استفاده از فناوری هوش مصنوعی در راستای افزایش تولید در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
استفاده از فناوری هوش مصنوعی در راستای افزایش تولید در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
مدیرعامل شستا، با تأکید براینکه هوشمندسازی در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی به ارتقای تکنولوژی تولید منجر خواهد شد، گفت: استفاده از هوش مصنوعی و هوشمندسازی در بنگاه‌های اقتصادی تاثیر بسیار بالایی در کاهش هزینه بصورت یکپارچه داشته و موجب افزایش کیفیت و حاشیه سود و منافع می‌شود.

عارف نوروزی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» با اشاره به اینکه هوشمندسازی در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی به ارتقای تکنولوژی تولید منجر خواهد شد، گفت: ما در ۱۳ هلدینگ تخصصی از جمله نفت و گاز و پتروشیمی از فناوری نوین استفاده می‌کنیم؛ چرا که این موضوع به بهبود کیفیت و افزایش تولید و نیز به جهت سودآوری و کیفیت و مسائل مختلف کمک خواهد کرد.

وی افزود: هلدینگ شستا اولین سیستمی است که در جهت هوشمندسازی در کشور عمل می‌کند و به همین منظور از ظرفیت و بستر خدمات ارتباطی رایتل استفاده خواهد کرد. توافقنامه هوشمندسازی هلدینگ‌های تخصصی شستا موجب ارتقاء بهره‌وری و صرفه اقتصادیِ بالاتر در تولید، ایجاد تحول دیجیتال در زیرساخت‌های صنعتی، تجاری و بازرگانی و همچنین تجمیع تقاضا و تشکیل زنجیره برای تکمیل هلدینگ‌های هوشمند خواهد شد.

نوروزی افزود: استفاده از هوش مصنوعی و هوشمندسازی در بنگاه‌های اقتصادی تاثیر بسیار بالایی در کاهش هزینه بصورت یکپارچه داشته و موجب افزایش کیفیت و حاشیه سود و منافع می‌شود. شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، با تخصیص یک درصد از سود خود در سال جاری گام‌های عملی قابل توجهی برای اجرای هوشمندسازی زیرساخت‌های خود در ماه‌های اخیر برداشته است.

وی خاطرنشان کرد:حجم سرمایه گذاری برمبنای یک درصد حدود یک همت برآورد می‌شود که در این حوزه سرمایه گذاری انجام خواهد شد. گام اول یک همت است؛ اما با توجه به اینکه ما حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام خواهیم داد. همچنین در بخش‌های دیگر غیر از اعتبار هوشمندسازی ما نیز یک اعتبار عمومی نزدیک ۱۰ درصد برای این منظور در نظر گرفتیم؛ بنابراین ما بیش از ۲۶ همت برای هوشمندسازی هزینه خواهیم کرد.

مدیرعامل شستا در ادامه اضافه کرد: در بسیاری از بخش‌ها بیشتر از ظرفیت اسمی در حال تولید هستیم و نتیجه این شده است که در سال گذشته به ۱۰۰ درصد افزایش درآمد، ۶۰ درصد افزایش تولید و ۱۵۰ درصد افزایش سود رسیده‌ایم. برای سال ۱۴۰۳ هم ۱۵۰ درصد افزایش سود و ۲۴۵ درصد رشد سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کرده‌ایم و برای آن برنامه چیده‌ایم.