هدف‌گذاری درآمد ۱۷ میلیارد دلاری با امضای ۲ میلیارد دلار قرارداد نفتی
هدف‌گذاری درآمد ۱۷ میلیارد دلاری با امضای ۲ میلیارد دلار قرارداد نفتی
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه چهار قرارداد نفتی به ارزش ۲ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید و فرآورش نفت امضا شد، گفت: با اجرای این طرح‌ها، ۱۷ میلیارد دلار درآمد برای کشور هدف‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  محسن خجسته‌مهر در آیین امضای قراردادهای طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های چنگوله و بند کرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار با بیان اینکه شهید جمهور میراث بزرگی را برای ما برجای گذاشته و باید میراث‌دار ایشان باشیم، افزود: چه میراثی بالاتر از اینکه رشد اقتصادی توسعه یافته و تولید و صادرات نفت افزایش داشته است.

وی با تأکید بر اینکه در ۲ سال و نیم عمر دولت سیزدهم ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد قطعی در صنعت نفت امضا شد، ادامه داد: ۸۰درصد این قراردادها مربوط به توسعه میدان‌های مشترک نفتی و گازی است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: در دو دولت گذشته با احتساب قرارداد توسعه فاز ۱۱ با توتال، حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد امضا شد.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در این دولت سالانه بیش از ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار قرارداد امضا شده است، گفت: این در حالی است که در دولت پیشین به‌طور میانگین سالانه یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد نفتی امضا شده بود. این اعداد نشان می‌دهد در دولت سیزدهم سالانه ۶ برابر هشت سال گذشته قرارداد نفتی امضا شده که نشان‌دهنده اراده و سیاست دولت و درک دقیق آیت‌الله رئیسی است.

وی با بیان اینکه تحقق رشد اقتصادی از مسیر رشد تولید است، افزود: با توجه به اینکه مسیر پیشرفت در کشور هموار شده است، در سال‌های پیش‌رو حرکت روشن و درخشان خواهد بود و اهداف مهمی برای رسیدن به برنامه هفتم توسعه داریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: قرارداد توسعه میدان مشترک آذر اسفند پارسال در استان ایلام امضا شد و اکنون قرارداد توسعه میدان مشترک چنگوله به ارزش یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه بر اساس این قرارداد ۲۵ حلقه چاه برای تولید روزانه ۶۰ هزار بشکه حفاری خواهد شد، تأکید کرد: این قرارداد که با شرکت اویک امضا می‌شود، ۱۳ میلیارد دلار درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت و ۶۵۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد طرح توسعه بند کرخه در خوزستان نیز امروز با شرکت مپنا امضا خواهد شد، گفت: با حفاری ۱۴ حلقه چاه، ۱۸ هزار بشکه به تولید نفت افزوده خواهد شد.

معاون وزیر نفت ارزش قرارداد توسعه میدان بند کرخه را ۴۳۵ میلیون دلار و عواید حاصل از آن را ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام و بیان کرد: با اجرای این طرح، ۲۵۰۰ شغل ایجاد می‌شود.

خجسته‌مهر با اشاره به امضای قراردادهای BOO در صنعت نفت برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و مردمی ادامه داد: نخستین تجربه از این قرارداد را برای فرآورش، نفت نمک‌زدایی و… امضا می‌کنیم که هم ساخت، هم بهره‌برداری و هم مالکیت در دست بخش خصوصی خواهد بود.

وی تأکید کرد: قرارداد خرید خدمات فرآورش نفت خام با مپنا در میدان قلعه‌نار با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار امضا می‌شود که ۴۰ هزار بشکه به ظرفیت فرآورشی افزوده خواهد کرد و براساس آن ۱۰ سال خرید خدمت تضمین خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه این تجربه‌ای تازه است، گفت: قرارداد بعدی مربوط به واحد فرآورش میدان منصوری برای ایجاد ظرفیت فرآورش روزانه ۷۵ هزار بشکه با سرمایه‌گذاری ۱۴۰ میلیون دلار است که با شرکت مهام شرق امضا می‌شود.

خجسته‌مهر افزود: ارزش مجموع این چهار قرارداد ۲ میلیارد دلار است که ۱۷ میلیارد دلار عواید برای کشور به همراه دارد.

وی با تأکید بر ادامه مذاکره‌ها برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور، یادآور شد: تا پایان امسال درباره امضای قراردادهای تازه به‌منظور توسعه میدان‌های نفتی و گازی خبرهای خوبی خواهیم داشت.