نهضت تولید محتوای آموزش محیط‌زیست در قالب‌های نو
نهضت تولید محتوای آموزش محیط‌زیست در قالب‌های نو
رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از تمام ظرفیت‌های فرهنگی-آموزشی کشور برای تولید و نشر محتوای آموزش محیط‌زیست در قالب های نو استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از سازمان محیط‌زیست، ضیاالدین الماسی افزود: جهان فردا را آموزش امروز می‌سازد و امروزه برای مقابله با مسائل پیش روی محیط‌زیست، نیاز به آموزش اقشار مختلف مردم و مسئولین و آماده‌سازی آن‌ها برای پیشگیری و مقابله با مخاطرات محیط‌زیستی داریم و برای رسیدن به این هدف باید محتواهایی متناسب با گروه‌های مختلف مخاطب، تهیه و نشر دهیم.

وی تولید محتوای باکیفیت را رمز اثرگذاری و جذب مخاطب دانست و گفت: برای نشر دانش و اطلاعات در حوزه محیط‌زیست باید ابتدا محتوایی با کیفیت و جذاب تولید کرد تا با جذب مخاطب بتوانیم به اهداف خود در انتقال دانش و مفاهیم دست یابیم.

وی با اشاره به تولید محتوا در جهان امروز افزود: امروزه برای اثرگذاری بر مخاطب باید از تمام ابزار موجود تولید محتوا استفاده کنیم و محتواها باید به گونه‌ای تولید شوند که بتوان آن‌ها را برای انواع رسانه‌های ارتباطی که روز به روز بر تعداد و کارکردهای آن‌ها افزوده می‌شود تغییر داد و قابل استفاده کرد.

الماسی با اشاره به محتواهای تولید شده آموزش محیط‌زیستی تاکنون برای گروه‌های مختلف در مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان افزود: طی سال‌های اخیر محتواهایی برای گروه‌های مخاطب آموزشگران و مربیان، دانش‌آموزان پایه یازدهم درس انسان و محیط‌زیست، کودکان پیش دبستانی و اولیا و مربیان آن‌ها، دانش‌آموزان رشته های فنی و حرفه‌ای تهیه شده و بیشتر از طریق فضای مجازی و پورتال منتشر شده است.

رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان محتواهای تولید شده را خوب اما ناکافی دانست وتصریح کرد: رویکرد جدید تولید محتوا در مرکز آموزش محیط‌زیست، حرکت به سمت تولید محتواهای متنوع برای طیف وسیع‌تری از مخاطبان است و برای نیل به این هدف باید از تمام ظرفیت‌های موجود کشور در تولید محتوا استفاده کنیم.

وی گفت: باتوجه به گسترش رسانه‌ها و تغییرات بنیادین در روش‌های تولید و نشر محتوا، دیگر روش‌های سنتی  کارکرد سابق را ندارند و برای جذب مخاطب باید هم‌گام با فناوری‌های جدید رسانه‌ای و مقتضیات زمان حرکت کنیم.

الماسی کتاب و ترجمه متون به روز دنیا، پادکست، شبکه اینترنتی، موشن گرافی، اینفوگرافی، انیمیشن، فیلم و کلیپ آموزشی و … را به عنوان نوع محتواهای مد نظر مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان معرفی کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد تا با استفاده از ظرفیت تمامی مراکز آموزشی و فرهنگی سراسر کشور محتواهایی به‌روز و جذاب برای طیف وسیع مخاطبان تهیه و منتشر کنیم.

وی عنوان داشت: بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته، از نهادهای فرهنگی-آموزشی و اطلاع‌رسانی کشور همچون وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی و آموزشی کشور مانند صدا و سیما و … بازخورد مناسبی برای همکاری در تولید و نشر محتواهای محیط‌زیستی دریافت کرده‌ایم و  به زودی با یک بسیج ملی، در آموزش محیط‌زیست تحولات چشم‌گیری را شاهد خواهیم بود.