امروز هیچ میدان مشترک بلاتکلیفی در ایران وجود ندارد/تعریف و اجرای ۱۳۰ میلیارد دلار پروژه نفتی در دولت سیزدهم
امروز هیچ میدان مشترک بلاتکلیفی در ایران وجود ندارد/تعریف و اجرای ۱۳۰ میلیارد دلار پروژه نفتی در دولت سیزدهم
وزیر نفت گفت: اکنون هیچ میدان مشترک بلاتکلیفی نداریم و همه در حال پیگیری است. توجه به توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز خواسته رئیس‌جمهوری شهید بوده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ، جواد اوجی امروز (یکشنبه، ۲۷ خرداد) در آیین امضای قراردادهای طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های چنگوله و بندکرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار، با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهوری شهید، افزود: اولویت ایشان استان‌های کم‌برخوردار بود تا رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: پایه‌گذاری و ریل‌گذاری خوبی برای توسعه روابط با روسیه انجام شده است و در آینده خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم شنید.

وزیر نفت تأکید کرد: در دولت سیزدهم ۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی با شرکت‌های بزرگ روس امضا شد که ۲۵۰ هزار بشکه افزایش ظرفیت تولید نفت از محل امضای این قراردادها بوده است.

اوجی با اشاره به اینکه در این سه سال دولت مردمی ۱۵۳ پروژه نفتی حدود ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید، گفت: اغلب این پروژه‌ها، پروژه‌های مغفول‌مانده از گذشته، مانند فاز ۱۱ پارس جنوبی بود که ۲۰ سال قرارداد برای توسعه آن رد و بدل می‌شد و در دولت سیزدهم آغاز شد و به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: از این پروژه‌ها عواید خوبی در تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی برای کشور ایجاد شد.

وزیر نفت افزود: پارسال رشد اقتصادی گروه نفت ۲۰درصد بود. در سال ۱۴۰۱ نیز رشد این بخش ۱۰درصد ثبت شد که بالاترین رشد اقتصادی بین بخش‌های دیگر اقتصاد بود.

افزایش تولید در صنعت نفت

اوجی با اشاره به کارنامه موفق وزارت نفت در دولت سیزدهم گفت: در این دولت روزانه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده شد، همچنین با بهره‌برداری پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ظرفیت فرآورش نفت خام نیز ۵۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت. تولید محصولات پتروشیمی نیز ۱۰ میلیون تن بیشتر شده است.

وی بیان کرد: صنعت نفت در دولت سیزدهم ۳۰۰ پروژه در دستور کار داشته که از این تعداد ۸۰ پروژه تازه تعریف شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ارزش اجرای این پروژه‌ها که تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده و باقی آنها نیز در سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهند رسید، ۱۳۰ میلیارد دلار است، ادامه داد: این پروژه‌ها با تکیه بر توان شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی اجرا شده است.

از ظرفیت هلدینگ‌ها، بانک‌ها و سرمایه‌های مردمی بهره بردیم

اوجی تأکید کرد: اگر ‌معطل و منتظر شرکت‌های خارجی می‌ماندیم، همان روند ادامه می‌یافت و پروژه‌های نیمه‌تمام همچنان در انتظار تکمیل باقی می‌ماند اما در دولت سیزدهم از ظرفیت هلدینگ‌ها، بانک‌ها و سرمایه‌های مردمی استفاده کردیم و اتفاق‌های خوبی رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه در توسعه میدان‌های نفتی و گازی ۲۲.۵ میلیارد دلار قرارداد امضا شده است، گفت: استفاده از ظرفیت داخلی کمک شایانی به صنعت نفت کرد.

وزیر نفت افزود: توجه به توان داخل کشور سبب شد وزارت نفت رتبه نخست را در استفاده از ظرفیت شرکت‌ها دانش‌بنیان و تولید بار اول در سه سال پیاپی در دولت سیزدهم به خود اختصاص دهد، همچنین افزون بر استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی برای اجرای پروژه‌های داخل کشور، از این ظرفیت برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های فراسرزمینی بهره بردیم. صدور خدمات فنی و مهندسی هم رشد خوبی داشته است.

توجه ویژه به جمع‌آوری گازهای مشعل

اوجی با تأکید بر اینکه در دولت‌های پیشین توجهی به جمع‌آوری گازهای همراه نمی‌شد، ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم ۱.۵ میلیون مترمکعب از این گازها جمع‌آوری می‌شد که این رقم اکنون به ۱۱.۵ میلیون مترمکعب رسیده و حدود ۴.۵ میلیون مترمکعب دیگر نیز آماده بهره‌برداری است.

وی به کیفی‌سازی تولید فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: پروژه‌های کیفی‌سازی برای ارتقای استاندارد تولید فرآورده‌های نفتی، در پالایشگاه‌های کشور اجرا شده است که تعدادی از آنها مانند پالایشگاه آبادان، اصفهان، تبریز و شیراز وارد مدار تولید شده‌اند.

وزیر نفت با بیان اینکه افزون بر اجرای طرح‌های کیفی‌سازی، ظرفیت پالایشی کشور نیز در دولت سیزدهم رشد داشته است، افزود: فاز ۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در دولت سیزدهم و با حضور شهید رئیسی به بهره‌برداری رسید. در مجموع با اجرای این طرح‌ها اکنون در کلانشهرها از سوخت یورو ۴ و یورو ۵ استفاده می‌شود.

هیچ میدان مشترک بلاتکلیفی نداریم

وزیر نفت اعلام کرد: اکنون هیچ میدان مشترک بلاتکلیفی نداریم و همه در حال پیگیری است. توجه به توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز خواسته رئیس‌جمهوری شهید بوده است.

اوجی با اشاره به بهره‌براری از فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی با حضور شهید رئیسی گفت: ایشان برای افتتاح این فاز تأکید داشتند که بر روی سکو حاضر شوند. با توجه به مسائل ایمنی و امنیتی و اینکه فاز ۱۱ مرزی‌ترین فاز است، سکو باید خاموش می‌شد اما رئیس‌جمهوری شهید حاضر نشد حتی برای چند ساعت سکو خاموش شود، زیرا معتقد بود این میدان مشترک است و نباید لحظه‌ای تولید از آن متوقف شود.

وی به امضای چهار قرارداد به ارزش ۲ میلیارد دلار در آیین امروز اشاره کرد و توضیح داد: در مجموع با اجرای این قراردادها حدود ۸۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت و ۱۱۵ هزار بشکه به ظرفیت فرآورش نفت خام کشور افزوده خواهد شد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم، وزارت نفت در را به روی بخش خصوصی، پیمانکاران و سازندگان ایرانی باز کرده است، ادامه داد: در تأمین مالی نیز اولویت را سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس خارجی به سمت استفاده از توان هلدینگ‌های ایرانی، بانک‌ها و سرمایه‌های مردمی تغییر دادیم.

تعریف ۴۴ هزار میلیارد تومان طرح مسئولیت‌ اجتماعی در دولت سیزدهم

اوجی تصریح کرد: افزون بر اجرای پروژه‌های نفتی، بر اجرای مسئولیت‌های اجتماعی نیز تأکید داشتیم و در این دولت ۴۴ هزار میلیارد تومان طرح در قالب مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت تعریف‌ شده که تعدادی از آنها نیز به بهره‌برداری رسیده است.

وی اعلام کرد: ایجاد انگیزه در نیروی انسانی نیز یکی از اولویت‌های مهم در وزارت نفت دولت سیزدهم بوده و امروز اتفاق‌های خوبی در این زمینه رقم خورده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ۹۰۰ نفر از متخصصان دانشگاه در این دولت جذب صنعت نفت شده‌اند، گفت: نیروی انسانی سرمایه این صنعت است.