درآمد صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت افزایش می‌یابد
درآمد صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت افزایش می‌یابد
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت گفت: طی سه سال گذشته در ۳ محور «تامین منابع مالی، توسعه‌ای طرح‌ها و تامین نقدینگی برای پرداخت‌های مستمری و انجام تعهدهای قانونی»، برنامه‌ریزی‌ها عملیاتی شد و امسال و سال آینده با بهره‌برداری از طرح‌ها درآمد صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات روز دوشنبه (۲۱ خردادماه) در نشست هیئت اجرایی مجمع عالی کانون‌های بازنشستگان، با حضور رئیس هیئت‌رئیسه و رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، معاونان و مدیران صندوق‌ها و نمایندگان کانون‌ها با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی و همراهان گرامی‌شان اظهار امیدواری کرد که کشور با عبور از این مرحله و انتخاب رئیس‌جمهور دولت چهاردهم شاهد ثبات بیش‌ازپیش باشد.

وی تصریح کرد: اگر چه کشور متأثر از فقدان همکاران گران‌قدر شهدای خدمت است؛ اما مانند همیشه از این ناملایمات عبور خواهیم کرد.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در این زمینه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید» یادآور شد: فعالیت صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت به‌عنوان مجموعه‌ای مستقل و غیردولتی فارغ از فضای کنونی با سرعت و انگیزه همچون گذشته در حال انجام فعالیت‌های خود است.

بیات با اشاره به اجرای بیش از ۱۰ میلیارد دلار پروژه گفت: روند روبه‌رشد و مناسب واحدهای تولیدی و توسعه‌ای به‌صورت شفاف و مستمر در وبگاه صندوق در حال اطلاع‌رسانی و در دسترس است که مطابق برنامه و مواردی فراتر از پیش‌بینی، انجام می‌شود.

 وی تصریح کرد: افزون بر آن گروه اقتصادی صندوق‌ها در بخش تولید، فروش و بازرگانی با وجود نوسان قیمت‌های داخلی و جهانی، در تلاش برای ثبات و به‌حداقل‌رساندن تأثیرپذیری است.

 عملکرد موفق از تولید تا طرح‌های توسعه‌ای

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با اشاره به عملکرد موفق گروه اقتصادی صندوق‌ها را در به سرانجام رساندن پروژه‌های جدید و نیمه‌تمام افزود: طرح پتروشیمی نخل آسماری، نیروگاه صبا دهلران، فاز نخست پایانه مخازن ذخیره‌سازی فراسکو، واحد نفت جی در بندرعباس و فاز دوم مخازن ذخیره‌سازی قشم آماده بهره‌برداری رسمی هستند.

بیات همچنین با اعلام آغاز عملیات پیش راه‌اندازی پتروپالایش دهلران که در ایستگاه‌های چشمه خوش و پایدار غرب آماده دریافت گاز شیرین است، ادامه داد: این پروژه پس از طی مراحل پیش راه‌اندازی به همراه نیروگاه صبا دهلران آماده بهره‌برداری رسمی است.

 وی روند پیشرفت دیگر پروژه‌ها را رضایت‌بخش خواند و گفت: این توفیق‌ها در شرایط سخت مالی آسان نبوده  و دستاوردی مهم است، همکاران در بخش سرمایه‌گذاری صندوق‌ها طی سه سال گذشته در سه حوزه درخشان اقدام کردند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت تاکید کرد: این سه حوزه شامل تأمین منابع مالی موردنیاز از بازارهای سرمایه و بانکی، سپس توسعه طرح‌ها و پروژه‌ها که بخشی از آنها راکد مانده بود و هم‌زمان تأمین نقدینگی موردنیاز برای پرداخت مستمری و مقرری بازنشستگان بود و هم‌زمان پرداخت اقساط خرید سهام هلدینگ خلیج فارس نیز مدیریت شد.

بیات گفت: تأمین نقدینگی مبحثی جدا از مقدار و رشد دارایی است زیرا تأمین نقدینگی متأثر از شرایط سیاست‌های پولی و اقتصادی کشور در حوزه مدیریت تورم و کنترل آن است. بااین‌حال تعهدهای قانونی طبق برنامه اجرایی انجام خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی پروژه‌های در حال اجرا به سمت بهبود وضع درآمدی و تامین نقدینگی گام برمی‌داریم، افزود: امسال و نیمه سال آینده که چند پروژه مهم صندوق‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید منابع ورودی صندوق‌ها تقویت می‌شود. ازاین‌رو اثر آن در خدمات مانند تنوع‌بخشی به تسهیلات وام مشهود خواهد شد.

 دعوت به مشارکت حداکثری در انتخابات

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت بر حضور پرشور و حداکثری در انتخابات ریاست‌جمهوری تیرماه جاری تأکید کرد و گفت: اهمیت حضور مشارکت حداکثری در تقویت بنیه امنیتی، افزایش رضایت و مشروعیت مردمی نظام سیاسی، اعتبار بین‌المللی و … نمایان است.

 بیات کانون‌ها را نهاد مردمی، قانونی و مکمل صندوق‌ها در خدمت‌رسانی به بازنشستگان صنعت نفت خواند و افزود:  نمایندگان کانون‌ها باید در جهت توسعه و گسترش چتر کانون برای زیر پوشش قراردادن بازنشستگان بیشتر تلاش کنند و پاسخگو و راهنمای ابهام‌ها و درخواست‌های بازنشستگان با کمک همکاران بخش‌های مختلف صندوق‌ها باشند.

وی در واکنش به اخبار مرتبط با ساختمان صندوق در لندن گفت: مجدانه دفاع از حقوق صندوق را در دستور کار قرار داده و مسیر حقوقی باقدرت پیش می‌رود.

 رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها با اشاره به هدف‌گذاری برای ارتقای کیفیت و کمیت خدمات به بازنشستگان صنعت نفت، ادامه داد: به هدف ترسیم شده برای ارائه خدمات به شکل کاملاً الکترونیک در نزدیک‌ترین زمان دست یابیم.

بیات همچنین درباره سهام‌دار کردن بازنشستگان با اشاره به عدم جامعیت مصوبه گذشته مبنی بر واگذاری سهام گروه اهداف به بازنشستگان، اظهار کرد: چنانچه عرضه سهام در بورس داشته باشیم به طور حتم سازوکاری برای بهره‌مندی بازنشستگان مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به سیاست این مجموعه در راستای گسترش و تنوع خدمات رفاهی گردشگری اخبار خوشی برای بازنشستگان داشته، گفت: اخذ مجوز ایجاد زائرسرای شماره ۲ مشهد نزدیک به حرم مطهر امام رضا (ع)، برنامه‌ریزی برای ایجاد مجتمع زیارتی، سیاحتی و رفاهی شیراز و اهتمام برای گسترش اماکن تفریحی شمال کشور از جمله این اقدام‌هاست.

 طراحی سبد متنوع تسهیلات

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در پاسخ به درخواست افزایش مبالغ تسهیلات از لزوم انجام مطالعات جدید برای تنوع‌بخشی به خدمات غیرنقدی سخن گفت و افزود: بخش بازنشستگی و رفاه در این زمینه مطالعاتی را انجام خواهد داد.

بیات همچنین درباره رسیدگی به موضوع بازنشستگان کد ۲۳ گفت: در ابتدای حضور در صندوق‌ها پس از اطلاع از موضوع اعلام کردیم که پیگیری می‌کنیم و این کار برای نخستین مرتبه در صندوق‌ها و با مساعدت معاونت توسعه منابع انسانی وزارت نفت انجام شد و کارفرما با تهیه گزارشی، اردیبهشت‌ماه نظر خود را اعلام کرده است.

وی ادامه داد: بااین‌حال مقرر شد چنانچه فردی از همکاران با تطبیق شرایط خودش با بخش‌ها و مقررات و ضوابطی که تجمیع شده و در نشست اردیبهشت ارائه شده، احتمال می‌دهد حقی از او تضییع شده است می‌تواند به‌صورت کتبی مورد را اعلام تا کارفرما با مستندهای  خود بررسی کند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با اشاره به جهت‌گیری صندوق‌ها در ترمیم مستمری این گروه از بازنشستگان، به تداوم رویکرد حمایتی از آنان در قالب عدد ثابت در تعدیل اشاره کرد.