نارضایتی غول‌های نفتی از مداخله دولت بایدن در بازار
نارضایتی غول‌های نفتی از مداخله دولت بایدن در بازار
جو بایدن، رییس جمهور آمریکا دست به بزرگترین مداخله یک دهه گذشته در بازارهای انرژی زده است و غولهای نفتی از این نگرانند که این تازه شروع کار باشد.

دموکرات‌ها هفته‌هاست که از جو بایدن، رییس جمهور آمریکا می خواهند اقدامی فراتر از آزادسازی ذخایر نفت استراتژیک انجام داده و صادرات نفت را ممنوع کند. با وجود فشارهای نمایندگان دموکرات کنگره، بایدن تاکنون از این اقدام خودداری کرده است. سخنگوی کاخ سفید حاضر نشد اظهارنظر کند.

به گزارش نبض‌انرژی،مایک سامرز، مدیرعامل موسسه امریکن پترولیوم به شبکه سی ان ان گفت: این گروه تجاری نفت و گاز ریسک ممنوعیت صادرات را جدی گرفته است و به دموکراتهای میانه رو متوسل شده است تا مقامات کاخ سفید را از این ایده منصرف کنند. وی در مصاحبه‌ای در دفترش در واشنگتن گفت: ما از همه نیروهای خود استفاده کرده و هر کاری در توانمان باشد انجام می دهم.

سامرز هشدار داد که ممنوعیت صادرات به ضرر شهروندان آمریکایی خواهد بود و قیمت در پمپ بنزین‌ها را افزایش می دهد و به تولیدکنندگان خارجی کمک می کند درآمد و سهم بازارشان را افزایش دهند. ممنوعیت صادرات نفت یک هدیه به اوپک و پوتین خواهد بود.

ماه گذشته ده‌ها نماینده دموکرات کنگره از بایدن خواسته بودند با بررسی گزینه ممنوعیت صادرات نفت، به قیمت بالای بنزین واکنش نشان دهد. این نمایندگان در نامه‌ای به بایدن نوشته بودند ممنوعیت صادرات نفت آمریکا عرضه داخلی را افزایش خواهد داد و قیمتها برای خانواده‌های آمریکایی را کمتر می کند.

مدیرعامل موسسه امریکن پترولیوم با این نظر مخالفت کرده و استدلال کرد ممنوعیت صادرات باعث می شود قیمت بنزین بالاتر برود. بنزین یک کالای جهانی است و بازار جهان به سه میلیون بشکه در روز صادرات نفت آمریکا متکی است.

این اقدام به شوک نفتی در سراسر جهان منجر می شود.

با ریزش قیمتهای نفت، فشار بر کاخ سفید برای ممنوعیت صادرات نفت کاهش پیدا کرده است. قیمت نفت آمریکا از ۸۵ دلار در هر بشکه در اواسط نوامبر به پایین ۶۵ دلار نزول کرده است. این ریزش در واکنش به اقدام هماهنگ آمریکا و کشورهای مصرف کننده دیگر در برداشت از ذخایر نفت استراتژیک آغاز شد. نگرانیها نسبت به شیوع واریانت اُمیکرون و احتمال آسیب دیدن تقاضا برای انرژی، ریزش قیمتها را شدت بخشید. قیمت بنزین هم کاهش پیدا کرده و طبق اعلام انجمن خودروی آمریکا، میانگین قیمت ملی بنزین روز جمعه به سه دلار و ۳۷ سنت در هر گالن در مقایسه با سه دلار و ۴۰ سنت در هفته پیش کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش شبکه سی ان ان، موسسه امریکن پترولیوم که اعضای آن شرکتهای بزرگی نظیر اکسون موبیل و شورون هستند، در مخالفت با ممنوعیت صادرات نفت آمریکا تنها نیست. کارشناسان متعدد صنعت نفت اظهار کرده اند اگرچه ممنوعیت صادرات، قیمت نفت آمریکا را کاهش می دهد اما همزمان قیمت نفت برنت را بالا خواهد برد و این امر مشکل ساز می شود زیرا قیمت بنزین بر اساس قیمت نفت برنت است.