خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده گریبانگیر کشورهای عربی/ پدیده‌ای که سانسور می‌شود
خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده گریبانگیر کشورهای عربی/ پدیده‌ای که سانسور می‌شود
خاموشی دو ساعته در شهرهای مصر و قطعی برق 63 منطقه از کشور کویت باعث اعتراض ساکنین این مناطق شده است، البته طی سال‌های قبل در مصر خاموشی‌های زمانبندی شده را شاهد بودیم اما در تابستان امسال ساعت این خاموشی‌ها همراه با افزایش دما تغییر پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» با رسیدن دما به 51 درجه در بعضی نقاط به طور خاص برخی کشورهای عربی علاوه بر مرگ و میر حجاج در عربستان سعودی، شاهد قطعی برق زمانبندی شده در بعضی از کشورهای عربی هستیم. این خاموشی‌ها در کشور کویت و مصر اطلاع رسانی شده است و بخش زیادی از ساکنین در جریان آن قرار گرفته‌اند.
بنا بر این گزارش با افزایش دما به میزان 51 درجه، تقاضا برای مصرف برق در کشور کویت نیز بالا رفته در نتیجه این کشور ناگزیر به قطع برق بیش از 60 منطقه شده است. عراق دیگر عضو اوپک و همسایه کویت است، جایی که شهروندان به قطع برق در اوج تابستان عادت دارند، زیرا سالانه تنها 26هزار مگاوات برق تولید می‌کند در حالی که نیاز او به 35 هزار مگاوات می‌رسد. بررسی‌ها حاکی از آن است که درجه دما در این مناطق بعضا به 50 تا 53 درجه رسیده است.
این گزارش اضافه می‌کند: کمی آن طرف‌تر از عراق، صحبت از تداوم برق در سوریه و لبنان نیز نوعی تجمل محسوب می‌شود. این امر، هر چند به میزان کمتر در مورد مصر هم صدق می‌کند، مصری که یک فرآیند کاهش بار سازمان یافته را در زمان اوج تقاضا برنامه‌ریزی می‌کند. از طرفی در مورد تونس که با خشکسالی ناشی از تغییرات آب و هوایی دست و پنجه نرم می‌کند، به نظر می‌رسد که در تابستان امسال نیز از قطع برق رنج می‌برد.
در مصر با توجه به اینکه دمای هوا به 40 درجه رسیده بود، میزان خاموشی یک ساعت افزایش یافت تا اینکه تعمیرات و نگهداری به نحوه احسن انجام شود. البته این اتفاق صرفا به مدت یک روز در مصر رخ داد، اما مدیریت مصرف و خاموشی در این کشور برای حفظ راندمان عملیاتی شبکه سراسری برق در سال‌های قبل نیز اتفاق می‌افتاد. مصر تابستان گذشته برق را روزانه به مدت یک ساعت قطع کرد و این مدت در ابتدای تابستان امسال به دو ساعت افزایش یافت.
در این میان هستند کشورهای که قطعی برق را از رسانه‌ها پنهان می‌کنند، همانطور که در کشورهایی نظیر امارات و قطر قطع برق سانسور می‌شود. با وجود اینکه شهرهای جنوب ایران از جمله بوشهر و اهواز جزو گرم‌ترین مناطق دنیا بودند و دمای ۵۱ درجه را تجربه کردند، شبکه برق در کشور پایدار است و انرژی به طور کامل تامین می‌‌شود.
بنابراین قطع برق در کشورهای عربی برای بسیاری از آنها از یک پدیده به یک واقعیت دائمی تبدیل شده است. اینها کشورهایی هستند که باید برای تامین وسایل خنک کننده یا بازگشت به راه حل‌های سنتی قدیمی را انتخاب کنند یا برای تامین انرژی مورد نیاز خود به ژنراتورهای دیزلی متوسل شوند.