چگونه می‌توان سیلاب‌ها را مهار کرد؟
چگونه می‌توان سیلاب‌ها را مهار کرد؟
بسیاری از کارشناسان براین باورند که توجه نکردن به تعامل و ارتباط طبیعی مناطق مختلف کشور و نبود سند جامع برنامه و لایبروبی نکردن رودخانه‌ها و ساخت‌وساز‌های غیراصولی سد‌های مخرنی، سیل بندها، اصلاح و بهسازی مسیر و انحراف سیلاب باعث شده که سیلاب در اکثر مناطق کشور ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» این روز‌ها به هر بارشی متاسفانه شاهد ایجاد سیلاب در کشور هستیم که این مهم بیانگر ضعف مدیریت در بخش‌های کلیدی در این حوزه است. دانشمندان اصلی‌ترین دلیل ایجاد سیل را ریزش باران بیش از حد در مدت زمان کوتاه عنوان می‌کنند. در این هنگام رود‌ها وظیفه ریختن این آب‌ها به داخل دریا‌ها و اقیانوس‌ها را بر عهده دارند و وقتی مقدار آب بیش از حد باشد امکان طغیان آن‌ها وجود دارد.علت دیگری که می‌تواند به جز باران‌های شدید موجب به راه افتادن سیل شود، جاری شدن آب اقیانوس‌ها به محل‌های مسکونی است.

بسیاری از کارشناسان براین باورند که توجه نکردن به تعامل و ارتباط طبیعی مناطق مختلف کشور و از جمله شرایط پایابی برخی مناطق کشور و نبود سند جامع برنامه و لایبروبی نکردن رودخانه‌ها و ساخت‌وساز‌های غیراصولی سد‌های مخرنی، سیل بندها، مخازن تاخیری، اصلاح و بهسازی مسیر و انحراف سیلاب باعث شده که سیلاب در اکثر مناطق کشور ایجاد شد.

همچنین توجه نکردن به ظرفیت مهم‌ترین تالاب‌های کشور به عنوان کاهنده شدت سیلاب و پذیرنده سرریز آب رودخانه‌ها و روان‌آب‌های سطحی در کشور (تالاب‌های هورالعظیم، شادگان، بامدژ، بختگان، خشک و…) در سال‌های گذشته علاوه‌بر تاثیر بر تشدید سیلاب‌ها منجر به کاهش پهنه آبی تالاب‌ها و افزایش سطح در معرض فرسایش و گسیل ریزگرد‌ها شده است.

تغییر کاربری بستر و حریم منابع مهم آبی (بستر و حریم منابع آبی ساکن و جاری) هم موجب شکنندگی بافت خاک و ناپایداری بافت خاک شده و هم موجب کاهش قدرت و توان پذیرندگی مازاد آب‌های ناشی از بارش به دلیل وجود موانع فیزیکی و مستحدثات سر راهی شده است.

انجام ندادن عملیات آبخوان‌داری و توجه تک‌محوری به سدسازی در سال‌های گذشته و فراموش کردن توان سرزمینی در پذیرش، مستحیل کردن و کاهش سرعت حرکت روان‌آب‌ها از طریق آبخوان‌داری.
این در حالیست که مسئولان می‌توانستند در این زمینه اقدامات اساسی را انجام بدهند.

در همین راستا لادن رضی‌کردمحله در گفتگو با یکی از خبرگزاری اذعان براین داشته است. اصل مهمی که در مهار سیل وجود دارد، موضوع پخش سیلاب است و ما باید به سمت پخش سیلاب برویم. همچنین باید در سیاست‌گذاری‌های کلان آبی و اختصاص بودجه به طرح‌های مختلفی که برای مدیریت منابع آب کشور می‌شود، صرفه نظر شود. طرح‌های عمرانی مانند سدسازی‌ها باید انجام شوند، اما این طرح‌ها نباید جای آبخیزداری، آبخوان‌داری و …، را بگیرد. باید مدیریت درست منابع آبی حاصل از بارش نزولات آسمانی و استفاده از آب‌های نامتعارف در دستور کار قرار بگیرد تا از این طریق بتوان با بحران جهانی تغییر اقلیم که نقش اصلی را در کاهش میانگین بارش در کشور ما دارد، مقابله کرد.ر