تصفیه‌خانه شهر بیرجند افتتاح شد/ تصفیه بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب پساب در شبانه‌روز
تصفیه‌خانه شهر بیرجند افتتاح شد/ تصفیه بیش از ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب پساب در شبانه‌روز
پروژه «تصفیه‌خانه پساب و بازچرخانی آب شهر بیرجند» با ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

به گزارش«نبض انرژی»پروژه «تصفیه‌خانه پساب و بازچرخانی آب شهر بیرجند»، امروز با حضور “آیت‌الله رئیسی” رئیس جمهور و “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
این تصفیه‌خانه در راستای رسالت‌ و سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو با هدف افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب، سالم‌سازی محیط زیست، رونق کشاورزی، تامین آب جایگزین و اشتغالزایی، بهره‌برداری از بخش مایع واحد تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با سیستم لجن فعال و نیز حذف نیتروژن برای جمعیت 140 هزار نفر راه‌اندازی شد.
پروژه تصفیه‌خانه شهر بیرجند از معدود طرح‌های عمرانی برخوردار از منابع مالی بانکی بین‌المللی در سطح استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود که دارای ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز یا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است.
اعتبار ارزی این پروژه بالغ بر 23 میلیون یورو برای اولین بار از اعتبارات خارجی و بانک بین‌المللی توسعه و تجارت اکو تامین شده است؛ احداث خط انتقال 9 کیلومتری به قطر 1200 میلی‌متری از ویژگی‌های این پروژه است.
گفتنی است، فاضلاب تولیدی توسط این بخش در حال تصفیه است و با استانداردهای مطلوب زیست محیطی، پساب آن از تصفیه‌خانه خارج می‌شود.
برخورداری کل شهر بیرجند از شبکه فاضلاب، کاهش بوی نامطبوع، افزایش ظرفیت و استفاده از پساب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن از برنامه‌های پیش‌رو است.