راه‌اندازی فاز نخست واحد بنزین‌سازی پالایشگاه نفت تهران تا پایان ۱۴۰۳
راه‌اندازی فاز نخست واحد بنزین‌سازی پالایشگاه نفت تهران تا پایان ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران از راه‌اندازی فاز نخست واحد بنزین‌سازی این مجتمع تا پایان امسال خبر داد و گفت: این واحد هم‌اکنون بیش از ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا تیرماه ۱۴۰۴ به صورت کامل عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محسن ایران‌زاد در دوازدهمین نشست بررسی تازه‌ترین وضع طرح‌های کیفی‌سازی فرآورده‌ها با اولویت کاهش نفت کوره که با حضور جمعی از مدیران عامل شرکت‌های پالایشی به میزبانی پالایشگاه نفت تهران برگزار شد، با ارائه گزارشی از طرح‌های توسعه‌ای این پالایشگاه، توضیح داد: طی چند ماه گذشته اقدام‌های موثری برای تکمیل پروژه‌های موجود و ورود به پروژه نفت کوره انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بلوغ سازمانی در پالایشگاه نفت تهران در حال شکل‌گیری است و سال ۱۴۰۲ با خرید سهام پتروشیمی اراک، به یک واحد پتروپالایشی تبدیل شدیم، افزود: امیدواریم در سال‌های آینده فرمایشات رهبری درباره جلوگیری از خام‌فروشی را محقق کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران با بیان اینکه طرح کیفی‌سازی را با الگوبرداری از پالایشگاه نفت اصفهان پیاده‌سازی کردیم، گفت: جای قدردانی دارد که همکاران ما در پالایشگاه نفت اصفهان همه مدارک ابتدایی و جزئیات این طرح را در اختیار ما قرار دادند.

ایران‌زاد تصریح کرد: الگوی این طرح را با برخی تغییرات جزئی در الگوی طرح ارتقای کیفی پالایشگاه نفت اصفهان نهایی و مجوز هیئت مدیره را نیز اخذ کردیم، مناقصه ئی‌پی‌سی این پروژه برگزار شده است و در مرحله نخست، ۱۸ پیمانکار شناسایی و امتیازبندی شدند و تاییدیه فنی ۶ پیمانکار نهایی در کمیسیون معاملات فنی بررسی شد.

وی بیان کرد: مجوزی نیز برای ترک تشریفات برای انجام پروژه به صورت کنسرسیوم با دو شرکت معتبر اخذ کردیم که هفته آینده در نشست هیئت مدیره نهایی می‌شود و طی حداکثر یک ماه آینده پیمانکار انتخاب خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران تأکید کرد: در پروژه بنزین‌سازی (ccr) با تحول هیئت مدیره، مشکلات پروژه کاملا شناسایی شد و این پروژه با پیشرفت ۹درصدی از فروردین امسال تاکنون، بیش از ۷۷درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ایران‌زاد با اشاره به اینکه پایان سال ۱۴۰۳ یکی از واحدهای این طرح عملیاتی می‌شود، گفت: یکی از سه ترین واحد بنزین‌سازی را پیش از پایان امسال آماده راه‌اندازی خواهیم کرد و کار واحد بنزین‌سازی حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۴ به‌صورت کامل تکمیل می‌شود.

وی همچنین از دریافت همه مجوزهای مربوط به اجرای طرح ارتقای کیفی نفت کوره خبر داد و یادآور شد: با دستگاه‌های نظارتی منطقه نیز همکاری خوبی داریم امیدواریم طی هفته‌های آینده تسطیح این پروژه آغاز شود؛ همچنین انتظار داریم کارگاه ساخت این پروژه را تا دو ماه آینده فعال کنیم و عملیات اجرایی آن آغاز شود.