خطر تبدیل ایران به وارد کننده گاز
خطر تبدیل ایران به وارد کننده گاز
مهم‌ترین میدان‌های مشترک کشور در استان خوزستان و در منطقه غرب کارون است که برای توسعه تا چهار سال آینده به ۱۱ میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: سناریو‌های جبرانی برای تولید گاز طراحی شده است که اگر اجرایی نشود تا چند سال آینده به واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر، گفت: تا به امروز حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش بالادست پارس جنوبی انجام شده و با احتساب فاز ۱۱ و تکمیل فاز‌های ۱۳، ۱۴ و ۲۲-۲۴ حدود ۷.۵ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری در منطقه عسلویه افزوده می‌شود و بدین ترتیب توسعه اولیه میدان گازی پارس جنوبی به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه نفت و گاز جزو انفال محسوب می‌شوند، بنابراین باید دارایی زیرزمینی کشور را به حداکثر ثروت رو زمینی تبدیل کنیم، افزود: دولت به عنوان امانت‌دار حکومت اسلامی باید بهترین شیوه تولید را که همان تولید صیانتی است، بکار گیرد و با استفاده از فناوری‌های جدید در بخش پایین‌دستی ذخایر زیر زمینی را به حداکثر ارزش افزوده تبدیل کند و در این مسیر نیروی انسانی توانمند و با انگیزه به ما بسیار کمک می‌کند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه باید اهتمام ویژه‌ای به توسعه منطقه پارس جنوبی داشته باشیم، تصریح کرد: هرگونه اشکالی که در فرآیند توسعه و تولید به وجود بیاید، مستقیماً به درآمد کشور آسیب وارد می‌کند، از سوی دیگر بازگشت سرمایه در طرح‌های بالادستی میدان گازی پارس جنوبی در کمتر از یکسال محقق می‌شود.
خجسته‌مهر یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم را افزایش ظرفیت تولید نفت‌خام کشور به میزان پیش از تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته، به دلایل متعدد بخشی از ظرفیت تولید نفت را از دست دادیم و میدان‌های مشترک از برنامه توسعه عقب افتاده‌اند.
معاون وزیر نفت توسعه میدان‌های هیدروکربوری را به دو بخش میدان‌های مشترک و مستقل تقسیم کرد و افزود: مهم‌ترین میدان‌های مشترک کشور در استان خوزستان و در منطقه غرب کارون است که برای توسعه تا چهار سال آینده به ۱۱ میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد.
وی با یادآوری اینکه قرارداد توسعه میدان آزادگان جنوبی در دولت دهم برای تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت به شرکت چینی واگذار شده بود، عنوان کرد: متأسفانه در دولت یازدهم این قرارداد به دلایل متعدد محقق نشد که عدم‌النفع حدود ۶ میلیارد دلاری را به همراه داشت.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز مذاکره با طرف چینی برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران خبر داد و گفت: هم‌اکنون ظرفیت تولید از این میدان حدود ۱۱۰ هزار بشکه در روز است و متاسفانه قرارداد توسعه فاز دوم این میدان نیز از سوی دولت یازدهم امضا نشد.
خجسته‌مهر به توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز اشاره کرد و افزود: توسعه این فاز در گذشته به شرکت پتروپارس واگذار شد، اما در روز‌های ابتدای کار دولت یازدهم با دستور کتبی ملغی شد و اکنون که هشت سال از آن زمان می‌گذرد، توسعه این میدان مجدد به همان شرکت پتروپارس واگذار شده است. درآمد حاصل از توسعه این فاز حدود ۵ میلیارد دلار سالانه است که جزو مرزی‌ترین فاز با قطر محسوب می‌شود و توسعه آن ۴.۷ میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد که باید از منابع داخلی تأمین شود، همچنین تکمیل فاز‌های ۱۳، ۱۴، ۲۲-۲۴ پارس جنوبی نیز بین ۵ تا ۱۰ درصد باقی مانده که تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.
وی ادامه داد: میدان گازی پارس جنوبی منبع ۷۰ درصد تولید کشور است و با حفاری چاه‌های جدید، اقدام‌های مهندسی نفت از جمله اسیدکاری و … می‌توان تا حدودی از افت طبیعی تولید جلوگیری کرد، اما مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز است که یک اقدام اساسی محسوب می‌شود. اگر این کار را در بخش دریا انجام دهیم ۲۰ میلیارد دلار و در خشکی به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه برای افت تولید از پارس جنوبی، سناریوی جبرانی داریم که اگر انجام ندهیم سال ۱۴۰۴ واردکننده گاز خواهیم شد، اظهار کرد: طرح ضربتی افزایش تولید ۱۰ میدان گازی مناطق نفت مرکزی ایران، طرح توسعه میدان گازی کیش و خط لوله انتقال گاز، طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی، طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، طرح‌های توسعه میدان‌های گازی فرزاد الف و ب، در مجموع ۳۶۶ میلیون مترمکعب در روز به تولید گاز کشور افزوده می‌شود که در مجموع به ۵۴ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت با تأکید بر اهمیت صرفه‌جویی در مصرف گاز، افزود: شرکت ملی نفت تولیدکننده گاز است، اما در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی، موارد مهمی مطرح است که باید مدنظر قرار گیرد.
خجسته‌مهر عنوان کرد: صرفه‌جویی حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعبی گاز می‌تواند به صادرات تبدیل شود و اولویت ما این است که گاز را به زنجیره ارزش تبدیل کنیم.