افزایش 5/5 برابری ظرفیت نیروگاه های برق بادی ایران در دو سال آینده
افزایش 5/5 برابری ظرفیت نیروگاه های برق بادی ایران در دو سال آینده
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران(ساتبا) گفت: ظرفیت نیروگاه‌های بادی کشور با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دو سال آینده 5/5 برابر افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محمود کمانی، معاون وزیر نیرو با بیان اینکه با برنامه‌ریزی وزارت نیرو در دولت سیزدهم، احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان برنامه هفتم توسعه هدف‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین منابع انرژی تجدیدپذیر که نقش ویژه‌ای در توسعه 30 هزار مگاواتی ظرفیت تجدیدپذیر کشور دارد، تولید برق از انرژی باد است که سهم 3000 مگاواتی از برنامه توسعه را به خود اختصاص داده است.
معاون وزیر نیرو سهم دولت سیزدهم در کل ظرفیت منصوبه تجدیدپذیر را معادل 343 مگاوات اعلام و اظهار کرد: این امر نشان دهنده رشد حدود 40 درصدی توسعه تجدیدپذیرها در عمر دولت سیزدهم است. در حال حاضر ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر احداث شده در کشور بالغ بر 1195 مگاوات بوده که سهم نیروگاه های بادی از این ظرفیت در سراسر کشور معادل 366.31 مگاوات است و با برنامه ریزی های صورت گرفته ظرفیت نیروگاه های بادی ایران در دو سال پیش رو 5/5 برابر افزایش می یابد.
بنا بر این گزارش اخیراً نیروگاه 50 مگاواتی میل نادر در فاصله ۸۰ کیلومتری زابل در شمال سیستان و بلوچستان افتتاح و ظرفیت تولید برق بادی ایران را به بیش از 366 مگاوات رسید.
بر اساس اطلس باد کشور، یکی از بادخیزترین مناطق دنیا در مرز ایران و افغانستان واقع شده و میل نادر در همین منطقه قرار گرفته است. ناحیه‌ای گسترده که تحت تاثیر باد هرات بر اثر پدیده‌ای جوی به نام مونسون از شبه‌قارۀ هند رشد کرده، بادهای 120 روزه سیستان را در تابستان پدید آورده و این منطقه را به یکی از بهترین مکان‌های دنیا برای تولید برق بادی تبدیل کرده است.
نیروگاه بادی میل نادر با سرمایه گذاری 56.5 میلیون یورو در بخش نیروگاهی توسط مپنا اجرا شده و برای 163 نفر در زمان احداث و 15 نفر در زمان بهره‌برداری اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد کرده است.