اجرای طرح‌های سازگاری با کم‌آبی در قم
اجرای طرح‌های سازگاری با کم‌آبی در قم
حفاظت از تالاب‌ها برای جلوگیری از گردوغبار، اجرای طرح‌های سازگاری با کم‌آبی و توسعه اقتصادی، اصلاح روند خام‌فروشی معادن، پیگیری راهبرد کشاورزی تجاری، بازسازی ۳۵۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده و ارائه خدمات به صنعتگران به‌صورت الکترونیکی؛ از اخبار هفته گذشته استان قم بود.
حفاظت از تالاب‌ها برای جلوگیری از گردوغبار، اجرای طرح‌های سازگاری با کم‌آبی و توسعه اقتصادی، اصلاح روند خام‌فروشی معادن، پیگیری راهبرد کشاورزی تجاری، بازسازی ۳۵۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده و ارائه خدمات به صنعتگران به‌صورت الکترونیکی؛ از اخبار هفته گذشته استان قم بود.
اجرای طرح‌های سازگاری با کم‌آبی و توسعه اقتصادی
به گزارش نبض انرژی، استاندار قم، با اشاره به ضرورت حرکت در مسیر شعار سال بر ضرورت اجرای همزمان طرح های سازگاری کم آبی و طرح های توسعه اقتصادی در سال جهش تولید تاکید کرد.
بهرام سرمست  هفته گذشته در جلسه ستاد سازگاری با کم آبی، در سخنانی وضعیت محیط زیست قم را مورد توجه قرار داد و گفت: حفظ و بهبود منابع طبیعی استان از اهمیت ویژه برخوردار است.
اصلاح روند خام‌فروشی معادن
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در سال جهش تولید به‌منظور افزایش سطح درآمدزایی فعالیت‌ اقتصادی در حوزه معادن استان، روند خام فروشی مواد معدنی اصلاح می‌شود.
محمود سیجانی افزود: قم ظرفیت‌های مهمی درحوزه معادن دارد و در این بخش توانایی تولید ثروت و ایجاد اشتغال گسترده به خصوص در حوزه‌ فرآوری مواد معدنی فراهم است.
ارائه خدمات به صنعتگران به‌صورت الکترونیکی
استاندار قم گفت: درخواست‌های صنعتگران توسط سامانه‌های الکترونیکی پیگیری و خدمات موردنظر نیز از این طریق و بدون نیاز به حضور فیزیکی ارائه شود.
بهرام سرمست در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم افزود: باید تمام اطلاعات واحدهای صنعتی استان و بهره‌برداران آن‌ها در سامانه‌های الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی ثبت باشد و درخواست‌ها به‌صورت غیرمستقیم و بدون نیاز به مراجعه حضوری موردبررسی قرار و خدمت‌رسانی لازم صورت بگیرد.
قم امن‌ترین استان برای سرمایه‌گذاری
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: در پایش امنیت سرمایه گذاری استان ها توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، قم به عنوان استان برتر کشور معرفی شده است.
مهرداد غضنفری هفته گذشته در گفت‌وگویی افزود: بنابر اعلام نتیجه مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از وضعیت امنیت سرمایه گذاری استان ها در تابستان ۹۸، قم با قرار گرفتن در جایگاه نخست این پایش، عنوان مناسب ترین استان از نظر امنیت سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است.
حفاظت از تالاب‌ها برای جلوگیری از گردوغبار
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، با اشاره به سرخ شدن رنگ تالاب حوض سلطان، این پدیده را ناشی از رشد نوعی جلبک در آب های شور این تالاب دانست و گفت: بارندگی های مناسب سه ماه گذشته و تابش مستمر آفتاب، زمینه رشد این جلبک های تک سلولی را در تالاب فراهم آورده است.
سید رضا موسوی مشکینی با بیان این‌که طی دهه های گذشته، تالاب حوض سلطان برای نخستین بار این پدیده زیبا و چشم نواز را تجربه می کند، افزود: تلاش برای احیا و حفاظت از تالاب ها، علاوه بر آثار مثبت و موثر زیست محیطی و مقابله با پدیده شوم گردوغبار، جاذبه های فراوان گردشگری نیز به همراه دارد.
ایجاد ۲۰ هکتار گلخانه
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در راستای عمل به شعار جهش تولید،‌ امسال ۲۰ هکتار گلخانه جدید در استان ایجاد می‌شود.
عباس پورمیدانی افزود: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای ازجمله مهم‌ترین‌ برنامه‌های این سازمان است که مطابق با راهبرد تغییر الگوی کشت استان به‌منظور افزایش کمی و کیفی سطح تولیدهای بخش کشاورزی دنبال می‌شود.
افزایش واحدهای تولیدی مرتبط با صنایع تبدیلی کشاورزی
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در سال جهش تولید به‌منظور افزایش بهره‌وری فعالیت‌های بخش کشاورزی استان،‌ تعداد واحدهای تولیدی مرتبط با صنایع تبدیلی کشاورزی در قم افزایش خواهد یافت.
حسین طاهری فرد افزود: راهبرد این سازمان در بخش صنایع تبدیلی و غذایی، تسهیل در راه‌اندازی واحدهای نیمه‌کاره و تکمیل ظرفیت‌ واحدهای موجود، تسهیل در صدور مجوزهای موردنیاز برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی با صدور مجوز تولید قراردادی و ارائه خدمات فنی و مشاوره‌ای به متقاضیان به‌منظور توسعه هرچه بیشتر این حوزه است.
تامین آب شرب مهم‌ترین نیازهای عشایر
استاندار قم، با تاکید بر ضرورت تامین زیر ساخت ها در مناطق عشایری این استان گفت: راه دسترسی و تامین آب شرب از مهم‌ترین نیازمندی های عشایر قم به شمار می آید.
بهرام سرمست در جلسه بررسی مشکل های عشایر و روستاهای قم افزود: در سال جهش تولید در کنار بخش های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی موضوع عشایر مغفول مانده است و باید مورد توجه باشد.
۶۷۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی مناطق قشلاقی عشایر است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۶۷۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی قم مناطق قشلاق عشایر هستند که وسعت زیادی از استان را شامل می شود و عشایر به صورت پراکنده در آن مستقر می باشند.
عباس پور میدانی در جلسه بررسی مشکل های عشایر و روستاهای قم افزود: ۶۴ درصد از عشایر قم از طایفه مستقل کلکویی و بقیه نیز از طایفه شاهسوند هستند.
نهایی کردن طرح آبرسانی به ۱۲ روستای محروم قم ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
محمد احمدی جبلی مدیر عامل شرکت آبفای روستایی قم در جلسه بررسی مشکل های عشایر و روستاهای قم، با ارائه گزارشی از اجرای طرح آبرسانی به ۱۲ روستای محروم مسیر جاده قم – تهران گفت: برآورد اولیه اعتبار این طرح ۴۷۰ میلیارد بوده، ولی اکنون به دلیل تاخیر در اجرای آن به ۶۲۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده که از این مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۲۰ میلیارد نیز مربوط به پایگاه هوایی قیام است و در مجموع برای نهایی کردن این طرح و تامین آب شرب سالم بهداشتی برای عشایر به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار احتیاج است.
۶۵۰۰ هکتار از مزارع زیر کشت گندم
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ۶هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان زیر کشت گندم آبی و دیم است.
محمدعلی سلامی افزود:‌ امسال پنج هزار و ۲۰۰ هکتار گندم آبی و یک هزار و ۳۰۰هکتار گندم دیم در قم کشت‌شده که اکنون مراحل برداشت و خرید تضمینی آن از کشاورزان در جریان است.
۲ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سطح زیر کشت کلزا که نقش موثری در خودکفایی روغن خوراکی دارد در قم به ۲هزار هکتار رسید.
محمدعلی سلامی افزود: در همین رابطه پیش‌بینی ‌می‌کنیم، بیش از چهار هزار تن کلزا در قم تولید و به‌صورت تضمینی باقیمت مصوب از کشاورزان خریداری شود.
منبع: ایرنا