نماینده مجلس: حل معضل آلایندگی نیروگاه شازند با اجرای سیکل ترکیبی
نماینده مجلس: حل معضل آلایندگی نیروگاه شازند با اجرای سیکل ترکیبی
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد اجرای سیکل ترکیبی نیروگاه شازند را به رئیس جمهور داده‌ایم.

به گزارش نبض‌انرژی،از اراک، علی‌اکبر کریمی صبح امروز در دیدار با مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های اراک با اشاره به آلایندگی نیروگاه و پالایشگاه شازند تاکید کرد: پیشنهاد اجرای سیکل ترکیبی نیروگاه شازند را به رئیس جمهور داده‌ایم که با انجام آن، ۱۵۰۰ مگاوات برق بیشتر بدون آلودگی و با فیلترینگ خواهیم داشت، همچنین پیگیر اجرای نیوفِلِرینگ پالایشگاه نیز هستیم.

وی با بیان اینکه صنعت مهم‌ترین موضوع شهر اراک است، اظهار داشت: در استان مرکزی ۳ هزار واحد صنعتی داریم، بنابراین دانشجویان نباید همه ذهن خود را معطوف به چند نشان صنعتی بزرگ کنند، بلکه باید دامنه مطالبه‌گری را وسعت دهند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس ادامه داد: ۸۰ تا ۸۵ درصد صنایع ما خرد و متوسط است، لذا باید به همه مسائل، به ویژه به خوشه‌های صنعتی، نفتی، نیروگاهی، ریلی و فلزی توجه کرد.

کریمی افزود: قانون اجرایی شدن سیاست‌های کلی ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی توسط مجلس یک گام رو به جلو بود، البته این قانون نواقصی هم داشت که سعی کردیم اصلاحش کنیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: اهلیت سهامدار و مالک، یکی از چالش‌های اصلی صنعت استان است، توجه به اهلیت خریدار سهام می‌تواند خصوصی سازی موفق را رقم بزند که نمونه آن را در شرکت واگن پارس می‌بینیم، به طوری که الآن کار در این شرکت رو به جلو است.

کریمی با اشاره به خصوصی سازی نادرست شرکت هپکو اظهار داشت: با وجود توانمندی هپکو در تولید نیازهای داخلی، هنوز با واردات مواجهیم به طوری که برخی مناطق کشور به گورستانی از ماشین آلات راهسازی و معدنی وارداتی تبدیل شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی با اشاره به وجود طیف‌ها و سلایق سیاسی مختلف در مجلس، گفت: علاوه بر صلاحیت‌های عقیدتی و سیاسی، توجه به صلاحیت‌های تخصصی نمایندگان نیز موضوعی مهم است که البته این مساله باید در انتخابات مورد توجه قرار بگیرد.

کریمی در پاسخ به سوالات متعدد دانشجویان مبنی بر لزوم عدم دخالت نمایندگان استان در انتصاب مدیران، دخالت در انتصابات را خلاف قانون عنوان کرد و گفت: مشورت دادن نمایندگان نباید به فشار و دخالت تبدیل شده و نافی اختیارات مدیران و مسئولان اجرایی باشد، بهترین راه مقابله با دخالت‌ها، شفافیت است تا اگر کسی دخالت کرد، مسئولان و رسانه‌ها شفاف سازی کنند.

وی افزود: خیلی از مسائلی که توسط مردم و دانشجویان از نماینده مطالبه می‌شود، در حیطه اختیارات نمایندگی نیست، اما گاهی نماینده به دلیل عدم پیگیری و پاسخگویی مسئولان اجرایی ناچار به دخالت می‌شود.

کریمی تاکید کرد: مدیر سالم دلیلی ندارد که به نماینده باج دهد، فشار نماینده به مدیران از یک سو و ارتباط افراد با نمایندگان برای مدیر شدن موجب ایجاد یک چرخه ناسالم از بده بستان می‌شود.

وی در پاسخ به سوالات متعدد پیرامون آلودگی هوای اراک نیز اظهار داشت: قیمت مازوت و گازوییل چند برابر گاز است و سوزاندن آن به ضرر دولت است، اما به دلیل کمبود گاز در فصل سرما، چاره‌ای ندارد.

کریمی در خصوص راهکارهای حل معضل آلایندگی نیروگاه و پالایشگاه گفت: پیشنهاد اجرای سیکل ترکیبی نیروگاه شازند را به رئیس جمهور داده‌ایم که با انجام آن، ۱۵۰۰ مگاوات برق بیشتر بدون آلودگی و با فیلترینگ خواهیم داشت، هم چنین پیگیر اجرای نیوفلرینگ پالایشگاه نیز هستیم.

این نماینده مجلس با انتقاد از مکان یابی نادرست بیمارستان ولی عصر(عج) تاکید کرد: در زمان تصدی شهرداری اراک به مسئولان استانداری و علوم پزشکی گفتم که این مکان برای احداث یک بیمارستان با این مختصات مناسب نیست.

کریمی در خصوص طرح شفافیت آرا نمایندگان نیز بیان کرد: من از ابتدا طرفدار شفافیت آرا بوده‌ام، اما شفافیت زمانی محقق می‌شود که سامانه رسمی مجلس اعلام کند، نه اینکه نمایند‌ه تصویر رای خود را در رسانه‌ها منتشر کند.

در این دیدار نمایندگانی از دانشگاه‌های اراک، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، صنعتی، فرهنگیان، پیام نور و کانون زنان و خانواده بسیج دانشجویی استان به بیان نظرات و مطالبات جامعه دانشجویی اراک در حوزه‌های مختلف پرداختند.

آسیب شناسی مجلس یازدهم، طرح شفافیت آرا نمایندگان، عملکرد اداره کل اوقاف استان به ویژه در پرونده روستای مرزیجران، وضع مالکیت در خیابان‌هایی مثل خیابان جهرم، دخالت‌های برخی نمایندگان استان در انتصاب مدیران، پروژه‌های ناتمام مانند کتابخانه مرکزی و بیمارستان  ولی عصر(عج)، وظیفه مجلس در اصلاح قوانین ذیل سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، کیفیت پایین آموزش مجازی برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و لزوم تسریع در حضوری شدن کلاس‌های این دانشگاه بخشی از این مطالبات بود.

مساله توزیع پزشک در کشور و طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، کسورات و معوقات فرهنگیان، لزوم شفافیت در صندوق سازی فرهنگیان و تغییر مدیران آن، مازوت سوزی و آلایندگی نیروگاه شازند، خصوصی سازی پالایشگاه امام خمینی(ره)، قانون و تعرفه گذاری پرستاری، ضعف حرکت فرهنگی در اراک، عدم تقسیم کار بین دستگاه‌ها برای ایجاد جریان فرهنگی در شهر، هدر رفت سرمایه انسانی در حوزه فرهنگ، اشتغال دانشجویان در استان مرکزی نیز از دیگر موضوعاتی بود که به آن پرداخته شد.

دانشجویان همچنین رسیدگی به وضعیت نامناسب پوشش برخی افراد در فضای عمومی شهر، مساله فرهنگ، امنیت، بهداشت، اعتیاد، ساخت و سازها، کودکان کار و زنان بی سرپرست در حاشیه شهر، عدم همکاری مسئولین با فعالان فرهنگی اجتماعی به ویژه فعالان دانشجویی، موازی کاری در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، لزوم محاکمه حسن روحانی به عنوان مسبب وضع موجود، خلا وجود کمیسیون زنان و خانواده در مجلس، استفاده از نخبگان و پژوهشگران بومی استان در مرکز پژوهش‌های مجلس، توجه به اصول دینی و بومی در لایحه حفظ کرامت و منع خشونت علیه زنان، غفلت از سلامت بانوان در استان مرکزی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و جسمانی و رتبه پایین استان در تحکیم خانواده را نیز مطالبه کردند.

طرح موضوعاتی در زمینه نرخ پایین رشد جمعیت در استان، نیاز به پرورش کنش گران تربیت و جمعیت، لزوم حساسیت نسبت به پدیده‌هایی مثل قتل و خودکشی، لزوم حضور فعالانه نمایندگان استان در شورای فرهنگی اجتماعی زنان مسائلی بود که در این دیدار توسط نمایندگان و مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های اراک بیان شد.