مرکز پایش و تحلیل داده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی رونمایی شد
مرکز پایش و تحلیل داده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی رونمایی شد
مرکز تحلیل داده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با هدف شفاف‌سازی در همه فرایندهای زنجیره صنعت پالایش از تولید تا انتقال و توزیع فرآورده رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» ، عباس باصفا، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در آیین رونمایی از این مرکز که ظهر امروز (سه‌شنبه، ۲۲ خرداد) با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، و جمعی از مدیران زیرمجموعه این شرکت و نمایندگان رسانه‌های خبری برگزار شد، گفت: هدف از راه‌اندازی این مرکز مشاهده برخط تمامی فرایندهای صنعت انتقال فرآورده به‌تفکیک، از زمان تحویل نفت خام، و ارائه آن به واحدهای تولیدی در پالایشگاه‌ها، وضعیت خطوط لوله انتقال نفت، مخازن ذخیره‌سازی و انبارهای نفت و درنهایت وضعیت شبکه توزیع و میزان تحویل سوخت به‌تفکیکِ انواع فرآورده در مناطق مختلف است.

وی با تأکید بر شفاف‌سازی و جمع‌آوری تمامی اطلاعات مربوط به صنعت پالایش به‌منظور تحلیل داده‌ها و برنامه‌ریزی برای نحوه تأمین و توزیع سوخت کشور به‌ویژه در شرایط سوخت‌رسانی‌های ویژه و تنظیم سبد سوخت و تصمیم‌گیری‌های کلان افزود: استفاده از فناوری هوش مصنوعی در تحلیل داده‌های این مرکز ظرف مدت یک ماه انجام شد و به نتیجه رسید.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات تأکید کرد: برای همه مراحل این مرکز و سامانه مرتبط با آن مجوزهای لازم از سازمان پدافند غیرعامل دریافت شده است. در گام‌های نخست تا سوم راه‌اندازی سامانه مرتبط با این مرکز، انتقال داده‌ها، تهیه داشبوردهای مدیریتی برای تمامی واحدها و مراکز زیرمجموعه، همچنین استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌ها محقق خواهد شد.

باصفا تصریح کرد: راه‌اندازی این مرکز گام مهمی بود که در دولت سیزدهم اجرایی شد و نقش مهمی در شفاف‌سازی فرایندهای زنجیره صنعت تولید فرآورده و انتقال و توزیع آن ایفا خواهد کرد.