برای حضور در بازارهای جهانی باید ناترازی انرژی را کاهش داد
برای حضور در بازارهای جهانی باید ناترازی انرژی را کاهش داد
یک کارشناس انرژی گفت: برای اینکه در بازارهای جهانی حضور پررنگ داشته باشیم بایستی ناترازی را در حوزه انرژی را کاهش دهیم، بنابراین یکی از برنامه‌های دولت جدید باید اصلاح سیستم‌های گرمایشی و شوفاژخانه‌های اداری، تجاری و صنعتی باشد.

حسن مرادی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار«نبض انرژی» در رابطه با ناترازی انرژی گفت: سیاست‌ و برنامه دولت در حوزه مقابله با ناترازی انرژی بایستی هچنان ادامه پیدا کند؛ چرا که برای حضور پررنگ در بازارهای جهانی باید ناترازی در حوزه انرژی را کاهش داد. در حال حاضر سیاست‌های دولت چهاردهم همانند یک هندوانه در بسته است و متاسفانه نمی دانیم چه کسی سکان هدایت کشور را به عهده خواهد گرفت و اینکه آیا مدیران و وزیران تغییر پیدا خواهند کرد یا نه؟

وی تصریح کرد: معتقدم که بابیستی مسئولان به حوزه انرژی‌های نو بیشتر بپردازند همچنان که عربستان سعودی یک پروژه انرژی خورشیدی را به وسعت 36 کیلومتر مربع ایجاد کرد است و  گفته می شود با برق حاصل از این نیروگاه خورشیدی می‌تواند برق یکی از کشورهای بزرگ اروپایی را تامین کند. بنابراین ما باید در برخی از بخش های انرژی نو و زیست توده  سرمایه‌گذاری کنیم.

این کارشناس ادامه داد:همچنین در کنار سرمایه‌گذاری در بخش‌های کلیدی باید سیاست صرفه جویی و مدیریت مصرف انرژی عملیاتی شود. مثل خارج کردن اتومبیل‌های فرسوده چرا که یک سوم وسایل نقلیه کشور فرسوده و برای کشور یک فاجعه است. باید تلاش کنیم از راههای مختلف ناترازی را کاهش کنیم.

مرادی با بیان اینکه هم اکنون 25 میلیون بخاری غیراستاندارد در کشور داریم، اظهار کرد: متاسفانه  این 25 میلیون بخاری غیراستاندارد ثروت کشور را بلعیده است و با همه حرف و حدیث، دولت یازدهم و دوازدهم تنها 11 هزار را توانست تغییر دهند؛ ولی در دولت سیزدهم چنین حرکتی را شاهد نبودیم. همچنین بحث دزدی برق و کولرهای غیراستاندار گازی و آبی یکی دیگر از عوامل ناترازی انرژی در کشور است. با توجه به اینکه در جنوب کشور تعرفه برق را به شدت کاهش دادند کسی به دنبال تعویض کولرهای قدیمی نرفته است، بنابراین اگر می خواهیم کولرگازی مصرف کنیم حتما باید از نظر الگوی مصرف گرید انرژی A و دارای صرفه جویی انرژی کم باشد.

این کارشناس افزود: شیوه مصرف گاز در کشور ما کم نظیر است یعنی هیچ کجای دنیا به این شکل، گاز را مصرف نمی‌کنند. بنابراین یکی از برنامه‌های دولت باید اصلاح سیستم‌های گرمایشی و شوفاژخانه‌های اداری، تجاری و صنعتی باشد. متاسفانه کارخانجات هم استفاده بهینه از گاز ندارند.