سالانه ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود
سالانه ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود
معاون وزیر نیرو گفت: با تکمیل طرح احیای دریاچه ارومیه سالانه حدود ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه وارد می‌شود.

تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه که روز گذشته برگزار شد، گفت: جلسه ستاد ملی احیا دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

او ادامه داد: در این جلسه وظایفی به عهده دستگاه‌های ذی ربط داده شد که وزارت نیرو مکلف شد تا تعداد طرح‌هایی را که در آن منطقه از سال گذشته وجود دارد، به پایان برساند. از جمله تونل زاق که یکی از تونل‌های آب رسانی با طول ۳۶  کیلومتر است که آب را از سد دریاچه کانه سیب به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند.

به گزارش نبض‌انرژی،معاون وزیر نیرو تصریح کرد: این تونل در سال حدود ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب را  به دریاچه ارومیه انتقال می‌دهد، با توجه به اینکه مسیر آب رسانی تونل سخت است، حفاری تونل یک تا دو ماه زمان بر است و پیش بینی می‌شود تا بهمن امسال این آب به دریاچه ارومیه برسد.

خامسی بیان کرد: همچنین در این جلسه تاکید شد که دو تصفیه خانه شهر تبریز و ارومیه که هرکدام ۲۰ و ۹۴ میلیون متر مکعب پساب را منتقل می‌کنند و در مجموع حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای این طرح‌ها هزینه شده است، تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

به گفته خامسی  وزارت نیرو مکلف شده با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و دبیرخانه ستاد احیای دریاچه ارومیه ظرف دو هفته آینده ضمن آسیب شناسی از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و روند اجرای طرح‌های احیای این دریاچه گزارش جامعی مشتمل بر راهکار‌های عملی برای تصمیم گیری به جلسه آتی ارائه کند.

او در پایان گفت: دستگاه‌های اجرایی موظف هستند نسبت به انجام تعهدات خود در خصوص احیای دریاچه ارومیه به طور کامل عمل کنند.