ماجراهای استخدام دختر نماینده مجلس؛ ناامیدتر شدیم
ماجراهای استخدام دختر نماینده مجلس؛ ناامیدتر شدیم
استخدام دختر نماینده مجلس گرگان در وزارت نفت باعث شده که حواشی زیادی در فضای مجازی به وجود بیاید.

انتشار نامه‌ای جدید از رمضان‌علی سنگدوینی، نماینده مجلس خطاب به وزیر نفت، بعد از نامه محرمانه اوجی برای استخدام دختر این نماینده مجلس در وزارتخانه، موجی از بدبینی را به نوع ارتباط مجلس و وزرا ایجاد کرده است.حال سوال اساسی این است که چگونه نامه استخدام فردی برای وزیر نفت ارسال می‌شود که مدرک کارشناسی خود را با معدل ۱۴.۶۷ گرفته است و حتی در آزمون وزارت نفت هم قبول نشده است؟ حال آنکه بسیاری از مهندسان فارغ‌التحصیل از بهترین دانشگاه‌های ایران بیکار هستند.

وحیده کریمی در روزنامه شرق نوشت: سهم‌خواهی مجلس از پاستور زمان انتخاب کابینه به یکی از مهم‌ترین موانع تشکیل دولت سیزدهم تبدیل شده بود. نمایندگانی که سودای رفتن به دولت در سر می‌پروراندند، رئیس‌جمهور جدید را تحت فشار قرار داده بودند تا ترکیب کابینه طبق خواست آن‌ها چیده شود. آن‌هم نمایندگان برآمده از انتخابات حداقلی که از زمان شروع به کار خود یک قدم مثبت برای رفع مشکلات مردم و کشور برنداشته‌اند، یا درگیر حاشیه و تسویه‌حساب سیاسی با دولت قبل بودند یا به دنبال پست و مقام برای خود و نزدیکانشان. بعد از ماجرای نمایندگانی که وزیر شدند و یکی هم باوجود نادیده‌گرفتن قانون انتخاب شهرداران، شهردار تهران شد و دیگری هم رئیس بنیاد شهید، اکنون امتیازگیری برای نزدیکان نمایندگان خبر‌ساز شده است. رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گلستان و عضو کمیسیون انرژی است که با کسب فقط ۵۳ هزار و صد رأی از مجموع ۲۰۱ هزار و ۱۱۴ رأی گرفته‌شده، از حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا در استان گلستان به مجلس راه یافته است.

چند‌روز پیش خبرگزاری فارس با انتشار اسنادی خبر داد که جواد اوجی، وزیر نفت، در نامه‌ای محرمانه دستور داده نفیسه سنگدوینی، فرزند نماینده گرگان، در این وزارتخانه استخدام شود و بر اساس این نامه، نفیسه سنگدوینی با لیسانس از دانشگاه آزاد ساری مسئول دبیرخانه معاونت توسعه شده است. این عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به نامه محرمانه اوجی، وزیر نفت برای استخدام دخترش گفته است: در این خصوص باید از وزارت نفت سؤال شود. من در این قضیه هیچ‌گونه دخالتی نداشته‌ام و در این مورد باید وزارت نفت و روابط عمومی این وزارتخانه پاسخ‌گو باشند. نکته مهم دیگر این ماجرا واکنش وزارت نفت است که مدعی شد نفیسه سنگدوینی از طریق آزمون به استخدام وزارت نفت درآمده است، اما سند و مدرکی در رابطه اخذ آزمون و حتی مصاحبه علمی از این خانم منتشر نکرد.

ماجراهای استخدام دختر نماینده مجلس؛ ناامیدتر شدیم

درحالی‌که خبرگزاری فارس بلافاصله سندی را منتشر کرد که نشان می‌داد «نفیسه سنگدوینی» در آزمون استخدامی قبول نشده است. در‌همین‌حال این سند حکایت از آن دارد که دختر نماینده گرگان با معدل ۱۴ دوره کارشناسی را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه آزاد ساری گذرانده است؛ بنابراین جز توصیه پدرانه راهی برای ورود به وزارتخانه وجود داشته است؟! موج گسترده انتقادات به رابطه وزیر و این نماینده تا جایی پیش رفته که حتی خبرگزاری فارس در گزارش خود وزارت نفت را متهم کرده که به نماینده گرگان رانت داده است.

این خبرگزاری اصولگرا همچنین به رمضانعلی سنگدوینی تاخته که در کمیسیون انرژی مجلس هیچ موضوع تخصصی یا طرح کارشناسی‌ای در حوزه انرژی را پیگیری نکرده است. ماجرای استخدام غیرقانونی دختر این نماینده مجلس هنوز تمام نشده که نامه جدیدی از سنگدوینی خطاب به وزیر نفت منتشر شده است. او در نامه خواستار استخدام فردی دیگر نیز شده است. این نامه با عنوان امتیازگیری نماینده مذکور از جواد اوجی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و سبب واکنش‌های منفی بسیاری شده است. نامه‌نگاری و امتیازگیری از وزیر نفت زمانی جالب‌تر می‌شود که به توییت این نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در زمان بررسی صلاحیت وزرا توجه شود. سنگدوینی در زمان رأی اعتماد به کابینه وعده داده بودند که با انتخاب اوجی به‌عنوان وزیر نفت، وضعیت نیروی انسانی این وزارتخانه متحول شود!

ماجراهای استخدام دختر نماینده مجلس؛ ناامیدتر شدیم

اکنون مشخص شده تحول در وضعیت نیرو‌های انسانی، ورود نزدیکان این نماینده مجلس به این وزارتخانه بوده که وزیر نفت هم بی‌کم‌وکاست در خدمت درخواست‌های نماینده مذکور بوده و با درخواست‌ها موافقت می‌کند. این ماجرا در‌حالی با انتقاد گسترده افکار عمومی مواجه شده که رابطه بین نمایندگان مجلس و وزرای کابینه قرار نیست به رفع مشکلات شغلی اقوام و احتمالا رفع موانع ارتقای سطح زندگی خویشان نمایندگان ختم شود که اگر این‌گونه شود، نشان از رخنه‌کردن فساد در سیستم اداره کشور خواهد داشت. اعتماد عمومی صدمه می‌بیند و حل امور شخصی افراد دارای نفوذ و قدرت جایگزین حل مشکلات کلان کشور و عموم مردم خواهد شد. با توجه به تلاش چشمگیر نمایندگان بعد از پیروزی رئیسی در انتخابات برای رسیدن به پاستور یا کسب مناصب مهم، باید گفت که بسیاری از نمایندگان مجلس که نام انقلابی را هم روی خود می‌گذارند، برخلاف توصیه‌های رهبری، نمایندگی را فرصتی برای خدمت به مردم حوزه‌های انتخابیه خود و کل مردم ایران نمی‌دانند و به آن به‌عنوان سکوی پرتابی برای حضور در دولت و مناصب اجرائی و وزارت می‌نگرند. اگر برای خود هم نتوانستند فعلا جایگاه بالاتری کسب کنند، برای نزدیکانشان دست به کار شده‌اند.

در این شرایط آیا از چنین نمایندگانی می‌توان انتظار توجه به مطالبات مردم را داشت؟ بنابراین برخورد با این نماینده مجلس و همچنین وزیر محترم و اخراج دختر سنگدوینی و همه افرادی که با توصیه این نماینده شاغل شده یا ارتقای شغلی دریافت کرده‌اند، حداقل رفتار قانونی با بی‌قانونی رخ‌داده است و از دولتی که رئیسش قاضی‌القضات بوده و مرد قانون است، چشم‌بستن بر این تخلفات اداری پذیرفتنی نیست.