رویکرد جدید برای احیای «هامون‌ها»/ ارائه 70 مقاله در کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالاب‎های هامون
رویکرد جدید برای احیای «هامون‌ها»/ ارائه 70 مقاله در کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالاب‎های هامون
دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالاب‎های هامون با بیان اینکه تالاب‌های هامون وارد کنوانسیون تالاب‌های رو به نیستی شده است، گفت: با توجه به تشدید اهمیت آب منطقه سیستان و با درنظر گرفتن تداوم خشکسالی‌ها و اثرات آن در این منطقه، برگزاری کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالاب‎های بین‌المللی هامون موجب تمرکز بر هامون‌ها در مجامع جهانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “فرهاد یکه یزدان دوست” در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالابهای بین‌المللی هامون، گفت: این کنفرانس که از 21 تا 23 خردادماه در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، نخستین بار است که برگزاری می‌شود؛ البته پیش از این و از دو دهه گذشته تعداد قابل توجهی فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی درخصوص وضعیت آب سیستان از سوی متخصصان داخلی و مشارکت متخصصان خارجی صورت گرفته است.
وی یکی از راه‌های توسعه رویکرد مدیریت به هم پیوسته برای نجات تالاب‌های بین‌المللی هامون را توالی کنفرانس‌ها و همایش‌هایی از این دست دانست و افزود: با توجه به تشدید اهمیت آب منطقه سیستان و با درنظر گرفتن تداوم خشکسالی‌ها و اثرات آن در این منطقه، برگزاری کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالابهای بین‌المللی هامون موجب تمرکز بر هامون‌ها به عنوان یک نقطه حیاتی و شناخته شده از سوی مجامع جهانی در یونسکو، کنوانسیون رامسر و کنوانسیون تالاب‌های رو به نیستی شده است.
دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالابهای بین‌المللی هامون تاکید کرد: گردهمایی متخصصان داخلی و خارجی در قالب کنفرانس بین‌المللی، توجه بیشتر به این مهم را به همراه دارد و با همکاری‌های بین دو کشور ایران و افغانستان و تاثیرگذاری ارگان‌های بین‌المللی امید است روند نیستی هامون‌ها متوقف شود و به سمت احیای این تالاب‌ها حرکت جدیدی آغاز شود.
وی در ادامه به جزئیات این کنفرانس پرداخت و تصریح کرد: در این کنفرانس حدود 70 مقاله به صورت شفاهی و نیز 70 مقاله به صورت اطلاع نگاشت از سوی بخش‌های مختلف تخصصی از جمله محیط زیست، منابع آب، کشاورزی، سمن‌ها و غیره ارائه می‌شود.
یزدان دوست با بیان اینکه در این گردهمایی اساتید و متخصصانی از ایران، افغانستان و کانادا حضور دارند یادآور شد: همچنین شاهد مشارکت فعال مسئولانی از مجموعه متمرکز آب ژنو سوئیس هستیم.
دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی محیط زیست تالابهای بین‌المللی هامون در ادامه با بیان اینکه مقالات ارائه شده در نهایت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بهترین راه رسیدن به تفاهم، تعامل و در نهایت به نتیجه رسیدن این است که این دیدارهای رو در رو در فضای بین ‌لمللی برای احیای تالاب‌های بین‌المللی هامون برقرار شود.