راهکارهای مدیریت تولید و توزیع برق و گاز با افزایش مصرف در کشور
راهکارهای مدیریت تولید و توزیع برق و گاز با افزایش مصرف در کشور
راهکارهای مدیریت تولید و توزیع برق و گاز با توجه به کاهش دما و افزایش مصرف گاز، در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب مطرح و بررسی شد.

مدیریت تولید و توزیع برق و گاز ۴ دی ماه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با حضور مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور و سید جلال نور موسوی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نور موسوی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه سرما در پهنای کشور ما حاکم است و مصارف گاز بالا رفته است گفت: حدود یک هفته این سرما در کشور باقی خواهد ماند. انتظار داریم که مصرف گاز تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی و واحدهای تجاری افزایش پیدا کند که اثرات مصرف باعث به هم خوردن موازنه انتقال شده است.

به گزارش نبض‌انرژی،مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه مجبور هستیم تا این موازنه را با کاهش مصرف در بخش‌های دیگر جبران کنیم ادامه داد: به این معنا که در حال حاضر برای نیروگاه‌ها اگر مجبور شویم مصارف را محدود می کنیم .  تعهدات ما ۱۰۰ میلیون متر مکعب است، در بخش‌هایی مانند فولاد و سیمان اعمال محدودیت از قبل انجام شده و کماکان دایر است.

نورموسوی با اشاره به اینکه آبان ماه سرمای بسیار شدیدی داشتیم و به همین دلیل مصارف بخش خانگی خیلی بالاتر از دوره مشابه سال گذشته بود اظهار کرد: در برخی از روزهای دی ماه مصارف بالاتر ی را تجربه کردیم. وقتی سرما زودرس و غافلگیرکننده شد محدودیت بیشتری به نیروگاه‌ها داده شد و مصرف پایین آمد. در آذرماه تقریباً بیشتر هوای گرم داشتیم و حتی در برخی جاها باد گرم داشتیم و مصارف افت پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نفت از ظرفیت ماده ۱۲ قانون استفاده کرده است و مصوبات متعددی را در بخش‌های مختلف از جمله گازرسانی به بخش واحدهای تولیدی و صنایع داشته اما تصویب پروژه ها با سازمان برنامه و بودجه است.

نور موسوی تصریح کرد: وزارت نفت در خصوص تامین سوخت موظف است اقدام کند به عبارتی اگر احیانا سرجمع مصرف سوخت کاهش پیدا کند از میزان کاهش یافته ماده ۱۲ تحقق پیدا می‌کند بنابراین ما منتظریم تحقق یک راندمان بالایی را شاهد باشیم تا سازمان برنامه و بودجه مابه التفاوت آن را برای جبران ماده ۱۲ اعلام کند.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز اظهار کرد: تنها دو روز می توانیم با این ذخیره ای که داریم طوری مصرف را مدیریت کنیم که در سر شاخه های ما که در استان‌های شمالی و غربی هستند افت فشار نداشته باشیم. اگر سرما بیش از ۲ روز در کشور حاکم باشد، در سرشاخه‌ها افت فشار خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه حدود سه هفته پیش سامانه سردی داشتیم که حداقل در سه نقطه افت فشار داشتیم اما با مدیریت و محدود کردن نیروگاه های مسیر توانستیم تعادل فشار را داشته باشیم. خوشبختانه قطع گاز در کشور نداریم. خط قرمز ما بخش خانگی است، تمام تلاش ما این است که هیچ خاموشی نداشته باشیم.

نور موسوی گفت: مصرف بخش خانگی کمی کم شده است و ما قدردان مردم هستیم که توصیه‌ها را جدی گرفتند و با مدیریت مصرف توانستیم در بازه یک روزه که مقداری هوا مساعد شد تعهداتی که نسبت به نیروگاه‌ها داشتیم را بیشتر عمل کنیم.