رشد بخش نفت ناشی از سرمایه‌گذاری‌های مناسب دولت سیزدهم در حوزه نفت و پتروشیمی است
رشد بخش نفت ناشی از سرمایه‌گذاری‌های مناسب دولت سیزدهم در حوزه نفت و پتروشیمی است
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ رشد بخش نفت ۱۴.۷درصد بوده که افزایش شدید داشته است، گفت: رشد بخش نفت ناشی از سرمایه‌گذاری‌های خوبی است که در دولت سیزدهم در حوزه نفت و پتروشیمی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ، محمدرضا فرزین، امروز (دوشنبه، چهارم تیر) در نشست خبری با بیان اینکه در دولت شهید رئیسی هرچه به پایان نزدیک شدیم شرایط بهتر شده و تورم کاهش یافته است، اظهار کرد: تورم سالانه ۱۶درصد و تورم نقطه‌به‌نقطه ۱۹.۹درصد کاهش یافته است.

وی افزود: آمارها به‌خوبی نشان می‌دهد وضع تولید ناخالص داخلی در دولت سیزدهم رشد کرده است. پس از سال ۱۳۹۷ و تحمیل تحریم‌ها، نرخ رشد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ کاهش شدیدی داشت. در سال ۹۹ وضع رشد کمی بهتر شد و به ۴.۱ درصد رسید و بعد از آن رشد اقتصادی بالا ادامه یافت و در سال ۱۴۰۱ به ۴درصد و در سال ۱۴۰۲ به ۴.۶ درصد رسید. رشد اقتصادی بدون نفت نیز در سال‌های ۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۳.۶، ۳.۹، ۳.۵و ۳.۶درصد بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ رشد بخش نفت به‌شدت کاهش یافت و در سال ۱۴۰۲ رشد بخش نفت ۱۴.۷درصد بود که افزایش شدید داشته است. در بانک مرکزی وقتی درباره بخش نفت صحبت می‌کنیم یعنی پتروشیمی نیز در نظر گرفته شده است. رشد بخش نفت ناشی از سرمایه‌گذاری‌های خوبی است که در دولت سیزدهم در حوزه نفت و پتروشیمی انجام شده است.

فرزین با بیان اینکه نرخ رشد تشکیل سرمایه در سال‌های گذشته عموماً منفی بود، اما در دولت سیزدهم با روندی افزایشی مثبت شده است، گفت: این موضوع ما را امیدوار می‌کند و نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی و تولید در سال‌های آینده نیز روند رو به رشدی خواهد داشت، زیرا تشکیل سرمایه و در واقع سرمایه‌گذاری مناسبی ایجاد شده که به تداوم افزایش رشد اقتصادی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: میانگین رشد اقتصادی ۲۰ ساله کشور معادل ۲.۷درصد و متوسط ۲۵ ساله نیز ۲.۷درصد است، در حالی که این رقم در دوران شهید رئیسی ۴.۵درصد بوده و در واقع رشد اقتصادی این دوران از میانگین ۱۰ ساله، ۲۰ ساله و ۲۵ ساله بیشتر بوده است. در رشد اقتصادی بدون نفت نیز میانگین دولت سیزدهم ۴ درصد بوده که از تمام متوسط‌های بلندمدت رقم بالاتری را ثبت کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: در بخش متغیرهای پولی نیز تحولات چشمگیری ایجاد شده است. تمام تلاش دولت این بود که به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم و آخرین آمارها نشان می‌دهد به این هدف رسیده‌ایم. وقتی دولت آغاز شد رشد نقدینگی ۴۲.۸درصد و پایه پولی ۳۹.۱درصد بود، اما هم‌اکنون رشد پایه پولی به ۲۸.۱ و رشد نقدینگی به ۲۴.۳درصد رسیده است.