اسکله ۵ هزار تنی قشم تا اواخر پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد
اسکله ۵ هزار تنی قشم تا اواخر پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد
مجری طرح احداث اسکله ۵ هزار تنی قشم با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح تاکنون بیش از ۵۲درصد پیشرفت داشته است، گفت: با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی، ۱۰۰درصد کالاها و تجهیزات موردنیاز این طرح در داخل کشور ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، رضا آقاپور درباره ویژگی‌های این طرح گفت: نوع قرارداد ئی‌پی‌سی است و سرمایه پیش‌بینی‌شده اولیه، معادل ۴۱۷ میلیارد تومان بوده، اما به‌دلیل نوسان‌های ارزی این رقم در حال اصلاح است.

وی درباره تاریخچه و کلیات این طرح گفت: این طرح از تیر ۱۴۰۱ آغاز شده و بهره‌بردار آن شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان پاییز امسال به بهره‌برداری برسد. همچنین، پیمانکار طرح نیز شرکت پناه‌ساز ایران و مشاور طرح شرکت مشاورین اوج پژوه صنعت است که افزون بر داشتن رتبه نفت ‌و گاز، از رتبه یک سازه‌های دریایی نیز برخوردارند.

مجری طرح احداث اسکله ۵‌ هزار تنی قشم در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به اهداف و آثار این طرح بیان کرد: کاربرد اصلی این اسکله که بین دو اسکله هامون و فجر واقع شده، پهلوگیری کشتی‌های سوخت‌رسان و تخلیه فرآورده‌های بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما به‌منظور پاسخ به نیاز منطقه است.

آقاپور تأکید کرد: این اسکله حدود ۱۵۰ متر در دریا پیشروی می‌کند و به‌تبع آن، آبخور شناورها به عمق ۸ متر می‌رسد، بنابراین پهلوگیری کشتی‌های ۵ هزار تنی را امکان‌پذیر می‌کند و به افزایش نتیجه ظرفیت تخلیه سوخت و کاهش تعداد کشتی‌های پهلوگیر منجر می‌شود.

وی درباره ویژگی‌های فنی این طرح گفت: نصب تجهیزات پیشرفته مهار کشتی‌ها، ابزار دقیق، سیستم اطفای حریق و کوئیک‌ریلیز اتوماتیک از ویژگی‌های مهم این طرح است. همچنین استفاده از لودینگ‌آرم‌هایی که در این اسکله نصب می‌شود، خطرهای ناشی از نشت مواد نفتی هنگام تخلیه سوخت از لوله‌های فلکسی‌ را منتفی می‌کند و در سیستم اطفای حریق اسکله نیز از پمپ‌های ورتیکال برای پمپاژ آب دریا برای اطفای حریق احتمالی استفاده می‌شود.

مجری طرح احداث اسکله ۵‌ هزار تنی قشم همچنین افزود: نوسازی و رفع ریسک‌های ناشی از فرسودگی اسکله موجود، افزایش ظرفیت پهلودهی کشتی‌ها تا ۵ هزار تن، احداث ۱۵۰ متر راه دسترسی در دریا، احداث ساختمان آتش‌نشانی و اتاق کنترل، تغییر سیستم اطفای حریق از حالت دستی به سیستم اتوماتیک با آب و فوم، لوله‌کشی کربن‌استیل و پلی‌اتیلن، نصب تجهیزات مورد نیاز مکانیک، برق، ابزار دقیق، حفاظت کاتدی و ایمنی از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات عملیاتی این طرح است.

آقاپور به برخی از شاخص‌های اجرایی طرح نیز اشاره کرد و گفت: در پروژه‌های دریایی، آزمایش‌های ژئوتکنیک اهمیت فراوانی دارند و با توجه به تجربه پروژه بندر ماهشهر، با وجود دقتی که در آزمایش‌های ژئوتکنیک و مطالعات روان‌گرایی خاک در این طرح به‌ کار رفت، دوباره این آزمایش‌ها صحت‌سنجی شد و نتایج حاصله، تأثیرات زیادی در طراحی‌ها به‌وجود آورد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که سبب حذف مخازن آب سیستم اطفای حریق در طراحی اولیه شد همین نتایج بود که نشان می‌داد باید هزینه‌ای به‌مراتب بیشتر از ساخت مخازن، صرف شمع‌کوبی زیر آن‌ها می‌شد که مقرون‌به‌صرفه نبود.

مجری طرح احداث اسکله ۵ هزار تنی قشم درباره وضعیت این طرح توضیح داد: عملیات اجرایی این طرح تاکنون بیش از ۵۲درصد پیشرفت داشته است، اما به دلیل اینکه ادامه عملیات مستلزم توقف تخلیه سوخت در بخشی که ناحیه مشترک میان این اسکله و منطقه تخلیه کنونی بود، برای تداوم سوخت‌رسانی و جلوگیری از توقف ناخواسته تخلیه از سوی شرکت ملی پخش، احداث یک اسکله موقت ۲ هزار تنی در دستور کار قرار گرفت که تا زمان اتمام طرح و بهره‌برداری از اسکله اصلی، تخلیه سوخت از طریق آن اسکله انجام شود.

آقاپور افزود: هم‌اکنون شمع‌کوبی اسکله موقت آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا آخر خرداد امسال، اسکله موقت آماده تحویل شود و عملیات در منطقه فصل مشترک ادامه یابد. همچنین بنا به پیش‌بینی‌ها، اسکله اصلی ۵ ‌هزار تنی نیز تا اواخر پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه توانمندی تولید لودینگ‌آرم‌ها نیز در داخل کشور به‌ دست آمده است، گفت: با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان داخلی، ۱۰۰درصد کالاها و تجهیزات موردنیاز طرح اسکله ۵ هزار تنی قشم در داخل کشور تأمین می‌شود.

مجری طرح احداث اسکله ۵ هزار تنی قشم بیان کرد: تقاضای روزافزون سوخت در جزیره قشم که ناشی از افزایش جمعیت و گسترش گردشگری و صنایع این جزیره است، به افزایش تردد کشتی‌ها و واحدهای شناور سوخت‌رسان به این جزیره منجر شده است.

آقاپور با بیان اینکه انجام عملیات پهلوگیری شناورها و تخلیه سوخت با چالش‌هایی روبه‌روست، گفت: به‌منظور تسهیل در امر سوخت‌رسانی و رفع چالش‌های موجود، طرح احداث اسکله ۵ ‌هزار تنی قشم تعریف و به اجرا درآمده است.