سه عامل منفی برای قیمت نفت در سال آینده
سه عامل منفی برای قیمت نفت در سال آینده
قیمت نفت در پی شناسایی واریانت جدید اُمیکرون ریزش کرد اما ویروس کرونا تنها عامل منفی تاثیرگذار بر بازارهای نفت نیست.

درست هنگامی که جهان به سمت عادی شدن اوضاع اقتصاد و رفت و آمد اجتماعی می رفت،  واریانت جدید اُمیکرون در آفریقای جنوبی شناسایی شد و سیاستمداران، سیاستگذاران و سرمایه گذاران را مهیای موج دیگری از محدودیتهای کرونایی کرد. انگلیس، آمریکا و کشورهای دیگر ورود مسافر از بعضی کشورهای آفریقایی را ممنوع کردند. شیوع واریانت جدید بازارهای نفت را ملتهب کرد و نفت برنت پس از انتشار خبر این ویروس، در یک روز ۱۰.۷ درصد سقوط کرد که بزرگترین کاهش قیمت روزانه از آوریل سال گذشته بود. اُمیکرون موضوع مورد توجه بازارهای نفت در روزها و هفته‌های آینده خواهد بود اما تنها عامل منفی نیست که گریبانگیر بازارها شده است. سه عامل مرتبط شامل جنگ تجاری آمریکا و چین، رشد ارزش دلار آمریکا و افزایش تورم مانع صعود قیمت نفت به ۱۰۰ دلار خواهند بود که بسیاری از بانکها و موسسات پیش بینی کرده بودند به زودی اتفاق می افتد.

به گزارش نبض‌انرژی،نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در روز انتشار خبر شیوع اُمیکرون، ریزش کردند و پس از آن رخصت کوتاهی پیدا کردند اما به روند کاهشی خود ادامه دادند. کشورهایی مانند انگلیس، آمریکا، برزیل، هند، ژاپن، استرالیا، تایلند و کانادا همگی ورود مسافران از آفریقا را ممنوع کرده اند. چنین اقداماتی نگرانیها نسبت به تجدید قرنطینه‌ها را برانگیخته است.

با این حال تحولات مهمی در خصوص جنگ تجاری آمریکا و چین وجود داشته است. چین از آمریکا برای قرار دادن ده‌ها شرکت چینی در لیست سیاه تجاری انتقاد و اعلام کرده که این اقدام مانع پیشرفتهای صورت گرفته در خصوص بهبود روابط اقتصادی دو اقتصاد بزرگ جهان می‌شود. همزمان چین با استناد به نگرانیها نسبت به امنیت اطلاعات، به سرویس تاکسی اینترنتی دی‌دی دستور داده است از بازار سهام نیویورک خارج شود. بعلاوه چین موفق نشده است هدف واردات از آمریکا را طبق توافق با این کشور محقق کند و وارداتش تنها ۵۶ درصد از میزان وعده داده شده بود.

ارزش کل واردات از آمریکا به چین از ژانویه سال ۲۰۲۰ تا اکتبر سال ۲۰۲۱ به ۲۰۸.۳ میلیارد دلار در مقایسه با ۳۳۴.۸ میلیارد دلار رقم هدف گذاری شده، بالغ شده است.

پس از دیدار مجازی اخیر میان بایدن و شی جین پینگ، ایده کاهش تعرفه‌های واردات سوال برانگیز مانده است. هر گونه تشدید تنشها ممکن است دوره دیگری از بی‌ثباتی اقتصادی را بین آمریکا و چین ایجاد کرده و مانند سال ۲۰۱۸، بر قیمتهای نفت تاثیر بگذارد.

یک عامل دیگر که می تواند نقش بزرگی داشته باشد و تاثیر منفی بر تقاضا برای نفت و متعاقبا قیمت نفت داشته باشد، رشد ارزش دلار است. با انتشار آمار اقتصادی امیدبخش، آمار مطلوب از وضعیت مصرفی و چشم‌انداز افزایش نرخهای بهره بانک مرکزی آمریکا، شاخص دلار رشد کرده و به ۹۶ واحد رسیده که بالاترین حد از ژوئن سال ۲۰۲۰ است. جی‌پی‌مورگان و بانکهای دیگر پیش بینی می‌کنند ارزش دلار ممکن است افزایش بیشتری پیدا کند.

رابطه معکوسی بین دلار و کالاهایی که به این ارز قیمت گذاری می‌شوند، وجود دارد. به این ترتیب افزایش ارزش دلار، خرید این کالاها مانند نفت را برای کشورهایی مانند اقتصادهای نوظهور که از شیوع کووید ۱۹ تحت فشار مالی عظیمی قرار گرفته‌اند، گران‌تر می کنند. تهدید دلار قوی ممکن است در سال آینده ادامه پیدا کند که به دلیل عامل منفی سوم برای قیمت نفت یعنی افزایش تورم است.

اکنون تعجب آور نیست که شبح تورم بانکهای مرکزی سراسر جهان را می ترساند. نگرانیهای تورمی در نتیجه عوامل متعددی نظیر افزایش هزینه‌های حمل و نقل، شکاف عظیم بین قیمتهای پرداختی و قیمتهای دریافتی، فروش اندک نسبت به میزان موجودی، میزان کم‌سابقه نقدینگی در قالب بسته‌های حمایتی کرونایی و موارد دیگر به وجود آمدند. در برابر این فشارهای تورمی، کشورهای سراسر جهان با افزایش قیمتها به خصوص قیمتهای مواد غذایی مقابله می‌کنند که طبق اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به بالاترین حد ۱۰ سال اخیر رسیده است.

تورم در آمریکا، یکی از بالاترین نرخهای تورم در جهان است که به ۶.۲ درصد رسیده و رکورد بزرگترین افزایش در ۳۰ سال گذشته را شکسته است. تورم بالا محدود به آمریکا نیست و نرخ تورم در انگلیس به ۴.۲ درصد رسیده و هزینه زندگی با سریع‌ترین روند در یک دهه گذشته رشد کرده است. برای بازارهای نوظهور، وضعیت از این هم وخیم‌تر است.

موج افزایش نرخهای بهره در جهان به راه افتاده و نیوزیلند در دو ماه گذشته دو دور نرخها را افزایش داده است. کره جنوبی نرخهای بهره را از اوت دو بار افزایش داده است. پاکستان هم اخیرا نرخها را افزایش داده است. افزایش نرخهای بهره مشکلات بازارهای نوظهور را افزایش داده و فشار مالی را تشدید می‌کند و بالطبع روی اقتصاد و تقاضا برای نفت تاثیر می‌گذارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بنابراین در حالی که اُمیکرون در کوتاه مدت بزرگترین نگرانی بازارهای نفت مانده است، احتمال تجدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین، رشد ارزش دلار و افزایش تورم و افزایش نرخهای بهره همگی ریسکهایی هستند که این روزها بازارها را تهدید می‌کنند.