10طرح‌ مهم صنعت آب و برق خراسان رضوی با اعتبار 33 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید
10طرح‌ مهم صنعت آب و برق خراسان رضوی با اعتبار 33 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید
10 طرح بزرگ صنعت آب و برق استان خراسان رضوی با حضور سرپرست ریاست جمهوری، وزیر نیرو و اعضای هیئت دولت افتتاح شد که بخش اول نیروگاه سیکل ترکیبی ابن یمین سبزوار به ظرفیت 183 مگاوات و بهره‌برداری از طرح آبرسانی نبی اکرم (ص) از جمله این طرح‌هاست.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  صبح  امروز، پنجشنبه با حضور سرپرست ریاست جمهوری،  اعضای هیئت دولت و “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو، 10 طرح بزرگ صنعت آب و برق استان خراسان رضوی تحت عنوان «یادگار ابراهیم» به ارزش 33 هزار میلیارد تومان افتتاح شد.
بر این اساس امروز بخش اول نیروگاه سیکل ترکیبی ابن یمین سبزوار به ظرفیت 183 مگاوات و واحد دوم بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی راشد تربت حیدریه به ظرفیت 183 مگاوات افتتاح شد.
احداث نیروگاه سیکل ترکیبی خصوصی 546 مگاواتی سبزوار شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار جهت ایجاد زیرساخت‌های توسعه منطقه سبزوار و شمال شرق کشور است. همچنین احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 546 مگاواتی تربت حیدریه شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار جهت ایجاد زیرساخت‌های توسعه منطقه تربت حیدریه و شمال شرق کشور می‌شود.
از دیگر پروژه‌های افتتاحی صنعت برق در این استان می‌توان به بهره‌برداری از پست برق 400 کیلوولت زکریا و 3 پست 132 کیلوولت اشاره کرد.
همچنین با حضور وزیر نیرو و دیگر مقامات کشور، امروز طرح‌های صنعت آب و فاضلاب نیز به مرحله افتتاح رسید که شامل بهره‌برداری از فاز اول تصفیه‌خانه فاضلاب پرکندآباد 2 به ظرفیت 50 هزار مترمکعب در روز، بهره‌برداری از 46 کیلومتر از شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر مشهد و بهره‌برداری از طرح نبی اکرم (ص) شامل سه مخزن، 30 کیلومتر شبکه تامین آب و حفر 70 حلقه چاه می‌شود.
این گزارش حاکی است تصفیه‌خانه پرکندآباد 2 بزرگترین تصفیه‎خانه فاضلاب در حال ارتقای کشور است که از مجموع 200 هزار مترمکعب ارتقای برنامه‌ریزی شده در فاز اول 50 هزار مترمکعب آن آماده بهره‌برداری است؛ این پروژه با هدف پیشگیری از ورود فاضلاب به محیط زیست و رودخانه تاریخی کشف رود و امکان جایگزینی و بازچرخانی پساب در کلان شهر مشهد اجرا شده است.
نکته مهم اینکه در دولت سیزدهم سطح پوشش خدمات جمع‌آوری فاضلاب در کلان شهر مشهد از 75 درصد به 86 درصد ارتقا یافته است.
طرح نبی اکرم (ص) ازدیگر طرح‌های افتتاح شده امروز است که شامل حفر 70 حلقه چاه، احداث 3 باب مخزن به ظرفیت 90 هزار مترمکعب و احداث 30 کیلومتر شبکه تامین آب شرب با اثربخشی 2000 لیتر در ثانیه برای کمک به پایداری آب شرب، بهبود کیفیت آب در نقاط مختلف و کاهش هدر رفت آب کلان شهر مشهد می‌شود.
امروز همچنین طرح آبرسانی به تربت حیدریه شامل حفر 4 حلقه چاه با دبی 100 لیتر در ثانیه، احداث 12 کیلومتر خط انتقال GRP و 2.6 کیلومتر خط انتقال به قطر 600 میلی‌متر برای جمعیت حدود 35 هزار نفر و نیز اجرای طرح آبرسانی روستایی در قالب 70 روستا در سطح استان با بهره‌برداری از 34 طرح آبرسانی روستایی از دیگر پروژه‌های آبفا است که امروز به مرحله افتتاح رسید.
اما بهره‎برداری از خط انتقال آب از سد تبارک قوچان به طول 23 کیلومتر با هدف تامین بخشی از آب شرب شهر قوچان با دبی 238 لیتر در ثانیه و بهره‌برداری از فاز تکمیلی شبکه آبیاری زهکشی سد دوستی به طول 17.2 کیلومتر با ظرفیت 5 مترمکعب در ثانیه برای حدود 31.900 هکتار مساحت زیر دست، از جمله طرح‌های افتتاحی صنعت آب استان خراسان رضوی است.