راهکار‌های مهندسی آلمان‌ها برای افزایش سهم برق بخش‌های مولد
راهکار‌های مهندسی آلمان‌ها برای افزایش سهم برق بخش‌های مولد
آلمان از جمله کشور‌های مهم و صنعتی جهان است که در آن موضوع مصرف انرژی با حساسیت نسبتاً زیادی در بخش‌های مختلف دنبال می‌شود و تلاش بر این است تا از طریق کاهش مصرف برق در بخش خانگی نسبت به افزایش سهم مصرفی بخش‌های مولد اقدام شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»   در کشور آلمان و در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۵۸۹ هزار و ۴۵۷ گیگاوات ساعت برق تولید شد که ۴. ۶ درصد آن با ارزش تقریبی ۱۸ میلیارد دلار به کشور‌های اتریش، سوئیس، فرانسه، لهستان و هلند صادر شد.
به طور کلی در این کشور چیزی حدود ۳۵ درصد از ظرفیت تولید برق در بخش صنعت و نزدیک ۳۰ درصد از آن نیز در بخش خانگی به مصرف می‌رسد. همچنین در این کشور به ترتیب در بخش‌های صادرات، صنایع داروسازی و تجاری ۴ درصد، ۱۰ درصد و ۲۱ درصد برق مصرف می‌شود.
با توجه به ارزش بالای مصرف برق در بخش‌های تولیدی و صادراتی و نقش مثبت آن در اقتصاد کشور آلمان، دولتمردان این کشور همواره تلاش می‌کنند تا با مدیریت میزان مصرف برق در بخش خانگی و ترغیب مشترکان این بخش برای صرفه‌جویی، میزان انرژی برق تحویلی به بخش‌های دیگر را افزایش دهند.
بر همین اساس انواع و اقسام روش‌های مدیریت مصرف برق در این کشور در دستور کار قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از ابزار‌های قیمتی و در کنار آن انواع روش‌های هوشمند و مدیریتی اشاره کرد.
مستند به گزارشی که پیشتر در تارنمای «ec. europa. eu» منتشر شد، تعرفه مصرف برق بخش خانگی در سال‌های گذشته در آلمان به صورت پیوسته افزایشی بوده است و در سال ۲۰۲۳ نرخ تعرفه برق خانگی در این کشور به ازای هر کیلووات ساعت برق ۰. ۴۰ یورو برای مصارف زیر ۵ هزار کیلووات ساعت در سال محاسبه شده است.
باتوجه به اینکه در این کشور دولت تلاش دارد تا با کاهش مصرف برق بخش خانگی نسبت به افزایش سهم بخش‌های مولد اقدام کند و از این مسیر از ابزار‌های قیمتی نیز استفاده می‌کند، مشترکان از روش‌های مختلف برای کاهش مصرف استفاده می‌کنند.
از آنجا که در آلمان نحوه محاسبه هزینه برق خانوار به نوعی تخمینی است، بنابراین نظارت بر میزان مصرف ماهانه برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که از این طریق خانواده‌ها می‌توانند اطمینان پیدا کنند فراتر از بسته تعریف شده که مشمول قیمت‌های به مراتب بیشتری است، استفاده نخواهند کرد.
در همین رابطه به شهروندان آلمانی توصیه شده است برای اینکه نظارت بهتری بر میزان مصرف برق ماهانه خود داشته باشند، هر ماه میزان برق مصرفی خود را یادداشت کنند و تنها از این طریق می‌توانند صد‌ها یورو در سال صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری خود به ثبت برسانند.
درواقع یادداشت ماهانه میزان مصرف برق و نظارت بر آن اولاً سبب خواهد شد شهروندان در ماه‌های آینده تلاش کنند به نسبت کمتری برق مصرف کنند و ثانیاً در سال آینده با توجه به این بسته تعریفی خانوار و متناسب با میزان مصرف سال قبل تعرفه به صورت تخمینی محاسبه خواهد شد، در نتیجه شرکت توزیع‌کننده برق بسته ارزات‌تری برای مشترکان در نظر می‌گیرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشور آلمان و تنها با جدا کردن وسایل برقی بلااستفاده از پریز برق امکان صرفه‌جویی ۵۰۰ کیلوات ساعتی به صورت سالانه ایجاد می‌شود که همین میزان برق معادل ۱۸۵ یورو صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.
بر همین اساس دولت به شهروندان توصیه می‌کند با تهیه و استفاده از دوشاخه‌ها و یا پریز‌های هوشمند امکان قطع و وصل برق لوازم برقی را بدون دخالت مستقیم فراهم کنند. این پریز و دوشاخه‌ها امکان مدیریت با استفاده از شبکه Wi-Fi و یا بلوتوث را دارند و برای همین از راه دور نیز می‌توان نسبت به قطع و وصل آن‌ها اقدام کرد.
یکی دیگر از روش‌هایی که آلمان‌ها برای مدیریت و کاهش میزان مصرف برق، استفاده می‌کنند، استفاده از سیستم‌های روشنایی‌ایستاده به جای لامپ و لوستر‌های سقفی است.
دلیل این موضوع نیز این است که با استفاده از چراغ‌های‌ایستاده می‌توان میزان روشنایی موضعی را افزایش داد و از روشن کردن فضا‌های بیشتر که بعضاً نیازی به روشن شدن آن‌ها نیست، ولی در مقابل انرژی برق بیشتری مصرف می‌کند، جلوگیری می‌شود.
استفاده از لوازم برقی هوشمند همانند ماشین‌های لباسشویی هوشمند، ربات های جاروبرقی و نیز ترموستات‌های رادیاتور هوشمند که قابلیت کنترل و مدیریت از راه دور دارد و متناسب با حجم و نوع استفاده میزان انرژی آن قابلیت تنظیم دارد و نیز استفاده از حداکثر ظرفیت لوازم خانگی از دیگر اقداماتی است که شهروندان این کشور برای کاهش مصرف برق انجام می‌دهند.
بر اساس اطلاعاتی که پایگاه تخصصی «warc.com» منتشر کرده است، هم اکنون 43 درصد از مشترکان بخش خانگی اروپایی به ناچار و با هدف جلوگیری از افزایش قبوض برق خود از لوازم برقی هوشمند استفاده می‌کنند و روند گرایش مردم آلمان به لوزام هوشمند رو به افزایش است.
وزارت انرژی آلمان همچنین به شهروندان توصیه کرده است برای کاهش مصرف برق و جلوگیری از افزایش تعرفه‌ها نسبت به تعویض لامپ‌های هالوژن به LED اقدام کنند و از این طریق تا ۹۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی داشته باشند.
همه این اقدامات در کنار افزایش تعرفه‌های برق به صورت سالانه با هدف این صورت می‌گیرد تا سهم برق بخش‌های صنعتی و مولد و نیز صادرات افزایش یابد تا از این طریق از محل انرژی برق بیشترین سود و درآمد اقتصادی برای این کشور مهم اروپایی تأمین شود.