت: اولویت فراوری نفت خام در داخل است و بعد از آن اولویت در کشورهایی است که فراورده‌های نفتی را مصرف می‌کنند.
دست اندازهای بخش خصوصی فعال در صنعت نفت
خسروجردی گفت: با یک کنسرسیوم در داخل توانستیم نفت صادر کنیم، برای این موضوع همه چی دست دولت بود. وقتی می‌خواستیم به کشور چین نفت صادر کنیم خودمان مشتری آوردیم و برای قرارداد و مذاکره اقدام کردیم اما در داخل برخی مانع تراشی می‌کردند.
وی افزود: برای فعالان بخش خصوصی به منظور صادرات نفت سنگ اندازی انجام شد این مانع تراشی‌ها در بخش دولتی صورت گرفت. آنها قول مساعد می‌دهند اما وقتی پای عمل می‌رسد همه این حمایت‌ها قطع می‌شود. معتقدم اینها خیانتی است که در داخل صورت می‌گیرد.
منبع: رادیو گفتگو