808 هزار نفر جمعیت روستایی کشور از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند| افتتاح طرح جهاد آبرسانی در ۱۳۷۹ روستا
808 هزار نفر جمعیت روستایی کشور از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند| افتتاح طرح جهاد آبرسانی در ۱۳۷۹ روستا
دولت سیزدهم با احیای شعار کلیدی انقلاب اسلامی یعنی «عدالت» در همه زمینه‌ها، به‌خصوص آبرسانی پایدار به همه اقشار جامعه، تدوین و تصویب طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور را در دستورکار قرار داد که طی آن و دیگر طرح‌هایی که در ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند، در مجموع 1379 روستا با جمعیتی بالغ بر 808 هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  «عدالت» به عنوان یکی از محورهای اصلی انقلاب اسلامی ایران، از سال 1357 در کشور ریشه کرد و امروز به مدد انجام اقدامات بنیادین به درختی تنومند تبدیل شده است.
طی این سال‌ها، پیشبرد اقدامات جهادی به ویژه توسط دستگاه‌های خدمت‌رسان به مردم، مسیر را برای تقویت و ماندگاری این مهم هموارتر کرده است، در همین راستا وزارت نیرو طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی را در صنعت آب و برق به مرحله اجرا رساند که از جمله می‌توان به طرح بزرگ «جهاد آبرسانی» اشاره کرد.
تمرکز بر نیازهای آبی ضروری با محوریت تامین آب شرب سالم و پایدار در مناطق مختلف شهری و روستایی از جمله رسالت‌های وزارت نیرو است که با پیش‌بینی و اجرای طرح جهاد آبرسانی این مهم با روند رو به رشدی در حال انجام است.
پراکندگی شهرها و روستاها و توزیع جمعیت غیرهمسان از جمله دشواری‌های آبرسانی به روستاهای کشور محسوب می‌شود که با تعامل و همکاری تشکل‌های جهادی، گروه‌های مردم نهاد و خیرین، مسیر ناهموار آبرسانی به مناطق مختلف و مرزی کشور هموار شد.
همچنین طی سال‌های 1400 تا 1401، طرح‌های شاخص آبرسانی از جمله طرح انتقال آب از سد تالوار به شهر همدان، طرح انتقال آب از سد آزاد به شهر سنندج، طرح بزرگ آبرسانی غدیر به شهرهای اهواز، دشت آزادگان، شادگان، آبادان و خرمهشر و ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان یزد و فلات مرکزی کشور اجرایی شده است.
طرح‌های توسعه منابع آب نیز، در سال‌های گذشته با شیب مناسبی اجرایی شده است که نتیجه آن، افزایش حجم مخزن سدهای ملی بزرگ کشور طی سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز است.
با توجه به قرار گرفتن در ایام دهه فجر، طرح جهاد آبرسانی در ۱۳۷۹ روستا افتتاح می‌شود، این مهم می‌تواند گامی بلند در مسیر تامین عدالت اجتماعی باشد.
بهره‌مندی از توان و ظرفیت داخلی در صنعت آب و برق پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس ازهشت سال جنگ تحمیلی، توانست با دستاوردهای چشمگیری برای کشور همراه شود به طوری‌که موجب شد چرخ‌های پیشرفت کشور سرعت بی‌سابقه‌ای یابد. در این مدت ضمن ثبت رکوردهای سدسازی با بهره‌گیری از نیروهای داخلی، در بسیاری از زمینه‌های دیگر شاهد حصول موفقیت‌های بی‌شمار شدیم.
طی این مدت ۲۷ باب تصفیه‌خانه آب شهری در ابتدای انقلاب، امروز به ۱۶۶ باب افزایش یافته و ۱۱۹ طرح آبی نیز در دست اجراست. همچنین چهار باب تصفیه‌خانه فاضلاب ابتدای انقلاب امروزه به ۲۵۷ باب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری رسیده است.
اما «طرح بزرگ جهاد آبرسانی» بزرگترین پروژه عمرانی پس از انقلاب است که با هدف برقراری عدالت در تامین منابع آبی و آبرسانی به هموطنان در جای‌جای این سرزمین در ابتدای سال جاری حتی در دورترین روستاهایی که در مناطق صعب‌العبور واقع شده‌اند به مرحله اجرا درآمد.
دولت سیزدهم با احیای شعار کلیدی انقلاب اسلامی یعنی «عدالت» در همه زمینه‌ها، به‌خصوص آبرسانی پایدار به همه اقشار جامعه، از سال گذشته تدوین و تصویب طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کم‌برخوردار و غالبا دوردست را در دستورکار خود قرار داد.
در این ایام در حوزه آبرسانی شهری 73 پروژه با اعتبار 26 هزار و 385 میلیارد ریال شامل احداث تصفیه‌خانه، آب‌شیرین‌کن، مخازن آب، ایستگاه پمپاژ، خطوط انتقال و توزیع، حفر و تجهیز چاه وغیره که طی همین یکسال آغاز شده‌اند به بهره‌برداری می‌رسند.
با افتتاح این طرح‌ها، حدود 3 میلیون و 480 هزار نفر از هموطنان از مزایای این طرح‌ها که توسط شرکت‌های آب و فاضلاب در سراسر کشور اجرا شده‌اند، بهره‌مند خواهند شد.
در قالب پروژه‌های جهاد آبرسانی و دیگر طرح‌ها که در ایام دهه فجر در حال افتتاح و بهره‌برداری هستند، در مجموع 1379 روستا با جمعیتی بالغ بر 808 هزار نفر (بیش از 234 هزار خانوار) از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند.
جالب توجه است که بیشترین تعداد روستاهایی که در این ایام با افتتاح طرح‌های آبرسانی همراه‌اند مربوط به استان‌ سیستان و بلوچستان با 150 روستا، استان کرمان با 137 روستا و کرمانشاه با 118 روستا می‌شوند که مجموع طول خطوط انتقال آبرسانی پروژه‌های مذکور 240 کیلومتر است.
همچنین ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب کشور که در این ایام افتتاح می‌شوند 2944 لیتر بر ثانیه است، در حوزه فاضلاب نیز در سراسر کشور 35 پروژه مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت؛ با افتتاح این طرح‌ها حدود 771 هزار نفر از مردم سراسر کشور از خدمات شبکه فاضلاب و فواید بهداشتی و محیط زیستی آن برخوردار می‌شوند.
ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قابل بهره‌برداری در ایام دهه فجر 73 هزار و 425 مترمکعب در روز خواهد رسید؛ تعداد انشعاب‌های نصب شده در این طرح‌ها 74 هزار و 462 فقره، طول خطوط انتقال در مجموع بیش از 58 کیلومتر و طول شبکه جمع آوری 1070 کیلومتر است.