واردات بنزین در قالب تهاتر داریم/ بنزین سه‌نرخی مطرح نیست
واردات بنزین در قالب تهاتر داریم/ بنزین سه‌نرخی مطرح نیست
معاون وزیر نفت با بیان اینکه " واردات بنزین در قالب تهاتر و سوآپ داریم و در سال جاری هم منابعی برای آن درنظر گرفته شده"، گفت: موضوع سه نرخی بودن بنزین بی اساس است و چیزی در این قالب تا امروز ابلاغ نشده؛ بلکه سیاست‌های غیرقیمتی دردستور کار دولت است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نشستی خبری اظهار داشت: افزایش جهشی مصرف بنزین کشور پس از کنترل کرونا امکان صادرات بنزین را از بین برد؛ در شرایط کرونا در سال 1399 با مصرف روزانه حدود 70 میلیون لیتر بنزین و تولید حدود 93 میلیون لیتر، امکان صادرات بنزین وجود داشت، اما با افزایش 20 میلیون لیتری مصرف پس از کنترل کرونا، امکان صادرات بنزین عملا وجود نداشت.

وی افزود: در سال 1399 اگر شرایط کرونا نبود، مصرف بنزین به 105 میلیون لیتر می‌رسید و 12 میلیون لیتر در روز ناترازی بنزین داشتیم، اما به‌خاطر کاهش مصرف بنزین به دلیل شیوع کرونا، امکان صادرات بنزین فراهم شد.

سالاری با بیان اینکه در زمان تحویل دولت در سال 1400 بالغ بر 744 میلیون لیتر تعهدات صادرات بنزین ما، معادل 21 کشتی بود و نیاز به حل‌وفصل و تعیین تکلیف داشت و 27 فقره صادرات بدون پشتوانه انجام شده بود که معادل 58 کشتی بود که آن هم بخشی از تعهدات بود.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین در ابتدای دولت سیزدهم حدود 94 میلیون لیتر بود که این ظرفیت را به 105 میلیون لیتر در روز رساندیم و با انجام تمهیداتی از جمله افزایش ظرفیت شرکت‌های پالایشی، تولید بنزین به 112 میلیون لیتر در روز رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: واردات بنزین در قالب تهاتر و سوآپ داریم و در سال جاری هم منابعی برای آن درنظر گرفته شده است.

سالاری در پاسخ به‌سوالی در خصوص میزان تولید بنزین پتروشیمی گفت: چیزی به اسم بنزین پتروشیمی نداریم، بلکه استفاده از مولفه‌های پتروشیمی مثل ریفورمیت و MTBE را در تولید بنزین داریم که این ریفورمیت نیز همتراز ریفورمیت پالایشگاهی، کیفیت دارد و بر اساس استانداردهاست.

معاون وزیر نفت در خصوص برنامه‌های احتمالی افزایش نرخ بنزین گفت: موضوع سه نرخی بودن بنزین بی اساس است و چیزی در این قالب تا امروز ابلاغ نشده است؛ بلکه سیاست های غیرقیمتی در دستور کار دولت قرار دارد و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت یکی از کارهایی است که اقداماتی برای آن انجام شده و باید این روند ادامه یابد.

وی افزود: مصرف بنزین کشور 3 برابر استاندارد جهانی است و اگر 10 درصد مصرف بنزین کاهش یابد امکان صادرات این سوخت فراهم می شود که درآمد قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.

سالاری خاطرنشان کرد: هر خودروی ایرانی در هر پیمایش 100 کیلومتر، 12 لیتر به طور متوسط مصرف بنزین دارد که این رقم با هیچ استانداردی منطقی نیست و به‌ازای حدود 24 میلیون خودرو داریم روزانه 116 تا 118 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم که رقم بسیاری بالایی است.

وی ادامه داد: متأسفانه اسقاط خودروهای فرسوده در کشور ما مغفول واقع شده و باید این امر با استفاده از ظرفیت‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید در دستور کار جدی قرار گیرد، امسال 1.5 میلیون خودرو به ناوگان حمل‌نقل کشور افزوده می‌شود که میزان مصرف آنها 5 میلیون لیتر در روز خواهد بود.

سالاری با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت قبل به‌بهره برداری رسیده بود اما در حوزه بهره برداری و نگهداشت مشکلات جدی در این پالایشگاه وجود داشت، گفت: اقدامات جهادی و فنی در دولت سیزدهم باعث شد این مشکلات عمده برطرف شود.

وی افزود: بعد از استقرار دولت سیزدهم 1600 نقطه در پالایشگاه اصفهان شناسایی شد که دچار عیوب فنی بودند و در زمان کوتاهی با تعویض کالا تعمیرات لازم انجام شد که در افزایش تولید و کیفی سازی موثر بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: زیان انباشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سال 1400 به میزان 118درصد بود که با اقدامات موثر در ارتقای کیفی و مدیریت منابع در مدت فعالیت دولت سیزدهم، شرکت از زیان خارج شده است.

وی ادامه داد: تمامی حساب های بانکی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به تعداد 360 فقره حساب در خزانه کشور متمرکز شده که با اینکه این موضوع تکلیف قانونی از سال 1397 بود اما در آن مدت انجام نشده بود که در دولت سیزدهم و طی مدت 6 ماه صورت پذیرفت.

سالاری دلیل کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها را تعمیرات اساسی پالایشگاه شازند اعلام کرد و گفت: اولویت بنزین سوپر، ناوگان هوایی هست که در بخش هواپیماهای آموزشی از این بنزین استفاده می‌شود.

وی افزود: پالایشگاه شازند از 18 اسفند تا اواخر فروردین ماه در تعمیرات اساسی بود که امیدواریم با تغییر کاتالیستی که در این پالایشگاه صورت گرفته، تولید بنزین سوپر هم افزایش یابد.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی عدم کلنگ‌زنی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی گفت: با وجود آنکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سهمی 10درصدی در این پتروپالایشگاه داشت، به‌میزان 25درصد آورده تأمین کردیم اما از سهامداران این پرژه گله‌مندیم که انتظارت را برآورده نکرده‌اند و با سهامداران اتمام حجت خواهیم کرد.

سالاری در پاسخ به‌اینکه چرا سامانه ثبت آنلاین درخواست کارت سوخت هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته، گفت: امکان ثبت آنلاین درخواست کارت المثنی سوخت، نیازمند اطلاعاتی از جمله پلاک، VIN و حتی معاینه فنی خودروها هست که این اطلاعات هنوز از سوی فراجا در اختیار ما قرار نگرفته و با وجود آماده بودن زیرساخت لازم، این زیرساخت اطلاعاتی نیز باید تکمیل شود که روز گذشته جلسه‌ای در این خصوص با شرکت پژوهش و توسعه ناجی داشتیم و قرار شد این اطلاعات نیز ارائه شود.