معامله ۱۵ هزار میلیارد ریال برق سبز در بورس انرژی
معامله ۱۵ هزار میلیارد ریال برق سبز در بورس انرژی
مدیر کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه گذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا با اشاره به یکساله شدن تابلوی برق سبز در بورس انرژی گفت: از آغاز فعالیت تابلوی برق سبز تاکنون در حدود ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال برق سبز معامله شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  سید مهدی حسینی در این باره اظهار داشت: با راه اندازی تابلوی برق سبز الگوی جدید قراردادی با عنوان” قراردادهای عرضه برق سبز “بدون محدودیت ظرفیت نیروگاهی در ساتبا، تعریف و ابلاغ شد و بر اساس آن تاکنون بیش از ۷۵۰ مگاوات پروانه احداث نیروگاه های تجدیدپذیر بر اساس مدل عرضه برق سبز در ساتبا صادر شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۲۰ نیروگاه تجدیدپذیر مجاز به فعالیت در تابلوی برق سبز هستند، اضافه کرد: تاکنون حدود ۳۷۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی تحت قرارداد با ساتبا در تابلوی برق سبز عرضه شده و میانگین قیمتی معامله شده برق سبز در بورس انرژی طی ماه خرداد به ازای هر کیلووات ساعت ۶۳ هزار ریال بوده است.

حسینی ادامه داد: از آغاز فعالیت تابلوی برق سبز تاکنون در حدود ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال برق سبز معامله شده است.

وی یادآور شد: صنایع مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان و همچنین دستگاههای اجرایی برای تامین ۲۰ درصد برق تجدیدپذیر می توانند برق مورد نیاز خود را از طریق خرید برق تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز تامین کنند.

حسینی اضافه کرد: نداشتن محدودیت بار شبکه برق صنایع خریدار برق تجدیدپذیر توسط توانیر از مزیت های اصلی تابلوی برق سبز است.

وی همچنین ضمن اشاره به امکان فروش برق تجدیدپذیر در بازار فیزیکی/ مشتقه گفت: در بازار فیزیکی/ مشتقه، خریداران و فروشندگان می توانند در تعامل با یکدیگر نسبت به تسویه مبلغ کل معامله پیش از تولید برق و به صورت آتی اقدام کنند.