افزایش بیش از ۳۰ درصدی ورودی سدهای استان مرکزی
افزایش بیش از ۳۰ درصدی ورودی سدهای استان مرکزی
مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی از افزایش بیش از ۳۰ درصدی دبی ورودی آب به سدهای کمال صالح شازند و الغدیر ساوه در پی بارش های اخیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»حسین اکبری، اظهار کرد: در حال حاضر دبی ورودی به سد کمال صالح شازند یک متر مکعب در ثانیه است که در مقایسه با قبل از شروع بارش های اخیر رشد بیش از ۳۰ درصدی داشته است.

وی افزود: حجم آب ذخیره شده در دریاچه این سد نیز به ۳۱ میلیون مترمکعب رسیده است در حالی که این میزان در سال گذشته حدود ۴۴ میلیون متر مکعب بوده است.

وی با اشاره به اینکه دبی ورودی به سد الغدیر ساوه نیز ۱.۲ متر مکعب در ثانیه گزارش شده است، اظهار کرد: هم اکنون حجم آب ذخیره شده در سد الغدیر ساوه ۵۰ میلیون متر مکعب بوده که این رقم در سال قبل ۱۱۱ میلیون متر مکعب ثبت شده است.

اکبری گفت: در حال حاضر از منابع آبی ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر برای مصارف شرب شهر ساوه استفاده شده و سد کمال صالح نیز آب شرب مردم شهر اراک را تامین می‌کند.

این مقام مسئول در شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی در پاسخ به این پرسش که چه میزان آب در نتیجه بارش های اخیر در دریاچه سدهای استان ذخیره خواهد شد، گفت: با اتمام بارش ها و پایش میدانی می‌توان برآورد کرد که چقدر آب در پی بارش های اخیر سهم سدهای استان خواهد شد.

وی بیان کرد: از آنجا که برف فراگیر، تمام نقاط استان را فراگرفت، لذا آب شدن تدریجی برف موجب خواهد شد که سدهای استان سهم بیشتری از بارش زمستانه را دریافت کنند، اما با این حال مشکل کمبود آب و کاهش نزولات آسمانی در بیشتر نقاط استان بویژه دشت های ساوه و زرندیه وجود دارد.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال ۷۲ با هدف تأمین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می‌شود.

در پی وقوع سیل در فصل بهار ۹۸ و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه همان سال پس از ۲۲ سال، سرریز کرد.

سد کمال صالح نیز دومین سد بزرگ استان مرکزی است که در جنوبی‌ترین نقطه شهرستان شازند با ظرفیت و حجم حدود ۹۵ میلیون مترمکعب واقع شده است. این سد در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید و از طریق آن نیاز آبی ۷۰ درصد شهر اراک و تعدادی از روستاهای مسیر تامین می‌شود.

منبع: ایسنا