باید مسیر را برای سرمایه‌گذاران خارجی هموار کرد/ اولویت اصلی ما تامین خوراک واحدهای روانکار و واحدهای هیدروکربوری است
باید مسیر را برای سرمایه‌گذاران خارجی هموار کرد/ اولویت اصلی ما تامین خوراک واحدهای روانکار و واحدهای هیدروکربوری است
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران گفت: از آنجا که مسئولان به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی داخلی و هم سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی تأکید دارند، بنابراین با توجه به نیازی که کشور دارد قاعدتا مجبوریم مسیر و راهی را باز کنیم که بتوانیم از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم.

سید حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران، در گفتگو با خبرنگار«نبض انرژی» در رابطه با ایجاد کنسرسیوم انرژی مشترک با حضور شرکت‌های ایران و روس برای بهره‌برداری از منابع نفت و گاز دو طرف اظهار کرد: در مراسم افتتاحیه وزیر نفت و معاون رئیس جمهوری به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ایران و هم بحث سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی تأکید کردند. بنابراین با توجه به نیازی که کشور دارد قاعدتا مجبوریم مسیر و راهی را باز کنیم که بتوانیم از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: اگر کنسرسیوم‌هایی با حضور شرکت‌های خارجی با داخلی در بحث صنایع بالا دستی نفت و پایین دستی ایجاد شود می‌تواند به توسعه این صنعت کمک کند.

حسینی گفت: راجع به صندوق سرمایه‌گذاری اطلاع دقیقی نداریم اما اعلام شد که توافقاتی صورت گرفته که روسیه سرمایه گذاری‌هایی روی پروژه خط راه آهن رشت- آستار به  طول 160 کیلومتر را به ارزش یک میلیارد دلاری انجام می‌دهند.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تحریم ها در چند مرحله سرمایه گذاری، تجهیزات و صدور فرآورده ها است که بخش خصوصی در بحث صدور فرآورده ها موفق عمل کرده است. امروز کشور 400 هزار بشکه نفت یا سالانه 16الی 17 میلیون تن محصول پتروشیمی صادر می کند یا بقیه فرآورده‌های نفتی از جمله هیدروکربور و قیر با تمام ظرفیت صادرات را انجام می‌دهد این نشان دهنده این است که بخش خصوصی توانسته تحریم ها را دور بزند.

حسینی در رابطه با اولویت این اتحادیه افزود: اولویت اصلی ما تامین خوراک واحدهای روانکار و واحدهای هیدروکربوری و بحث قیمت گذاری خوراک  و واحدهای قیر است. برای به ثمر رسیدن این اولویت‌ها مرتب در حال رایزنی هستیم. این نمایشگاه یک فرصتی است که ما بتوانیم از این فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.