۴۴ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای آبرسانی به بیرجند تخصیص یافت
۴۴ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای آبرسانی به بیرجند تخصیص یافت
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: تاکنون از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان بیش­­­­­­­­­­ از ۴۴ میلیارد تومان ­­­به اجرای طرح انتقال آب به بیرجند تخصیص یافته است و با تزریق این اعتبار دیون پیمانکار پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سعید سروری گفت: از این مبلغ ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال گذشته و ۳۰ میلیارد تومان در سال جاری تخصیص یافته است.

وی عنوان کرد: اختصاص مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای تجهیز چاه‌های آب این طرح توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در سال ۱۴۰۱ تصویب شد که در مجموع بیشتر از این مبلغ تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با تخصیص این اعتبار علاوه بر پرداخت دیون پیمانکار، تجهیز چاه‌های آب شرب محمدشهر انجام شده و تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ محمدشهر در حال اجراست.

وی افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تهاتر نفت برای تکمیل طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات بیرجند مصوب شده به این گونه که اجرای طرح را قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) به عنوان پیمانکار برعهده می‌گیرد و این مقدار اعتبار را در زمینه اجرای طرح هزینه خواهد کرد.

سروری گفت: چندی پیش بازدیدهای لازم توسط کارشناسان وزارت نیرو از روند اجرای طرح انجام شد و به‌روزرسانی نقشه‌ها و برآورد نهایی اعتبار مورد نیاز و قرارداد واگذاری آماده شده که منتظر هستیم قرارداد اجرا به امضای وزیر نیرو و قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار برسد.

وی تصریح کرد: با اختصاص کامل اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور، طرح آبرسانی به شهر بیرجند در ۲ سال آینده تکمیل خواهد شد و در مجموع طرح‌ آبرسانی به بیرجند از دشت‌ها و محل‌های مختلف بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: تاکنون خط انتقال آب به بیرجند از محل دشت سربیشه، دشت مرک و دشت رکات انجام شده و در حال حاضر طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین کسری آب شرب شهر بیرجند به میزان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه مهمترین و فعال‌ترین طرحی است که برای تامین آب شرب بیرجند در دست اجراست.

وی بیان کرد: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سروری با بیان اینکه حفر ۶ حلقه چاه، هشت کیلومتر خطوط جمع‌آوری و احداث مخزن هزار مترمکعبی از اقدامات انجام شده در این طرح است گفت: خط جمع‌آوری از نوع فایبرگلاس با اقطار ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر و به طول ۱۰ کیلومتر، خط انتقال به طول تقریبی ۶۰ کیلومتر شامل لوله چدن داکتیل و فولادی به قطر ۵۰۰ میلیمتر و یک عدد مخزن جمع‌آوری به حجم هزار متر مربع در مجموع مشخصات فنی طرح است.

وی اضافه کرد: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب شهر بیرجند به دلیل کمبود اعتبار مدت یک سال راکد بود و قرارداد قبلی به دلیل کمبود اعتبار فسخ شد که با تخصیص اعتبار سفر رئیس جمهور عملیات اجرایی این طرح مجدد آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: شهر بیرجند از نظر تامین آب شرب به طور کامل وابسته به آب‌های زیرزمینی است و در رابطه با آب‌های زیرزمینی به دلیل توسعه شدید بهره‌برداری در سال‌های اخیر، محدودیت کلی به لحاظ منابع تامین‌کننده آب به وجود آمده، به طوری که از سال ۱۴۰۱ به بعد شهر بیرجند با کمبود میزان آب تولیدی در قیاس با نیاز آبی مواجه خواهد شد.

وی افزود: براساس مصوبه سفر رئیس جمهور وزارت نیرو متعهد شده که با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به درج پروژه تامین آب شهر طبس از طریق حفر چاه و احداث خط انتقال از محل تنش آبی در سال ۱۴۰۱ اقدام کند.

سروری عنوان کرد: برای اجرای این مصوبه تاکنون تاییدیه از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اخذ و خرید لوله جدار چاه‌ها، چهار کیلومتر خط انتقال و خرید پمپ‌ها انجام شده و در مجموع ۱۵ میلیارد تومان تخصیص یافته اما پیشرفت فیزیکی قابل توجهی نداشته است.

آیت الله سید ابراهیم رییسی که نوزدهم شهریور پارسال بعد از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی اختصاص داد، بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت: مساله آب مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

رییس دولت سیزدهم در این ارتباط از راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت و افزود: اقدامات کوتاه‌مدت را می‌توان در استان دنبال کرد و اگر اعتباری لازم است تصمیم بگیریم اما راهکارهای بلندمدت از جمله انتقال آب از دریای عمان را می‌توان به‌صورت بلندمدت پیگیری کرد نه اینکه خیلی طولانی شود که مردم ناامید شوند و باید مشکل دسترسی مردم به منابع آبی با آنچه دولت دنبال می‌کند، برطرف شود.

کمبود آب از جمله موضوعاتی بود که در دیدار نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای استان خراسان جنوبی با رییس جمهور نیز مطرح شد و آیت الله رییسی در این دیدار آب را مشکل اساسی خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: در خراسان جنوبی علیرغم کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی‌ها، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود، این استان آباد می‌شود.

سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در نوزدهم شهریور پارسال، ۱۰۰ مصوبه در پی داشت که از این تعداد ۸۰ مصوبه در زمینه عمرانی و زیرساختی و ۲۰ مصوبه در حوزه اقتصادی، تولیدی و اشتغالزایی بوده است.

منبع: ایرنا