امکان نصف کردن مصرف بنزین و گازوئیل کشور وجود دارد
امکان نصف کردن مصرف بنزین و گازوئیل کشور وجود دارد
معاون وزیر نفت گفت: مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در بخش حمل‌و نقل کشور به ترتیب ۱۱۸ میلیون لیتر و ۶۵ میلیون لیتر است که می‌توان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» جلیل سالاری در نشستی با خبرنگاران که در سالن جلسات  این شرکت برگزار شد با اشاره به میزان بالای مصرف بنزین و تمرکز دولت سیزدهم بر راهکارهای غیرقیمتی اظهار داشت: در سال 1399 برنامه ریزی تولید بنزنین 105 میلیون لیتر در روز بود که 94 میلیون لیتر تولید صورت گرفت. مصرف بنزین نیز برای 105 میلیون لیتر در روز برنامه ریزی شده بود که 75 میلیون لیتر روزانه نیز مصرف صورت گرفت. اگر همین روند ادامه پیدا می کرد شاهد افزایش مصرف و ناترازی بنزین می بودیم اما شیوع کرونا باعث شد تا میزان مصرف بنزین کم شود.

وی ادامه داد: در سال 1400 مصرف بنزین به 91 میلیون لیتر، در سال 1401 به 104 میلیون لیتر و در سال 1402 نیز به 111 میلیون لیتر رسید که روند افزایشی مصرف بنزین باعث شد تا سیاست های غیرقیمی با تمرکز بر مدیریت مصرف سوخت در دستور کار دولت خدمتگزار سیزدهم قرار گیرد. همچنین در سه سال گذشته 3 میلیون لیتر کارت سوخت توزیع شد و عملا 5 میلیون لیتر بنزین روزانه به ظرفیت کشور اضافه گردید.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در حوزه انرژی سرمایه گذاری سخت و منابع محدود است، تصریح کرد: طرح های سرمایه ای در حوزه انرژی زودبازده نیست و مصرف انرژی با تولید ناخالص داخلی تناسب ندارد. برای تامین نقدینگی باید به سمت بهینه سازی مصرف حرکت کنیم. در حوزه سرمایه گذاری و تامین نقدینگی، می توان به منابع داخلی اتکا کرد.

وی افزود: ناوگان فرسوده و انحراف سوخت یکی از دلایل افزایش مصرف است که در صورت اصلاح این روند شاهد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه باید در چرخه مصرف تحول ایجاد شود گفت: برای تولید 5 میلیون لیتر باید پالایشگاهی با سرمایه گذاری 4هزار میلیارد دلاری احداث شود که رقم قابل توجهی است. درصورتی که با مدیریت مصرف و بعضی اقدامات دیگر می توان شاهد کاهش مصرف با حداقل هزینه های تحمیلی به کشور بود.

وی با اشاره به تردد خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل کشور و مصرف بالای این خودروها اظهار داشت: سال 1386 خودروهای فرسوده از چرخه خارج شد که نتیجه خوبی داشت. اگر خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقلی کشور خارج شوند 90 میلیون لیتر در روز معادل 23هزار میلیارد دلار صرفه جویی صورت می گیرد که نشان از اهمیت توجه به موضوع خودروهای فرسوده دارد.

جلیل سالاری ادامه داد: در صورت جایگزینی خودروهای فرسوده ضمن صرفه جویی ریالی، شاهد تثبیت کرایه های حمل و نقل، توسعه ناوگان حمل و نقل و تامین خوراک پتروشیمی ها که صرف سوخت می شود، خواهیم بود.

وی یکی دیگر از راه های بهینه سازی مصرف سوخت را توجه به موضوع فلرسوزی عنوان کرد و گفت: در صورت پایان فلرسوزی معادل 5 میلیارد دلار صرفه جویی صورت می گیرد.

معاون وزیر نفت اجرای طرح پایش خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی را از دیگر اقدامات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در دولت سیزدهم برای مبارزه با قاچاق سوخت دانست و اظهار داشت: به هر خودرویی که در مسیر نباشد هشدار داده شده و پیمایش آن پایاش می شود. این طرح از ابتدای ماه جاری آغاز شده است که انتظار می رود باعث صرفه جویی 5 میلیون لیتری در روز می شود.

وی ادامه داد: با پایاش بخش حمل و نقل و همچنین الکترونیکی شدن بارنامه ها، روزانه10 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی محقق می گردد. براساس گزارش ها قاچاق سوخت به گونه ای است که گازوئیل لیتری 300 تومان با عدد لیتری 13000 تومان در مرز کشورهای همسایه معامله می شود که این اختلاف قیمت سودقابل توجهی را متوجه سودجویان و قاچاقچیان سوخت می نماید.

جلیل سالاری تاکید کرد: با اجرای بهینه سازی مصرف سوخت معادل 80درصد درآمد صادرات نفت خام نقدینگی جذب می شود.

وی با اشاره به مصرف بالای سوخت نیروگاهی و ضرورت توجه به این بخش گفت: نیروگاه های کشور در سه سال گذشته به ترتیب 43، 50 و 55 میلیون لیتر سوخت مصرف کرده اند که رشد قابل توجهی در حوزه نیروگاهی است.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: رادمان نیروگاه ها 32درصد است که عدد بسیار پایینی بوده و در صورتی که بهینه سازی اتفاق بیفتد حجم قابل توجهی صرفه جویی محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه سوخت نیروگاه ها را بر اساس راندمان تحویل می دهیم تصریح کرد: انگیزه برای بهینه سازی در نیروگاه ها باید ایجاد شود و راندمان به 70درصد برسد. نیروگاه هایی که راندمان پایینی دارند باید از چرخه عملکردی خارج شوند. تلفات در شبکه نیروگاهی 8درصد است که باید کاهش یابد.

جلیل سالاری با بیان اینکه مصرف بخش نیروگاهی در سال 1401 معادل 240 میلیون لیتر در روز مجموع سوخت مایع بوده که امسال این مقدار به 268 میلیون لیتر در روز رسیده است تصریح کرد: ما در کشور سوخت را می سوزانیم در صورتی که اگر 10 درصد صرفه جویی شود شاهد اتفاقات مثبتی در این حوزه خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: بهینه سازی مصرف انرژی، در دسترس ترین اقدامی است که می شود در این حوزه انجام داد و الگوهای خوبی نیز برای اجرای آن وجود دارد.

وی افزود: سال گذشته 93 میلیارد لیتر سوخت از طریف حمل زمینی انجام شده است که انتظار می رود این مقدار در سال جاری نیز رشد داشته باشد.

جلیل سالاری با اشاره به مرقون به صرفه بودن انتقال فرآورده های نفتی از طریق خطو لوله گفت: اگر 10 درصد جابه جایی با خطوط لوله صورت پذیرد، شاهد مقدار قابل توجهی صرفه جویی در این حوزه خواهیم بود. اختلاف سرمایه گذاری در این حوزه نسبت به حمل و نقل جاده ای 6/1 است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران می تواند به موضوع خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل ورود پیدا کرده و آمادگی های لازم در این خصوص را دارد عنوان کرد: باید خودروهای استاندارد و با مصرف سوخت مناسب وارد چرخه تولید شود که اولویت با حمل و نقل عمومی است. در صورت کاهش مصرف سوخت با استفاده از شیوه های مدیریت مصرف و بهینه سازی آن، منابع تامین نقدینگی برای خرید خودروهای جدید تحقق می یابد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: مصرف بنزین خودروهایی که در کشور در حال تردد هستند به ازای هر 100 کیلومتر 12 لیتر است که این عدد باید به 4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر که استاندارد جهانی است، برسد. یکی از شیوه های کاهش مصرف سوخت، تغییر سبد خودرویی کشور با استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی است.

وی با اشاره به تجربه موفق استفاده از سوخت CNG در سال های گذشته اظهار داشت: در سال 1382 مقرر شده بود که 20درصد از سبد بنزینی به CNG اختصاص یابد که این موضوع محقق گردید که تاثیر بسزایی در مصرف سوخت کشور داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: بهینه سازی مصرف و سیاست جایگزینی سوخت از روش های غیرقیمتی برای کنترل مصرف سوخت در کشور است که باید با جدیت و اولویت دنبال شود.

وی در پایان با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران یک مجموعه کارمزدی است و منابع مالی ندارد اظهار داشت: به عنوان اولین مجموعه در وزارت نفت هستیم که حساب های خود را به خزانه متصل کرده ایم. اکنون در تامین نقدینگی خود دچار چالش هستیم و حتی 12/1 نقدینگی که حق قانونی است هم به سختی به مجموعه تعلق می گیرد.