روزانه ۲۲۰ هزار بشکه در میدان‌های نفتی ایران با سرمایه‌گذاری روس‌ها
روزانه ۲۲۰ هزار بشکه در میدان‌های نفتی ایران با سرمایه‌گذاری روس‌ها
رئیس طرف ایرانی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی تهران و مسکو اعلام کرد که در دیدار با رئیس طرف روسی این کمیسیون، همه موارد دستور کار مناسبات دو کشور طی سه سال اخیر بررسی و درباره سرمایه‌گذاری روسیه در میدان‌های جدید نفتی ایران مذاکره و تصمیم‌های خوبی گرفته شد.

به گزارش «نبض انرژی»،‌ جواد اوجی امروز (جمعه، ۲۵خرداد) در گفت‌وگویی در پایان سفر به مسکو و پس از مذاکره با الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه،‌ ایگور لویتین، دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در همکاری‌های بین‌المللی، و سرگئی تسیویلیف، وزیر انرژی این کشور، نتایج سفر خود را تشریح کرد.

وی گفت: در این سفر و در نشستی با رؤسای کنونی و بعدی طرف روسی کمیسیون مشترک و دستیار رئیس‌جمهوری روسیه، همه موارد دستور کار روابط دو کشور یک بار دیگر مرور شد.

وزیر تصریح کرد: پیشرفت کارها در حوزه صنعت و نفت و گاز، نیروگاهی، نیروگاه هسته‌ای شماره دو بوشهر، بانکی، کریدور شمال و جنوب و خط ریلی رشت – آستارا بررسی شد.

اوجی افزود:‌ در این دیدار درباره رفع چالش‌ها در پروژه‌های مشترک گفت‌وگو شد و توافق‌ها و تصمیم‌های تازه به‌ویژه در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی اتخاذ شد.

۷ میدان نفتی در ایران با سرمایه‌گذاری شرکت‌های روسی در حال توسعه است

وی ادامه داد:‌ اکنون هفت میدان نفتی در ایران با سرمایه‌گذاری شرکت‌های مختلف روسی در حال توسعه است و ۲۲۰ هزار بشکه از تولید روزانه نفت ایران از آن دسته از میدان‌های کشور است که روس‌ها در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وزیر نفت بیان کرد:‌ درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های روس در میدان‌های جدید نفتی در ایران نیز در این نشست مذاکره شد.

اوجی از گفت‌وگو درباره صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی و ‌انتقال فناوری به‌عنوان محور دیگر مذاکرات خود با مقامات روسی نام برد و گفت:‌ متخصصان ایرانی هم‌اکنون در حال تأمین نیازمندی‌های شرکت‌های روسیه در حوزه‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت هستند و درمقابل، یک‌سری نیازمندی‌های صنعت نفت و گاز ایران از طریق شرکـت‌های روسی تأمین می‌شود که همه این موارد در نشست‌هایی که با دولتمردان روسیه داشتیم مطرح و تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

وی یادآور شد: از سویی به‌دنبال حادثه ناگواری که در کشور رخ داد و سبب شهادت رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و عزیزان دیگر شد، ابراز همدردی و پیگیری موضوعات از طریق آقای پوتین و پشتیبانی و حمایت وی در این فرایند را شاهد بودیم؛ ازاین‌رو، لازم بود که به‌طور حضوری قدردانی کنیم.

وزیر انرژی روسیه، مسئول طرف روسی کمیسیون مشترک با ایران می‌شود

وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه دوره فعالیت الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به‌عنوان رئیس طرف روسی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با ایران، هفته آینده پایان می‌یابد، اعلام کرد: در این نشست وزیر انرژی روسیه که مسئولیت طرف روسی این کمیسیون را برعهده خواهد گرفت هم حضور داشت.

اوجی ادامه داد: در این دیدار همه حوزه‌هایی که در سه سال اخیر در قالب کمیسیون مشترک با آقای نواک در طول سه سال اخیر پیگیری کرده بودیم، مرور شد که در این زمینه از تلاش‌های آقای جلالی، سفیر ایران در مسکو هم قدردانی می‌کنم.

وی گفت:‌ ازجمله مواردی که در دیدار با مسئولان روسی مطرح شد، این بود که مسائل راهبردی سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند و از این رو، هر دولتی که پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران روی کار بیاید، همین روند را پیگیری خواهد کرد و توسعه مناسبات را ادامه خواهد داد.

وزیر نفت یادآور شد: در دولت شهید رئیسی، ریل‌گذاری خوبی در همه حوزه‌های روابط دوجانبه تهران – مسکو انجام شد،‌ اتفاق‌های خوبی رقم خورد و در آینده نیز این مسیر ادامه می‌یابد.