یک شرکت ایرانی مطالعات اتصال شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان را انجام می‌دهد
یک شرکت ایرانی مطالعات اتصال شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان را انجام می‌دهد
مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: کار مطالعات اتصال شبکه‌های برق سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان با اعتماد این کشورها به یک شرکت ایرانی واگذار و در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»محمدعلی فرحناکیان ، افزود: اینکه سه کشور اعتماد کرده‌اند تا یک مشاور قابل ایرانی کار مطالعات را انجام دهد یک افتخار بزرگ هم برای صنعت برق و هم کشورمان است.

وی ادامه داد: اکنون مطالعات فنی این طرح مهم انجام شده و مطالعات اقتصادی هم انجام شده است.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل گفت: سه جنبه مهم در این نوع طرح‌ها باید رعایت شود که نخستین آن جنبه اقتصادی است.

فرحناکیان ادامه داد: مقرون به صرفه بودن خرید یا فروش برق، زمان خرید و فروش، بررسی قوانین خرید و فروش برق در کشورها از مهم‌ترین بخش‌های جنبه اقتصادی مطالعات است.

وی جنبه دوم را مطالعات فنی برشمرد که آیا باید برای تبادل برق و انرژی تاسیساتی باید اضافه شود یا موارد دیگری باید لحاظ شود.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل سومین جنبه را جنبه زیست محیطی دانست و ادامه داد: بر اساس این جنبه مطالعه صورت می‌گیرد که اتصال چه آثار زیست محیطی به دنبال دارد.

فرحناکیان افزود: مطالعات در این مسیر انجام شده و نتایج ارسال شده برای شرکت‌های نماینده آن کشورها تا نظر خود را اعلام کنند.

وی گفت: امید است به‌زودی بازخورد این نظرها در اختیار شرکت مشاور ایرانی قرار گیرد تا وارد مرحله بعد شویم. مشاور وزیر نیرو ادامه داد: پس از تایید نهایی عملیات اجرایی اتصال شبکه‌های برق آغاز خواهد شد.

منبع: ایرنا